Trebuie schimbat uleiul din cutia de viteze?

Trebuie schimbat uleiul din cutia de viteze?

In componenta angrenajului motor al unui autoturism exista o multitudine de lichide cu roluri diferite care circula prin vehicul. Unul dintre cele mai importante lichide este lichidul de transmisie, pe care va recomandam sa il urmariti periodic si sa va asigurati ca este in cantitatea necesara, iar atunci cand este contaminat sau la intervalele de timp recomandate de catre mecanic sa il inlocuiti fara a amana, pentru a nu produce defectiuni suplimentare asupra cutiei de viteze.

In acest articol va vom explica care este rolul uleiului din cutia de viteze, cum putem sa il verificam si inlocuim si care sunt momentele in care este necesar sa schimbam uleiul de transmisie la o masina. Indiferent de modelul de autoturism pe care il avem este foarte important sa inlocuim periodic uleiul din cutia de viteze, singura diferenta fiind reprezentata de intervalele la care trebuie realizata aceasta operatiune.

Trebuie schimbat uleiul din transmisie?

Fiecare producator de autoturism sau mecanic va recomanda intervale diferite de inlocuire a acestui lichid, astfel incat va sfatuim sa realizati lucrarea de mentenanta atunci cand este specificat in manualul de utilizare al autoturismului sau cand observati semne care va transmit ca trebuie sa il schimbati. Marea majoritate a mecanicilor recomanda sa schimbam uleiul intre 50.000-100.000 km, in timp ce unii producatori de autoturisme sustin ca putem conduce si 150.000 de km fara sa fie necesar sa il inlocuim. De asemenea, exista un grad de diferentiere important intre masinile cu transmisie automata si cele manuale, iar tipul de lichid utilizat este diferit.

La fel ca si in cazul oricarui alt lichid din angrenajul masinii si lichidul de transmisie se uzeaza in timp. In cazul in care conducem foarte mult in oras si masina se opreste si porneste de multe ori in intervale scurte de timp sau daca vom tracta o remorca, lichidul din cutia de viteze se va deteriora mult mai rapid. Acest stil de condus creste temperatura de la nivelul cutiei de viteze si astfel presiunea din cutie este mai mare, iar lichidul isi pierde mult mai rapid calitatile.

Lichidul de transmisie serveste atat pe post de ulei lubrifiant pentru piesele metalice din cutia de viteze, cat si ca fluid hidraulic, care ajuta semnificativ la schimbul de viteze, raceste sistemul de transmisie si imbunatateste functionarea cutiei de viteze. In cazul in care conduceti des in conditiile amintite mai sus, va sfatuim sa verificati mai des nivelul lichidului de transmisie. In general, lichidul de transmisie este de culoare rosu (nu obligatoriu) si are un miros foarte intepator. Pe masura ce lichidul se deterioreaza acesta isi modifica culoarea si este tot mai inchis si miroase a ars.

Cum putem sa verificam lichidul de transmisie?

In cazul majoritatii autoturismelor construite in ultimii zece ani, acestea nu mai sunt echipate cu o joja cu ajutorul careia putem verifica lichidul de transmisie, astfel incat va fi necesar sa mergem la un service auto, sa urcam masina pe elevator si sa verificam starea lichidului de la cutia de viteze. In schimb, aceste autoturisme au un senzor la nivelul cutiei de viteze care ne indica atunci cand nivelul de lichid este sub minimul admis, dar nu si starea de uzura in care se afla uleiul. In cazul in care ati verificat manualul de utilizare al autoturismului si ati identificat ca acesta are o joja, pasii pentru a verifica lichidul de transmisie sunt urmatorii:

