Cum se poate curata senzorul MAP pas cu pas?

Cum se poate curata senzorul MAP pas cu pas?

Senzorul MAP este o piesa foarte importanta din angrenajul oricarui autoturism, fara de care performantele motorului vor fi mult scazute si daca nu remediem situatia in timp util riscam sa se produca pagube semnificative asupra altor piese din sistemul de admisie si evacuare a masinii.

Rolul cel mai important al acestui senzor este de a identifica si transmite catre computerul de bord nivelul de presiune din sistemul de admisie al autoturismului. Chiar daca intretinem masina corespunzator si realizam reviziile tehnice in timp util, orice motor va colecta in timp depuneri de praf, murdarie, carbon, funingine sau alte impuritati care il pot contamina.

Aceste depuneri pot sa cauzeze o multitudine de probleme, printre care blocarea bujiilor cand sunt acoperite de murdarie, intreruperea fluxului de aer care ajunge in camera de ardere, blocarea injectoarelor, supraincalzirea motorului sau citiri eronate ale senzorului.

In cazul in care autoturismul dumneavoastra se confrunta cu un consum de combustibil ridicat, inecari ale motorului la relanti, ezitari pe accelerare sau apare martorul Check-Engine(care poate avea o multime de alte cauze, de aceea l-am lasat la final) este indicat sa faceti o verificare a senzorului dumneavoastra MAP.

In cazul motoarelor care functioneaza pe baza injectiei cu combustibil, modulul de control al motorului (ECM) va calcula modul in care injectorul de combustibil trebuie sa functioneze pe baza informatiilor primite de la alti senzori ai motorului, cum ar fi: nivelul de turatie al motorului, temperatura lichidului de racire a motorului (ECT), temperatura aerului la admisia in camera de ardere (IAT) si raportul dintre aer si combustibil care ajunge in camera de ardere (AFR).

Dintre toate cele mentionate anterior, cantitatea de aer este cea mai importanta informatie pe care o foloseste sistemul ECM pentru a calcula cantitatea de combustibil pe care trebuie sa o injecteze in motor, iar majoritatea motoarelor sunt echipate in constructia lor fie cu un senzor de presiune absoluta (MAP) care se afla in colector sau cu un senzor de debit aer-masa (MAD).

In cazul autoturismelor cu motoare turbo foarte moderne acestea sunt echipate cu ambele tipuri de senzori. In cazul in care dorim sa aflam ce tip de senzor are masina noastra, putem observa foarte usor daca in tubul de admisie identificam senzorul MAF sau nu, deoarece acesta este mult mai accesibil. Senzorul MAP in general este montat direct pe galeria de admisie a motorului, undeva dupa corpul clapetei, desi unele sunt montate si in alte compartimente din angrenajul motor si sunt conectate la galeria de admisie printr-o linie de vid.

Cum putem verifica functionalitatea unui senzor MAP?

Verificarea unui senzor MAP se poate realiza foarte usor de catre orice sofer, fara sa fie necesare cunostiinte de specialitate in domeniul auto si presupune accesul la o pompa de vid si un multimetru. In cazul in care doriti sa faceti aceasta verificare la un service auto, solicitati mecanicului dumneavoastra ajutorul la urmatoarea revizie tehnica si cel mai probabil nici nu veti fi taxat pentru asta.

Primul pas pe care trebuie sa il realizam este sa identificam senzorul MAP si sa il scoatem din galeria de admisie sau sa deconectam linia de vid a acestuia. Dupa ce punem contactul la masina va trebui sa verificam iesirea de tensiune pe firul de semnal al senzorului nostru cu ajutorul multimetrului. De asemenea, senzorii MAP vor raspunde si la citirea de presiune, motiv pentru care vom putea utiliza o pompa de vid. Pentru a realiza operatiunea corespunzator va recomandam sa verificati manualul de utilizare al autoturismului pentru a studia diagrama de conexiuni si citirile specifice ale tensiunii acesteia.

Un senzor MAP care functioneaza corespunzator ar trebui sa indice o tensiune aproximativa de 4,7 V cand este deschis la aer, iar in cazul in care utilizam o pompa de vid ar trebui sa identificam o scadere a tensiunii cu aproximativ 1 V. In cazul in care senzorul functioneaza corect, pe masura ce eliberam presiunea cu pompa de vid, tensiunea ar trebui sa raspunda imediat.

Trebuie sa mentionam ca in interiorul unui senzor MAP nu exista piese care sa fie in miscare, astfel incat nu se pune problema unei defectiuni mecanice la nivelul acestui senzor, dar periodic este necesar sa realizam curatarea lui deoarece in timp acesta se contamineaza cu depuneri de carbon si funingine provenite de la camera de ardere a motorului. In cazul in care testam senzorul si tensiunea raspunde foarte lent la modificarile depresiune, cel mai probabil senzorul este contaminat si ar necesita o curatare.

Cum se curata senzorul MAP pas cu pas?

Curatarea senzorului MAP nu presupune o munca complicata sau de lunga durata, iar in cele ce urmeaza va vom explica cum trebuie sa procedati pas cu pas:

Pasul 1: In primul rand trebuie sa ne echipam cu manusi de protectie si cu ochelari pentru a ne proteja atunci cand curatam senzorul. De asemenea, inainte de a curata senzorul trebuie sa achizitionam un produs de curatare a componentelor electrice

Pasul 2: Deconectam senzorul MAP

Pasul 3: Folosind o carpa moale sau un prosop de hartie, care nu lasa scame si aplicam produsul de curatare pe suprafata senzorului

Pasul 4: Dupa ce ne asiguram ca am curatat exteriorul corespunzator, vom pulveriza solutia de curatare in interiorul portului senzor (nu foarte mult), dupa care vom scutura excesul si vom lasa senzorul sa se usuce foarte bine.

Pasul 5: Vom verifica furtunul de vid si portul galeriei de admisie, iar in cazul in care si acestea sunt murdare le vom curata corespunzator, daca este necesar vom utiliza chiar si o perie deoarece acestea nu sunt sensibile

Pasul 6: Atunci cand totul este uscat corespunzator, reinstalati senzorul MAP in circuitul de admisie al motorului dumneavoastra

Curatarea senzorului MAP este o varianta foarte usoara, ieftina si rapida prin care putem sa imbunatatim semnificativ performanta motorului si economia de combustibil a acestuia.

Citeste si...
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...