Cum si cand sa schimbi corect treptele de viteza?

Cum si cand sa schimbi corect treptele de viteza?

Atunci cand vine vorba despre schimbarea treptelor de viteza, consideram ca fiecare sofer trebuie sa isi insuseasca cel putin trei caracteristici importante pentru a considera ca stie sa conduca un autoturism in mod corespunzator. Prima dintre acestea este capacitatea de a schimba lin vitezele, iar urmatoarele doua sunt controlul ambreiajului si al directiei.

Probabil ca orice persoana, chiar daca nu este sofer, stie deja ca treptele de viteza se pot schimba in sus si in jos. Majoritatea masinilor au un numar de pana la 6 trepte de viteza plus marsarier, dar in unele situatii, in special in cazul cutiilor automate, acestea pot fi mai multe. Cu cat viteza masinii este mai mare, vom creste numarul treptei de viteza, iar atunci cand franam si viteza scade, vom descreste treapta pentru a oferi motorului mai multa putere. Treptele de viteza determina cantitatea de putere disponibila de la motor si este foarte important sa le utilizam corespunzator, atat pentru a ne bucura de performante maxime din partea masinii, cat si pentru ca exista multe situatii in care ne ajuta semnificativ.

Intotdeauna treapta intai ofera cea mai mare putere, dar cel mai mic potential de viteza si de obicei se foloseste doar pentru a pleca de pe loc, in timp ce treapta cea mai inalta ofera cea mai mica putere, dar cel mai inalt potential de viteza. In cele ce urmeaza va vom prezenta turatiile obisnuite la care trebuie sa schimbati treptele de viteza.

Schimbarea vitezelor in sus

Viteza 1-2, schimbam viteza intre 10-20 km/h, in jur de 2000-2500 rpm

Viteza 2-3, schimbam viteza intre 35-45 km/h, in jur de 2500-3000 rpm

Viteza 3-4, schimbam viteza intre 60-80 km/h, in jur de 2500-3000 rpm

Viteza 4-5, schimbam viteza intre 80-110 km/h, in jur de 3000-3500 rpm

Viteza 5-6, schimbam viteza intre 110-130 km/h, in jur de 3000-3500 rpm

Schimbarea vitezelor in jos

Viteza 6-5, schimbam viteza intre 100-90 km/h, in jur de 2000-2500 rpm

Viteza 5-4, schimbam viteza intre 75-65 km/h, in jur de 2000 rpm

Viteza 4-3, schimbam viteza intre 55-45 km/h, in jur de 2000 rpm

Viteza 3-2, schimbam viteza intre 45-30 km/h, in jur de 1800 rpm

Viteza 2-1, nu recomandam acest tip de schimbare de viteza

Este important de stiut si consideram ca ar trebui mentionat, ca modul in care se schimba vitezele difera mult in functie de tipul de motor si de puterea acestuia. La motoarele pe benzina intotdeauna vom schimba viteza la o turatie mai mare cu aproximativ 500 rpm, decat la cele pe motorina. De asemenea, motoarele puternice cer schimbarea vitezei la o turatie mai mare. Este important sa respectam turatiile pentru a realiza schimbarea cat mai lin si a profita la maxim de puterea motorului. Exemplul oferit este pentru un motor mediu, 2.0l pe benzina.

De fiecare daca cand schimbam viteza trebuie sa ne gandim si la celelalte componente din angrenajul motorului. Putem la fel de bine sa scadem treapta de viteza si sa nu mai fie nevoie sa utilizam frana sau sa crestem treapta si sa nu mai utilizam acceleratia.

Schimbul vitezelor trebuie facut in momentele potrivite asa incat sa ne asiguram ca obtinem performanta maxima a masinii. De asemenea, schimbul de viteza se poate face selectiv, adica putem sari peste anumite trepte in uele situatii. Daca am fost implicati intr-o depasire si am accelerat puternic sau daca am franat puternic pentru a evita un obstacol, putem schimba viteza la doua trepte, fara ca acest lucru sa fie vreo problema.

Pe langa toate cele mentionate anterior, trebuie sa ne asiguram ca atunci cand schimbam vitezele suntem in siguranta. Orice situatie in care este nevoie sa utilizam ambele maini pe volan ne indica faptul ca nu e un moment potrivit sa schimbam viteza. Aici ne referim in special la o curba, un drum ingustat sau cand schimbam o banda, dar nu recomandam nici sa faceti manvera in timpul unei depasiri, doar daca este necesar, deoarece poate exista o pierdere de putere. In momentul in care apasam ambreiajul trebuie sa eliberam pedala de acceleratie, iar aceste doua actiuni au loc simultan.

Vom elibera ambreiajul chiar inainte de a apasa din nou acceleratia, tot simultan, iar acest proces trebuie sa aiba loc foarte repede. Apasarea ambreiajului produce o reducere aproape totala a puterii care vine de la motor la cutia de viteze si ne permite astfel sa schimbam viteze fara probleme.

Citeste si...
Record de viteza in Romania. 288 km/h pe autostrada
Record de viteza in Romania. 288 km/h pe autostrada

Politia Romana a postat pe pagina proprie de Facebook poze cu aparatul radar care a inregistrat o valoare de 288 de km/h. Aparent,...

La ce viteza este sigura moartea in caz de accident?
La ce viteza este sigura moartea in caz de accident?

Scopul articolului nu este acela de a va speria ci mai degraba, de a incepe sa conduceti mult mai preventiv si sa adaptati tot tim...

Trebuie lasata masina in viteza cand e parcata?
Trebuie lasata masina in viteza cand e parcata?

O situatie in care probabil fiecare sofer isi exprima parea in mod diferit, in functie de cum s-a obisnuit sau de ce informatii a...

La ce viteza consuma masina cel mai putin?
La ce viteza consuma masina cel mai putin?

La cat de mult a crescut pretul la benzina, credem ca acest articol o sa va ajute. O sa va spunem la ce viteza ar trebui sa merget...