Cum poti masura singur nivelul de uzura al anvelopelor?

Cum poti masura singur nivelul de uzura al anvelopelor?

Anvelopele fac parte din categoria de consumabile pe care trebuie sa le achizitionezi pentru masina. Pretul lor nu este unul de neglijat, insa, pentru a avea o masina sigura si cu performante optime, este nevoie sa inlocuiesti anvelopele atunci cand sunt uzate.

In continuare, te ajutam sa afli:

Daca nu te-ai gandit pana acum cat de important este rolul anvelopelor pentru siguranta si performantele masinii iti putem spune ca starea lor influenteaza tinuta masinii pe sosea. De aceea este esential sa iti poti da seama singur care este nivelul de uzura si daca intr-adevar trebuie sa fie inlocuite astfel incat sa nu cheltui inutil bugetul de intretinere al masinii in cazul in care nu este neaparata nevoie de unele noi.

De ce se uzeaza anvelopele?

In mod normal, un set de anvelope achizitionat de nou si intretinut cu grija ar trebui sa poata fi folosit 4-5 ani. Dupa aceasta perioada, anvelopele ar trebui inlocuite deoarece isi pierd din fiabilitate. Acest interval este, bineinteles, orientativ si depinde de producator. Anvelopele pot fi inlocuite mai des, in functie de starea lor si de nivelul de uzura. De aceea, recomandarea generala este ca, o data pe luna, sa se inspecteze pneurile, verificand aspectul lor, uzura si presiunea.

Exista mai multe cauze care duc la deteriorarea anvelopelor

De exemplu, stilul de condus poate influenta foarte mult starea anvelopelor. Daca un conducator auto are un stil de condus mai sportiv, merge in general cu viteza, franeaza brusc deseori, conduce pe drumuri cu denivelari, pneurile vor fi afectate mai rapid.

Totodata, defectele tehnice ale masinii care nu sunt remediate la timp pot influenta starea anvelopelor. De exemplu, cand masina se deplaseaza cu pneurile mai putin umflate decat ar trebui, cand sunt montate pe masina mai multe feluri de anvelope sau jante incompatibile, cand anvelopele nu sunt schimbate in functie de sezon (vara/iarna) acestea capata mai rapid semne de uzura.

Care sunt semnele de deteriorare pe care trebuie sa le urmaresti la anvelope?

Cel mai important semn al utilizarii unor anvelope uzate este zgomotul. Cand sunt in stare buna de functionare, anvelopele sunt silentioase si raspund bine manevrelor din timpul rularii. Dupa ce se deterioreaza, anvelopele devin zgomotoase, nu mai raspund bine in timpul franarii sau al rularii pe ploaie, contribuind la cresterea riscului de accident.

Anvelopele de iarna uzate nu ajuta la deplasarea pe zapada, polei, gheata deoarece nu mai au aderenta optima pentru a face fata conditiilor de drum.

Riscurile in cazul in care masina nu este echipata cu anvelope adecvate exista in fiecare sezon. Aanvelopele de iarna care sunt tocite cresc riscul de alunecare si derapare. Anvelopele de vara care sunt foarte deteriorate pot exploda din cauza caldurii si pot provoca accidente grave.

Prevenirea situatiilor in care anvelopele sunt de vina pentru aparitia unor situatii nefericite poate fi facuta prin verificarea la timp a semnelor de uzura. In plus, specialistii recomanda ca rotile sa fie schimbate de pe o punte pe cealalta la un interval de 10.000-12.000 de kilometri si sa se faca echilibrarea rotilor de cate ori este necesar astfel incat anvelopele sa aiba o uzura uniforma.

Cum masori nivelul de uzura al anvelopelor?

Pentru a verifica nivelul de uzura al anvelopelor trebuie sa fii atent la mai multi indicatori. Analizeaza banda de rulare a anvelopei, adica partea care merge pe sosea. Aici este relevanta inaltimea profilului anvelopei. Ca sa poti observa banda de rulare trebuie sa parchezi masina pe o suprafata dreapta, sa tragi frana de mana si sa orientezi rotile la un unghi de 45 de grade.

Ca sa poti masura profilul, poti folosi un subler (manual sau electronic) pe care il vei pune in mai multe pozitii pentru a determina mai multe valori. Astfel, este util de stiut ca banda de rulare a une anvelope are minimum 9-11 mm inaltime. Limita minima este de 1.6 mm pe intreaga circumferinta pentru anvelopele de vara si 4 mm pentru cele de iarna. Sub aceste limite, anvelopa nu mai este adecvata pentru utilizare, maim ult, poti fi penaliat in cazul in care masina este supusa unui control in trafic.

Daca nu ai la indemana un subler, te poti orienta dupa indicatorii de uzura prezenti pe orice tip de anvelopa.

Citeste si...
Anvelope de vara – ce este important sa cunosti despre acestea si despre momentul cand trebuie schimbate?
Anvelope de vara – ce este important sa cunosti despre acestea si despre momentul cand trebuie schimbate?

Sezonul de schimbare de la anvelopele de vara la cele de iarna si invers este diferit. Momentul potrivit pentru anvelopele de iarn...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...