Frana de motor explicata: ce este si cum se face?

Frana de motor explicata: ce este si cum se face?

Frana de motor este o tehnica foarte buna de folosit atunci cand avem nevoie de un nivel mare de putere de franare si este gresit sa ne bazam intotdeauna doar pe utilizarea pedalei de frana. Pe langa faptul ca vom folosi mai mult combustibil atunci cand franam constant, sistemul de franare se va uza prematur, iar restul componentelor vor avea de suferit din cauza supraincalzirii angrenajului. In acest articol va vom explica cum si cand trebuie sa utilizati frana de motor pentru a conduce in siguranta.

Atunci cand circulam cu o viteza crescuta si dorim sa franam puternic sau cand coboram o panta abrupta si dorim ca motorul masinii sa ne ajute in procesul de franare, tot ceea ce trebuie sa facem este sa introducem schimbatorul de viteze intr-o treapta inferioara celei in care ar trebui sa fim in mod obisnuit. In momentul in care ridicam piciorul de pe acceleratie, supapa corpului clapetei se inchide si limiteaza fluxul de aer care ajunge in motor, ceea ce va face sa se creeze un vid, energia motorului sa scada si rotile sa incetineasca.

Franarea de motor se realizeaza de obicei la masinile cu transmisie manuala. Putem sa realizam acest proces si la cele cu cutie automata, daca alegem sa schimbam singuri viteze, dar in general transmisiile automate sunt in asa fel construite incat sa treaca singure prin acest proces si sa tureze motorul la nivelul necesar care sa ne ajute sa franam mai usor.

Atunci cand vorbim despre aplicarea franei de motor, la prima vedere pare un proces foarte simplu care poate fi realizat cu succes de catre oricine. Cu toate acestea, perfectionarea acestui tip de franare necesita experienta, pentru a nu permite supraturarea motorului sau supraincalzirea angrenajului acestuia, ceea ce poate duce si in acst caz la uzarea prematura a pieselor si aparitia altor daune.

In acest caz, sincronizarea corecta si executarea schimbului de viteze lin este esentiala pentru ca procesul sa se desfasoare corect. De obicei, in functie de situatie, recomandam utilizarea franei de motor in combinatie cu franarea clasica, asa incat sa nu abuzam de niciuna dintre operatiuni.

In cazul in care sunteti la inceput de drum cu condusul, trebuie sa urmati cateva sfaturi simple pentru a va asigura ca nu puneti o presiune prea mare asupra cutiei de viteze si a motorului, dar nici sa nu abuzati de frana si sa distrugeti discurile si placutele de frana foarte repede.

Atunci cand conduceti cu viteza mare, trebuie sa stiti ca utilizarea franei de motor se realizeaza de obicei prin coborarea cu o treapta de viteza fata de cea in care va aflati deja. Desigur, atunci cand are loc acest proces este foarte important sa luam in calcul nivelul de turatii al motorului. Daca acesta este scazut, putem cobori pana la doua trepte, iar in cazul in care numarul de turatii este foarte mare, va fi obligatoriu sa folositi atat frana, cat si sa schimbati viteza in acelasi timp pentru a va asigura ca protejati motorul dumneavoastra.


Avand in vedere ca intre soferi parerile sunt impartite, iar unii recomanda utilizarea franei de motor in timp ce restul sunt de parere ca franarea ar trebui sa se realizeze in mod clasic, va vom prezenta beneficiile utilizarii franei de motor:

  • Reduce semnificativ uzura sistemului de franare, deoarece acest sistem se bazeaza pe un proces de frecare pentru a incetini vehiculul, moment in care placutele si discurile de frana se uzeaza. In cazul in care utilizati ambele variante impreuna, va asigurati ca nu puteti presiune pe niciuna dintre ele.
  • Frana de motor este foarte utila atunci cand coboram o panta abrupta, deoarece franarea clasica duce la supraincalzirea sistemului si ne da si dificultati in conducerea autoturismului, in timp ce frana de motor ne permite sa circulam in continuare normal, dar si sa controlam viteza in acelasi timp.
  • Prin utilizarea frecventa a franei de motor ne asiguram ca economisim combustibil si crestem performantele autoturismului in timp. Veti observa atunci cand utilizati frana de motor ca masina are un consum de combustibil foarte redus si in acelasi timp nu este necesar sa tot repetati procesul de franare-accelerare, ceea ce va prelungi durata de viata a pieselor autoturismului dumneavoastra.
  • Nu in ultimul rand, frana de motor ne ajuta sa avem parte de un condus mai lin si mai in siguranta si ne permite sa mentinem un nivel de control mult mai ridicat asupra autoturismului nostru.

Recomandam sa utilizati frana de motor, cu masura, si atunci cand va aflati in trafic si va apropiati de o intersectie sau de un semafor. In primul rand, nu va mai fi nevoie sa opriti brusc in momentul in care ajungeti in spatele autoturismului care asteapta la rand, iar in al doilea rand, exista posibilitatea ca semaforul sa fie verde deja pe cand ajungeti acolo si veti putea sa continuati drumul fara probleme, fara a fi necesar sa mai porniti autoturismul de pe loc si sa consumati mai mult combustibil.

In cazul in care va ganditi la aspectele negative ale franei de motor, trebuie sa stiti ca aceasta tehnica este complet sigura si nu prezinta nici cel mai mic dezavantaj, atat timp cat conduceti in siguranta si o efectuati in mod corespunzator. Initial este foarte posibil sa supraturati motorul de cateva ori, dar dupa ce va veti obisnui cu acest proces nu ar trebui sa mai aveti probleme si chiar veti considera util sa va folositi de el in unele situatii.

Citeste si...
Care este durata de viata a placutelor de frana?
Care este durata de viata a placutelor de frana?

Placutele de frana sunt prezente in sistemul de franare cu disc. Cand rotile vehiculului se rotesc, discurile de frana se rotesc s...

Care este grosimea recomandata a placutelor de frana?
Care este grosimea recomandata a placutelor de frana?

Discurile de frana reprezinta echivalentul modern al sabotilor de frana utilizati in sistemul de franare cu tambur. In prezent maj...

Intrebarea care a dezbinat internetul. Tu ce crezi: cum este cel mai bine sa va lasati masina parcata, cu frana de mana trasa, cu frana de mana si in viteza sau doar in viteza?
Intrebarea care a dezbinat internetul. Tu ce crezi: cum este cel mai bine sa va lasati masina parcata, cu frana de mana trasa, cu frana de mana si in viteza sau doar in viteza?

Auzisem de la un mecanic pe care il cunoastem de mult timp ca este mai bine sa punem masina in treapta a 2-a si sa nu actionam fra...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...