Ce trebuie sa faci cand masina ta se strica brusc?

Ce trebuie sa faci cand masina ta se strica brusc?

E dificil sa iti dai seama ce ai de facut atunci cand vehiculul tau se defecteaza. Daca vehiculul se defecteaza in timp ce te deplasezi, este indicat sa tragi pe dreapta si sa ceri ajutor. Daca autoturismul se defecteaza cand esti in trafic, acest lucru nu este numai incomod, ci poate fi si extrem de periculos pentru tine si pentru ceilalti participanti la trafic.

In functie de momentul in care survine defectiunea, de exemplu daca masina se defecteaza dupa ce ai virat, pe o autostrada sau pe un drum, te poti trezi intr-un scenariu deloc placut. In orice caz, daca exista si un aspect pozitiv in ceea ce priveste defectarea masinilor este acela ca de cele mai multe ori majoritatea drumurilor sunt prevazute cu benzi de stationare, ceea ce iti va permite sa nu incurci traficul si sa astepti in liniste ca problema sa fie rezolvata.

Urmatorii pasi descrisi mai jos te pot orienta asupra masurilor pe care este bine sa le iei pentru a conduce masina in siguranta, in afara traficului si de a evalua avariile survenite.

Pasul 1: Trage pe dreapta

Cateodata s-ar putea ca acest lucru sa nu fie usor de facut, daca te afli pe un drum montan, cu spatiu redus pentru stationare sau multe curbe periculoase unde vizibilitatea este redusa sau la nivelul unei portiuni inguste de drum de pe autostrada unde traficul este intens. In orice caz, este bine sa evaluezi situatia si sa alegi masurile pe care le vei intreprinde.

Incearca mereu sa iti pastrezi calmul. Este indeajuns de stresant sa stii ca masina s-a stricat, mai ales daca acest eveniment a survenit pe drum, dar trebuie sa incerci sa iti pastrezi calmul. Este indicat sa ajungi pe banda de stationare pentru a nu incurca traficul mai mult decat ai facut-o deja. Ai grija sa ramai in siguranta.

Pasul 2: Aprinde luminile de avarie

Foloseste butonul de avarie pentru a indica celorlalti participanti la trafic ca ai o problema si incearca sa faci semnale cu mana pentru a indica faptul ca incerci sa parasesti carosabilul. Pe cat posibil, incearca sa folosesti inertia masinii pentru a ajunge intr-o locatie cat de cat sigura.

Daca nu poti ajunge intr-un loc de unde sa nu incurci traficul si ar fi nevoie sa blochezi o intreaga banda, aprinde avariile si semnalizarea pentru a putea ajunge pe banda cea mai din dreapta. Incearca sa incetinesti treptat pentru a nu cauza vreun accident.

Daca reusesti sa semnalizezi corespunzator celorlalti participanti la trafic faptul ca tu ai o problema, acestia vor reusi sa te ocoleasca si sa te depaseasca.

Pasul 3: Alege un loc unde sa fii in siguranta

Odata ce ai gasit acest loc, aprinde avariile si parcheaza normal masina. Actioneaza frana de mana, opreste motorul si stai in masina. Daca poti, suna la 112 si anunta politia.

Daca incearca cineva sa te ajute, lasa geamul jos si cere-le sa sune la politie. Suna la serviciul de asistenta rutiera si cere sa fie trimisa o platforma.

De retinut – in situatia dificila in care masina s-a defectat de tot pe carosabil sau ai parcat exact dupa o zona cu vizibilitate redusa, ramai in masina. Daca e neaparata nevoie sa parasesti masina, asigura-te ca iesi din masina din partea opusa traficului intens.

De retinut – nu sta in drum. Nu intreprinde actiuni de reparare a masinii sau de schimbare a cauciucului daca in zona traficul este intens.

