Despre lichidul de frana: DOT3 versus DOT4

Despre lichidul de frana: DOT3 versus DOT4

Sistemul de franare al vehiculelor contine lichid de frana pentru a-si mentine componentele functionale. La fel ca orice sistem mecanic, sistemul de franare are nevoie de un lichid de lubrifiere, deoarece componentele sale care se misca tind sa devina mai calde pe masura ce se folosesc.

Daca nu exista lichid de frana sau daca nivelul acestuia este scazut, sistemul de franare nu va avea o performanta buna.

Exista patru tipuri de lichid de frana, acestea se disting datorita denumirii lor. Aceasta denumire reprezinta amestecul chimic specific din care este alcatuit lichidul de frana.

Atat timp cat lichidul de frana respecta standardele minime ale Departamentului de Transport, atunci este acceptat sa se utilizeze in sistemul de franare al unui automobil. Dintre cele patru tipuri de lichid de frana, cele mai populare sunt Dot 3 si Dot 4.

Puncte de fierbere

Ca sa intelegeti diferenta dintre Dot 3 si Dot 4, trebuie sa fiti atenti la cele doua puncte diferite de fierbere.

Exista punctul de fierbere uscat, care se refera la gradul de fierbere al lichidului proaspat introdus in sistem si punctul de fierbere umed, acesta se refera la lichidul care a absorbit apa. Punctul de fierbere uscat al unui lichid de frana Dot 3 este de 205 grade Celsius si punctul de fierbere umed este de 140 grade Celsius.

Punctul de fierbere uscat al unui lichid de frana Dot 4 este de 230 grade Celsius, in timp ce punctul de fierbere umed este de 155 grade Celsius. Dupa cum vedeti, lichidul de frana Dot 3 are un grad de fierbere scazut, atat pentru punctul uscat cat si pentru punctul umed.

Lichidul de frana Dot 3

Dot 3 este considerat cel mai popular lichid de frana si este folosit pe majoritatea vehiculelor. Amestecul sau chimic poate permite o cantitate mare de caldura, nu la fel de mult ca lichidul de frana Dot 4.

Motivul pentru care punctul de fierbere este mai mic la Dot 3 decat la Dot 4 este pentru ca lichidul de frana Dot 3 absoarbe apa din atmosfera. Acest lucru duce la reducerea performantei lichidului de frana, cat si a punctului de fierbere.

Pentru vehiculele normale, acest lucru nu ar conta prea mult, deoarece nu franati agresiv la fel ca masinile de politie sau ca masinile de curse. Deci, un lichid de frana Dot 3 vi s-ar potrivi bine.

Lichidul de frana Dot 4

Lichidul de frana Dot 4 este considerat mai sigur si poate rezista la o caldura mai mare decat lichidul de frana Dot 3. Deoarece rezista la mai multa caldura, acesta devine mai sigur atunci cand componentele sistemului de franare au fost utilizate frecvent intr-o perioada scurta de timp.

Din acest motiv, vehiculele mai agresive, cum ar fi masinile de curse, sunt cunoscute pentru utilizarea lichidului de frana Dot 4.

Lichidul de frana Dot 4 actioneaza mai repede sub un punct de fierbere uscat decat sub un punct de fierbere umed. Dot 3 este capabil sa functioneze bine atat in punctul de fierbere uscat, cat si in punctul de fierbere umed.

In general, lichidul de frana Dot 4 este foarte complex, este util pentru mentinerea “sanatatii” sistemului de franare.

Concluzie

S-ar putea sa va intrebati de ce lichidul de frana Dot 3 nu a fost inlocuit in totalitate cu lichidul de frana Dot 4, daca cel din urma este mult mai bun si avand in vedere ca diferenta de pret dintre ele este una mica.

Raspunsul ar fi ca exista mai multe vehicule omologate pentru utilizarea lichidului de frana Dot 3 decat pentru utilizarea lichidului de frana Dot 4. Probabil aceste lucruri se vor schimba in viitorul apropiat, cand regulile mai strice vor pune amprenta pe sistemul de franare.

Sursa foto: carfromjapan.com, wikihow.com

Citeste si...
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Care este grosimea recomandata a placutelor de frana?
Care este grosimea recomandata a placutelor de frana?

Discurile de frana reprezinta echivalentul modern al sabotilor de frana utilizati in sistemul de franare cu tambur. In prezent maj...

Care este durata de viata a placutelor de frana?
Care este durata de viata a placutelor de frana?

Placutele de frana sunt prezente in sistemul de franare cu disc. Cand rotile vehiculului se rotesc, discurile de frana se rotesc s...

Intrebarea care a dezbinat internetul. Tu ce crezi: cum este cel mai bine sa va lasati masina parcata, cu frana de mana trasa, cu frana de mana si in viteza sau doar in viteza?
Intrebarea care a dezbinat internetul. Tu ce crezi: cum este cel mai bine sa va lasati masina parcata, cu frana de mana trasa, cu frana de mana si in viteza sau doar in viteza?

Auzisem de la un mecanic pe care il cunoastem de mult timp ca este mai bine sa punem masina in treapta a 2-a si sa nu actionam fra...