  • Identificati in manualul de utilizarea locul in care este pozitionata joja pentru uleiul din cutia de viteze si modul in care producatorul recomanda sa verificati acest lichid.
  • Parcati automobilul pe o suprafata plana pentru o citire corecta si asigurati-va ca nu atingeti ventilatorul de racire sau piesele fierbinti ale motorului atunci cand realizati operatiunea. Majoritatea mecanicilor recomanda sa verificam lichidul de transmisie la temperatura de functionare a acestuia.
  • Determinati pe baza manualului de utilizare daca verificarea se face cu motorul oprit sau pornit, deoarece acest lucru difera in functie de autoturism.
  • La unele autoturisme este indicat sa mutati schimbatorul de viteze in fiecare treapta de viteza pentru cateva secunde inainte de a verifica nivelul de lichid. Cu toate acestea, nu uitati sa reveniti in parking inainte de a cobori din masina.
  • Scoateti joja si aveti grija sa nu varsati lichid pe motor sau pe piesele din sistemul de evacuare si stergeti-o folosind o carpa uscata, care nu lasa scape sau un prospo moale de hartie.
  • Reintroduceti joja pentru cateva secunde, dupa care o scoateti si cititi nivelul de lichid, care in mod optim trebuie sa se afle intre inscriptiile de minim si maxim, cat mai aproape de maxim.

In cazul in care lichidul este sub minim, asigurati-va ca achizitionati lichidul potrivit pentru motorul dumneavoastra si completati pana la nivelul maxim indicat pe joja, dupa care mai verificati o data. Este indicat sa realizati completarea pe rand si sa verificati de cateva ori, pentru a nu va trezi in situatia in care ati adaugat mai mult lichid decat trebuia. Daca observati ca lichidul dispare foarte repede va sfatuim sa efectuati o revizie tehnica cat de curand pentru a identifica si remedia situatia.

Felicitari! Ati realizat cu succes verificarea uleiului din cutia de transmisie

Marele avantaj de a avea o joja pentru uleiul din cutia de viteze este acela ca pe langa faptul ca putem verifica nivelul de lichid, putem observa daca calitatile fizico-chimice ale acestuia sunt corespunzatoare, daca nu s-a modificat vascozitatea sau culoare si daca nu exista impuritati care contamineaza lichidul.

In cazul in care lichidul este contaminat, va recomandam sa apelati la un service de specialitate care va goli rezervorul, il va curata corespunzator si va adauga un lichid nou si in acelasi timp va identifica si remedia defectiunea care a dus la contaminarea lichidului de transmisie.

Atunci cand apelam la un atelier auto pentru schimbul de lichid trebuie sa aflam initial ce sistem folosesc acestia pentru a schimba lichidul. Multe service-uri auto folosesc un sistem care forteaza lichidul vechi sa iasa si in acelasi timp pompeaza unul nou, dar producatorii de autoturisme recomanda sa apelam la un sistem prin care lasam sa se scurga tot lichidul vechi, curatam corespunzator sistemul si doar apoi adaugam lichid nou. In acest fel ne asiguram ca am eliminat orice fel de impuritate din sistem si ca nu am fortat inutil conductele acestuia.

Mai mult, va recomandam sa va asigurati de doua ori ca lichidul pe care il veti adauga este cel corect, deoarece unii producatori de masini recomanda sa folositi un singur tip de ulei la cutia de transmisie, iar in cazul in care sistemul este prevazut cu filtre, sa le schimbati sau inlocuiti si pe acestea.

Cand trebuie schimbat uleiul din cutia de viteze?

In cazul in care nu ati schimbat niciodata lichidul din cutia de viteze sau nu va amintiti daca ati facut aceasta operatiune, iar masina dumneavoastra are cel putin 100.000 km in bord, va recomanda cu caldura sa efectuati cat de curand o verificare a lichidului de transmisie pentru a va asigura ca este in stare buna de functionare.

Chiar daca poate uni mecanici sunt reticienti in a interveni asupra cutiei de viteze inainte ca acest lucru sa fie necesar, parerea noastra este ca mai bine previ o defectiune decat sa o repari dupa ce apare.

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...