Cel mai fiabil motor? Diesel sau benzina

Motor pe benzina sau motor pe motorina? Este una dintre primele intrebari pe care ti le pui atunci cand doresti sa achizitionezi o masina noua sau second hand. Dezbaterile curg pe internet, iar fiecare dintre cele doua tabere isi apara cu diverse argumente alegerea.

Cert este ca nu exista un raspuns clar, pentru ca nevoile soferilor sunt diferite. Noi nu dorim sa ne pozitionam de o parte sau de cealalata.

Vrem doar sa iti aratam care sunt, in mod obiectiv, avantajele si dezavantajele fiecarui dintre cele doua tipuri de combustibil. Alegerea o vei face tu, in deplina cunostinta de cauza si in deplina cunostinta a nevoilor tale.

 

 

Diferente si asemanari intre motorul pe benzina si motorul pe motorina

 

In teorie, motoarele pe benzina si cele pe motorina sunt destul de asemanatoare. Ambele sunt motoare cu combustie interna, proiectate sa converteasca energia chimica disponibila in combustibil, in energie mecanica.

 

 

Aceasta energie mecanica misca pistoanele in sus si in jos in interiorul cilindrilor. Pistoanele sunt conectate la arborele cotit, iar miscarea sus-jos a acestora creeaza rotatia necesara pentru a pune masina in miscare.

 

Ambele tipuri de motoare transforma combustibilul in energie printr-o serie de mici explozii si combustii. Cea mai mare diferenta intre benzina si motorina consta in modul cum aceste procese au loc.

Intr-un motor pe benzina, combustibilul este amestecat cu aerul, comprimat de pistoane si apoi aprins de scanteile din bujii. De cealalta parte, intr-un motor diesel, aerul este mai intai comprimat, iar apoi combustibilul este injectat. Deoarece aerul se incalzeste cand este comprimat, combustibilul se aprinde fara scanteie.

In ceea priveste combustibilul in sine, atat motorina, cat si benzina sunt produse din petrol, insa metodele de rafinare variaza. In principiu, motorina este mai usor de rafinat decat benzina, dar contine mai multi poluanti care trebuie extrasi inainte sa ajunga la acelasi nivel de emisii ca benzina.

Motorina contine mai multa energie pe litru decat benzina, iar procesul de combustie al motorului este mai eficient, ceea ce creste eficienta combustibilului si duce la emisii mai scazute de dioxid de carbon.

 

Citeste si despre: totul despre motoarele diesel

 

Avantaje si dezavantaje

 

In continuare, vom vorbi pe rand despre avantajele si dezavantajele celor doua tipuri de motoare.

 

Avantajele motoarelor diesel

Masinile pe motorina pot oferi un consum de combustibil cu pana la 30% mai mic decat vehiculele care functioneaza cu benzina. Motoarele diesel pot performa mai bine chiar si decat motoarele hibrid benzina-electric ca si consum. Trebuie avut in vedere, insa, ca modelul si tehnologia masinii joaca un rol important in economia de combustibil.

Masinile pe motorina nu au nevoie de upgrade-uri la aprindere. Acest lucru se datoreaza faptului ca vehiculele cu motor diesel nu au bujii.

Acesta este un mare avantaj pentru soferii care nu doresc ca masinile lor sa fie inspectate in mod regulat. Cu toate acestea, este nevoie de mentenanta regulata pentru a mentine masina in limitele dorite de performanta si pentru a prelungi durata de viata a motorului.

Motoarele diesel fac fata compresiei mai inalte. Exista un motiv bine intemeiat pentru care motoarele diesel sunt preferate in transportul comercial: ele performeaza mai bine oferind un cuplu mare.

 

Desi motoarele diesel sunt mai lente, ele sunt mult mai puternice, comparativ cu cele pe benzina. Cuplul este foarte important in mersul masinii, in special atunci cand transporta incarcaturi mari. Motoarele diesel sunt recunoscute pentru cuplul exceptional, chiar si in cazul unui numar mai mic de rotatii pe minut, si pot porni de pe loc cu mare usurinta.

 

Dezavantajele motoarelor diesel

 

Motoarele diesel nu ofera performanta la viteze si turatii inalte. Un avantaj al motoarelor diesel este eficienta in transformarea caldurii in energie, comparativ cu motoarele pe benzina.

Pe de alta parte, insa, masinile pe benzina elimina caldura pe teava de esapament. Cei care se asteapta la performante inalte la viteze mari atunci cand trec la diesel vor fi dezamagiti: masina va fi mai inceata, dar si mai puternica si mai rezistenta.