Partea a doua – du masina intr-un loc aflat in siguranta

Evalueaza corect situatia

Inainte de a lua orice decizie, este bine sa evaluezi corect situatia si sa decizi asupra masurilor pe care le vei lua. In anumite cazuri, este mai bine sa impingi masina pana intr-o zona aflata in siguranta. Daca situatia impune aceasta procedura, in niciun caz nu o intreprinde de unul singur.

In cazul in care te afli in panta, trebuie sa stii ca nu vei reusi sa impingi cu usurinta vehiculul. Daca ai membrii ai familiei sau prieteni care te pot ajuta, sau alti soferi se ofera sa te ajute, este esential sa puteti comunica corespunzator. Lasa jos geamul masinii. Ramai in scaunul soferului si lasa-i pe ceilalti sa incerce sa impinga masina din spate. Stabiliti impreuna care este momentul in care incepeti operatiunea.

Cand toata lumea e pe pozitii, lasa jos frana de mana si ia piciorul de pe frana, lasa masina pe liber si doar vireaza ajutandu-te de volan.

De retinut – daca in orice moment este necesar ca oamenii sa se opreasca din impins, trebuie sa fii pregatit sa actionezi frana imediat.

Din momentul in care ai ajuns intr-o locatie sigura, parcheaz-o in mod normal si opreste motorul. Acum este momentul sa suni la serviciul de asistenta rutiera sau la politie.

Partea a treia – diagnosticarea problemei

Nu incerca sa evaluezi mult prea detaliat starea masinii. In cazul in care ai cunostinte tehnice legate de domeniul auto, acestea s-ar putea dovedi utile. Ceea ce poti face in acest moment este sa ridici capota si sa verifici daca s-a desprins vreun cablu de la baterie sau s-a ars vreo siguranta. Orice altceva va fi in zadar din moment ce oricum nu ai acces la piese de schimb si la uneltele necesare.

De retinut – daca masina se defecteaza dupa ce ai parcurs deja o parte din drum, motorul va avea temperatura crescuta. Ai grija cand lucrezi pentru a nu te accidenta. Nu atinge radiatorul sau alte conducte. Nu atinge motorul decat atunci cand s-a racit.

Pasul 1. Verifica conexiunile de la ambele borne ale bateriei. Verifica daca si conectarea la acest nivel este corecta.

In cazul in care unul sau mai multe cabluri sunt deconectate si ai ce iti trebuie pentru a le fixa in pozitie, poti face reparatia pe loc.

Pasul 2. Conecteaza intai cablul la terminalul negativ.

Acest terminal are semnul de negativ si cablurile prezinta de obicei un invelis de plastic sau cauciuc de culoare rosie. Conecteaza cablul de la baterie in pozitia corecta si ajusteaza pana in momentul in care capatul cablului este atasat strans la borna.

Pasul 3. Realizeaza conexiunea la nivelul terminalului pozitiv.

Repeta manopera de mai devreme si la nivelul bornei notate cu pozitiv. De obicei, cablurile pentru pozitiv sunt marcate de un invelis din plastic sau cauciuc de culoare neagra.

Pasul 4. Verifica panoul de sigurante.

In cazul in care nu sesizezi nicio problema cu bateria, este indicat sa verifici panoul de sigurante. Acesta se afla pozitionat de obicei sub capota, intr-o carcasa din vecinatatea bateriei. De obicei, vei gasi sigurante in plus in masina, de obicei localizate in portiunea inferioara a bordului, langa volan.

Scoate capacul de la panou si verifica daca exista sigurante care sunt arse. Unele sigurante pot fi de forma cilindrica si incastrate in sticla cu terminatii metalice care sunt numerotate si etichetate pentru a indica amperajul.

Altele pot fi inguste, de forma rectangulara, realizate din plastic de diferite culori, semi-transparente, care au un numar inscris pe partea de sus.

Daca o siguranta s-a ars, vei recunoaste acest lucru cu usurinta. Daca ne referim la sigurante cilindrice, acestea vor prezenta o problema la nivelul conectorului din tubul de sticla si funingine neagra, ceea ce va ingreuna vizibilitatea. Pentru sigurantele cu carcasa din plastic, vei observa faptul ca apare o discontinuitate la nivelul conectorului.

De retinut – ai grija cand manevrezi sigurantele din sticla. Verifica aceste aspect numai cand masina este oprita si cheile sunt scoase din contact.

Daca nu esti sigur daca o siguranta e arsa sau doar foarte murdara, poti incerca sa o cureti si apoi sa o compari cu una noua.

Trebuie sa retii faptul ca sigurantele sunt dispuse in panou la o distanta foarte mica una de cealalta, ceea ce va face ca indepartarea lor cu degetele sa se faca cu dificultate. Daca ai o penseta, foloseste-o pentru a prinde si indeparta cu usurinta piesele defecte.

Nu este indicat sa aplici o presiune mult prea mare pentru ca poti sparge invelisul de plastic.

Pasul 5. Inlocuieste sigurantele arse.

Daca observi faptul ca o siguranta este de culoare inchisa, maronie, inlocuieste-o cu una de acelasi tip si asigura-te ca intra in lacasul destinat pana la capat.

Verifica la nivelul panoului de siguranta daca exista si alte defectiuni sau posibile probleme.

Pasul 6. Verifica bujiile.

In cazul in care motorul porneste dar scoate sunete neobisnuite, este posibil sa existe o problema la nivelul bujiilor. Din pacate insa, daca masina s-a defectat in drum nu exista multe variante care sa iti permita sa o repari daca nu ai la indemana o cheie cu clichet sau o cheie de bujii.

Verifica daca bujiile sunt curate si daca sunt bine conectate la cablurile distribuitorului. Distribuitorul are rolul de a elibera energia electrica necesara pentru bujii care sa faca posibila functionarea motorului.

Determina pozitia fiselor bujilor. Bujiile sunt conectate individual la distribuitor cu ajutorul unor fire sau cabluri acoperite de obicei de un invelis de culoare neagra din cauciuc. Deconecteaza fisele de la nivelul bujiilor si verifica daca zona unde se realizeaza conexiunea este curata. Repeta aceasta manopera pentru fiecare bujie in parte.

In cazul in care acesta zona este murdara, indeparteaza impuritatile cu ajutorul unei carpe curate sau a unui servetel/prosop de hartie.

Pasul 7. Verifica daca porneste motorul. Verifica daca motorul porneste si daca functioneaza normal.

In cazul in care masina ti se defecteaza pe drum, ramai in vehicul si suna la politie sau la serviciul de asistenta rutiera. Daca masina ti s-a defectat cat esti la munca sau acasa, poti chema un mecanic sa verifice starea de functionare a acesteia.

Sursa foto: complete-leasing.co.uk, chilliwacktowing.com, miway.co.za, torque.com.sg, freepik.com, carregcheck.wordpress.com

Citeste si...
Uleiul sintetic – este bun pentru masina ta?
Uleiul sintetic – este bun pentru masina ta?

Pe masura ce motoarele au devenit tot mai puternice si mai complicate, acestea au ajuns sa creasca economia uleiului folosit si sa...

Cum procedezi daca masina ta este lovita din spate?
Cum procedezi daca masina ta este lovita din spate?

Operatiunile obligatorii de intreprins in conditiile in care autovehiculul condus este tamponat din spate Potrivit explicatiilor o...

Ce tip de ulei sintetic este recomandat pentru masina ta?
Ce tip de ulei sintetic este recomandat pentru masina ta?

Cu totii stim faptul ca o masina care a rulat peste 160.000 km va avea nevoie de anumite masuri de intretinere specifice, comparat...

Chiar trebuie sa folosesti semnalizarea, chiar daca nu este nicio alta masina in preajma?
Chiar trebuie sa folosesti semnalizarea, chiar daca nu este nicio alta masina in preajma?

Cum trebuie sa procedez? Este bine sa semnalizez chiar daca nu mai este nicio masina pe langa mine? Trebuie sa tin semnalizarea po...