Cum citesti eticheta uleiului de motor?

Cum citesti eticheta uleiului de motor?

Citeste eticheta de ulei pentru a stii tipul corect de ulei folosit de masina ta. Unele motoare noi au nevoie de ulei sintetic, in timp ce motoarele mai vechi folosesc uleiul obisnuit.

Uleiul de motor este sangele motorului cu combustie. Desi uleiurile folosite azi au evoluat de la cele minerale rafinate la cele sintetice create in laborator, folosirea uleiului de motor corect este o parte esentiala a operatiunii de mentenanta a vehiculului.

El asigura ca toate componentele functioneaza normal si au nevoie de putine reparatii. Totusi, nu toate uleiurile de motor sunt la fel.

Daca pui tipul gresit de ulei la motor sau prea mult sau prea putin se vor provoca avarii ireparabile sau cel putin o inlocuire foarte costisitoare.

Inainte de a cumpara orice fel de ulei pentru masina ta, este important sa intelegi cum sa citesti eticheta corect.

Citeste si despre: care e diferenta intre uleiul auto mineral si cel sintetic

Intelegerea tipului de ulei corect pentru masina ta

Inainte de a cumpara orice ulei, primul pas este sa stii ce ulei foloseste masina, camioneta sau SUV-ul tau. In general, sunt trei tipuri de ulei:

- ulei sintetic;

- ulei mineral;

- amestec de ulei sintetic si mineral.

In manualul de instructiuni a fiecarei masini exista un capitol care vorbeste despre uleiul de motor potrivit masinii tale. Aceasta va include diferite caracteristici ale uleiului:

Tipul de ulei de motor (sintetic, amestec sau mineral)

Vascozitatea uleiului de motor care va fi scris intr-un format similar cu acesta: 5W30

Aceasta cifra este data de Institutul petrolier american (API) sau de Societatea Inginerilor Auto (SAE). Vei vedea un simbol pe eticheta uleiului de motor care arata aceasta etalonare.

Vascozitatea uleiului de motor arata cat de gros sau de subtire este. Uleiul trebuie sa fie destul de gros incat sa adere la componentele prin care trece pentru a le oferi o lubrifiere adecvata. In acelasi timp, trebuie sa fie destul de subtire incat sa curga cu usurinta prin sistem.

Vor fi doua numere, un numar mai mic si unul mai mare. Cel mic arata cat de subtire este uleiul, iar cel mare cat de gros. Temperatura motorului determina de obicei cat de gros este uleiul.

Pentru uleiul de motor cu eticheta 5W30, 5W inseamna ca uleiul are o vascozitate de 5 cand motorul este cald, cifra care inseamna ca e subtire si va curge chiar inainte de a se incalzi motorul.

Intelegerea normelor

Un cod de 2 litere este inscris pe eticheta si va spune pentru ce tipuri de motor este produs acest ulei. Va incepe cu S pentru motoarele cu benzina si cu un C pentru motoarele pe motorina. A doua litera va arata pentru ce ani de fabricatie ai masinii este produs uleiul.

Pentru litera A, uleiul indeplineste cerintele masinilor construite inainte de 1930. Clasificarea masinilor actuale este N, astfel incat codul de doua litere este SN pentru masinile relativ noi care functioneaza pe benzina.

Clasificarea devine foarte importanta pentru proprietarii masinilor clasice, deoarece tipul incorect de ulei ar putea avaria motorul. Uleiurile mai vechi nu aveau aditivi pentru protejarea motorului si puteau reduce performanta sau cauza alte probleme daca erau folosite incorect.

Uleiurile moderne au numerosi aditivi care sunt facuti pentru a proteja diferite componente din motor. Acestea includ aditivi pentru controlul oxidarii, pentru prevenirea coroziunii, pastrarea curata a suprafetelor, minimizarea uzurii supapelor, prevenirea aparitiei ruginii si asigurarea elasticitatii garniturilor, printre altele.

Citeste si despre: care este cel mai indicat tip de ulei de motor pentru masina ta

Gasirea informatiilor pe eticheta

Gradul de vascozitate este relativ usor de gasit pe o eticheta. De obicei, e scris cu caractere mari pe partea din fata a recipientului. Norma poate fi mai greu de gasit. Poate fi sau nu scrisa pe partea din fata, dar de obicei se poate gasi in informatiile de pe spatele recipientului.

Uleiurile mai vechi pot avea descrieri unice atasate precum: "fara detergent" sau "economic". Multe state inca permit vinderea uleiurilor cu clasificari vechi si adesea sunt vazute pe rafturile cu uleiuri moderne.

Simptomele folosirii uleiului nepotrivit

Daca folosesti ulei cu vascozitatea incorecta nu vei observa mari diferente daca e apropiata de cea corecta. Totusi, motorul se va uza mai repede si va oferi o performanta mai scazuta.

Amestecul de ulei sintetic cu cel mineral si invers poate provoca motorului aparitia de probleme la lubrifiere, distrugerea garniturilor interne ale motorului si poate duce la supraincalzire.

Daca norma este gresita, poate reduce performanta motorului si cauza avarii serioase. Emisiile de noxe vor creste, iar motorul va muri din cauza lipsei de aditivi protector din ulei.

Este important ca un mecanic profesionist de incredere sa iti faca schimbul de ulei si sa se asigure ca uleiul este cel corect. Daca este folosit ulei cu alta vascozitate sau norma si au loc avarii, garantia ar putea fi anulata.

De cele mai multe ori, daca un mecanic profesionist iti face schimbul de ulei de motor si de filtru, se va reduce posibilitatea de a pune ulei gresit. Este intotdeauna bine sa verifici uleiul o data pe luna pentru a te asigura ca este la nivelul corect.

Citeste si despre: cum arata un motor fara niciun schimb de ulei

Sursa foto: partners.wrap.org.uk, trzcacak.rs, cartreatments.com

Articole similare
Totul despre discul si kit-ul de ambreiaj

Totul despre discul si kit-ul de ambreiaj

Kit-ul de ambreiaj este compus din mai multe piese si anume, discul de ambreiaj, volantul, rulmentul si placa de presiune.

Cod eroare OBD2 P0161

Cod eroare OBD2 P0161

Acest cod se refera la defectiunea circuitului incalzitorului senzorului de oxigen ( cilindrul 2 – senzorul 2 ).

Cum sa efectuezi o oprire de urgenta?

Cum sa efectuezi o oprire de urgenta?

Indiferent de modalitatea sau de situatia care impune franarea de urgenta, cel mai important lucru este sa ramai calm.

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Exista o singura metoda corecta de a repara. Aceasta metoda este o combinatie dintre un petic si un dop.