Masinile diesel au nevoie de mentenanta regulata. Cum spuneam mai devreme, un avantaj al motoarelor diesel este faptul ca nu au nevoie de upgrade-uri la aprindere, datorita lipsei bujiilor.

Absenta acestora, insa, inseamna ca va trebui sa faci mai multe in ce priveste mentenanta vehiculului, si anume schimbarea regulata a uleiului si a filtrelor de aer si motorina. In lipsa acestor interventii regulate vei ajunge sa platesti mult mai mult pentru reparatii.

 

Emisiile de particule sunt probabil cel mai mare dezavantaj al motoarelor diesel, acestea capatand un renume prost din cauza modului negativ cum afecteaza sanatatea. Un factor important este folosirea tot mai deasa a filtrelor de particule. In cazul in care conduci la viteze mici, in mediul urban, filtrele de particule se pot infunda, ceea ce va creste costurile de mentenanta.

 

Citeste si despre: raport compresie diesel si benzina

 

 

Avantajele motoarelor pe benzina

 

Motoarele pe benzina sunt mai usor si mai ieftin de intretinut decat cele diesel. De asemenea, acestea au componente mai ieftine, ceea ce face ca serviciile post-vanzare sa fie mult mai accesibile ca pret.

Un motor pe benzina contine multa putere intr-o dimensiune a motorului relativ mica. Spre deosebire de motoarele diesel, cele pe benzina pot fi tunate pentru a oferi mai multa putere, fara folosirea unui turbocompresor. Motoarele pe benzina sunt mai putin zgomotoase si mai line decat alternativele diesel.

 

 

Un alt avantaj al motoarelor pe benzina este faptul ca, in cele mai multe tari, vei plati mai putine taxe de mediu comparativ cu o masina diesel. Emisiile de dioxid de carbon sunt reduse, asadar motorul pe benzina va elibera in atmosfera mai putine particule decat in cazul motorinei.

Fabricantii de masini sport vor continua sa prefere benzina in dauna motorinei, deoarece motoarele pe benzina tind sa cantareasca mai putin decat echivalentele diesel. Aceasta este o consideratie importanta in cazul masinilor al caror scop este performanta.

 

Dezavantajele motoarelor pe benzina

 

Un dezavantaj de luat in seama este ca, in cazul motoarelor pe benzina clasice (fara turbo, compresor), cuplul va fi semnificativ mai mic, ceea ce va micsora capacitatea de a transporta greutati mari sau de a remorca alte vehicule, remorci, rulote etc.

De asemenea, pe vreme umeda, masinile pe benzina pot intampina probleme la bujii sau la componentele electrice, motoarele diesel fiind mult mai de incredere la acest capitol.

 

Un alt dezavantaj este faptul ca benzina are tendinta de a infunda destul de usor, ceea ce inseamna necesitatea unor interventii mai dese. In lipsa acestor interventii, motoarele pe benzina se pot deteriora mai rapid decat cele pe motorina. Mai mult, benzina este susceptibila la impuritati. Daca nu este cumparata de unde trebuie, poate afecta nu doar motorul, ci si pompa de benzina si sistemul de injectie.

 

 

E mai scump sa cumperi o masina pe benzina sau pe motorina?

 

Vrei sa-ti cumperi o masina noua? Trebuie sa stii ca, in general, automobilele pe motorina tind sa coste mai mult decat cele pe benzina. Motivul principal sunt costurile de productie semnificativ mai ridicate ale motoarelor diesel.

Acesta este cazul pentru masinile noi, la masinile de mana a doua diferentele de pret sunt ceva mai mici. Este bine, insa, sa iei in calcul si faptul ca masinile diesel au o viata mai lunga si se depreciaza mai lent decat cele pe benzina. Un alt aspect de mentionat in cazul masinilor noi este ca cele diesel sunt mai usor de asigurat.

 

 

 

Ce alegi? Depinde doar de tine

 

Nu este usor sa alegi intre un motor diesel si un motor pe benzina. Desi raman fundamental diferite in ce priveste designul, functionalitate, dar si alte apsecte, diferentele de performanta si caracteristici dintre cele doua tind sa se estompeze.

Elementele cheie de care trebuie sa tii cont atunci cand ai de ales intre motorina si benzina sunt: pret, economie de combustibil, costul combustibilului, costurile de mentenanta, valoarea de revanzare.

Un aspect la fel de important este modul cum planuiesti sa folosesti vehiculul. Noi te sfatuim sa pui in balanta toate nevoile tale si alegi ce ti se potriveste cel mai bine.

 

Citeste si despre: ai bagat benzina in loc de motorina

 

 

Sursa foto: carmudi.com, donaldsonsvw.com, gasengineyatoshido.blogspot.com, pakwheels.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate