Masina ta pierde putere? Citeste asta!

Masina ta pierde putere? Citeste asta!

In acest articol vom vorbi despre pierderile de putere ale motoarelor pe benzina cat si a celor pe motorina. Poate multi dintre voi ati intampinat aceasta problema, in care motorul masinii dumneavoastra dintr-o data nu mai trage asa cum trebuie. De asemenea in timp, dupa multi km, motoarele incep sa-si piarda din putere din cauza uzurii componentelor si depunerilor de carbon. In acest articol vei afla din ce cauza motorul are pierderi de putere si mici trucuri cum ai putea sa ii readuci puterea inapoi.

In primul rand, cea mai intalnita cauza de scadere a puterii unui motor, este calitatea proasta a combustibilului. Romania este una din tarile cu cea mai slaba calitate a combustibilului. Un studiu recent a aratat ca din cauza combustibilului slab calitativ poti pierde in jur de 5-10 cp. (da, au probat asta pe un stand dinamometric care a confirmat acest lucru).

O alta cauza destul de intalnita este cea a filtrelor/conductelor/galeriilor infundate. Dupa ce am vorbit cu mai multe persoane care detin service-uri auto, am ajuns la concluzia, ca foarte multe masini nu sunt servisate corect. Sunt masini care vin cu filtrul de aer neschimbat de 10 ani.

Filtrul de aer se imbacseste cu trecerea timpului, lucru care duce la o circulatie mult mai slaba a aerului. Motorul incepe sa traga din greu aer in admisie, ceea ce duce la scaderea puterii. De asemenea acelasi lucru se aplica si la filtrul de combustibil, sunt masini care vin cu filtrul de combustibil original (cel mai probabil propietarii nu au mai realizat service-ul in reprezentata si asa cum sunt unii romani, merg pe premiza “las ca merge si asa” si dupa se trezesc ca nu mai trage masina).

Au fost cazuri in care am gasit in filtrul de combustibil o pasla neagra (seamana cu pacura) si abia mai circula combustibilul prin filtru. De cand s-au inmultit masinile diesel in tara la noi (in special cele mai noi care sunt dotate cu dpf si egr), vin tot mai multe cu galeria de admisie si EGR-ul infundat foarte tare.

Au venit masini, diesel, care aveau admisia asa de infundata cu calamina, incat la propriu mai trecea aer in motor printr-un canal gros cat degetul. Masini diesel care circula in 95% din timp doar in oras, bara la bara, la turatii joase, unde nu se poate realiza auto-curatarea. La fel si in cazul DPF-urilor, vin masini cu DPF-ul infundat in proportie de 90-95%, masina nu mai vrea sa traga, intra in safe mode sau isi da regenerare incontinuu. Pentru aceste cauze singura solutie este cea de a da jos EGR-ul sau DPF-ul si sa-l curatam “mecanic” cu solutie speciala si apa sub presiune. Cel putin la motoarele diesel, depunerile de calamina sunt mult mai mari in comparatie cu un motor pe benzina. Daca o masina diesel este condusa preponderant in oras, la turatii joase, acesta va acumula depuneri foarte mari de calamina pe supape, capul piston, galerii etc.

O alta cauza a pierderii de putere la un benzinar ar fi, ca unii soferi uita sa mai schimbe bujiile, care in timp “obosesc” si nu mai au randament, scanteia nu mai are “putere” iar arderea este incompleta, lucru care determina inevitabil si scaderea de putere.

De asemenea sunt si cazuri in care unii senzori nu mai citesc corect anumiti parametri, iar ECU nu mai controleaza corect motorul, ceea ce duce la o scadere considerabila de putere.

Daca motorul de asemenea nu este reglat asa cum trebuie, el nu va dezvolta toata puterea sa. De exemplu daca distributia este nesincronizata, motorul nu va functiona corespunzator, sau nu va dezvolta toata puterea sa. La fel daca avansul nu este reglat corect, motorul va fi mult mai lenes.

O alta mare problema care poate duce la scaderi considerabile de putere ar putea fi, uzura foarte mare a turbinei. Turbina este formata din 2 parti, una “calda” (care este angrenata de gazele de evacuare) si alta “rece”. Pentru a crea presiune in galeria de admisie, roata turbionara din interiorul partii rece, are o toleranta foarte mica pentru a putea forma presiune. Deci daca aceasta se uzeaza catusi de putin, incepe sa piarda presiune si sa nu mai faca presiunea corecta, implicit va scadea si puterea motorului. De asemenea daca geometria variabila a turbinei este blocata, sau nu mai gliseaza cum trebuie, atunci ea nu va mai functiona in parametri.

Acelasi lucru se aplica si la sistemul de injectie, daca acesta are uzura si nu mai injecteaza contitatea corecta de combustibil, la momentul potrivit atunci motorul nu va mai dezvolta aceeasi putere. Cu timpul diuzele injectoarelor se uzeaza sau se infunda cu calamina si nu mai pulverizeaza cum trebuie combustibilul. Acest lucru duce la o ardere incompleta si apar depunerile de calamina.

Uzura motorului este de asemenea o problema destul de intalnita, mai ales la motoarele pe benzina. Ce inseamna uzura motorului? Dupa un numar de km anumite componente din motor incep sa aiba uzura destul de mare, de exemplu segmentii se uzeaza cu timpul, mai ales daca aveti un stil de condus mai sportiv si mai uitati sa schimbati uleiul la timp, atunci segmentii se vor uza destul de rapid. La fel se intampla si cu semeringurile supapelor, care se uzeaza foarte tare daca uleiul este de o calitate mai slaba si abordati un mers sportiv. Odata cu uzura simeringurilor supapelor, va aparea si fumul albastru si consumul de ulei, deoarece uleiul va patrunde in camera de ardere pe langa aceste garnituri.

In general, sfatul nostru este ca daca constatati o pierdere de putere, cel mai bine este sa faceti o vizita la un service specializat, care sa va faca o diagnoza computerizata, sa verifice parametrii de functionare ai motorului si sa se asigure ca nu exista nicio problema de natura electrica (senzorii sa mearga corect).

O intamplare amuzanta a fost cand un sofer a venit la service, cu aceasta problema “nu mai trage masina”. Dupa ce mai multi mecanici s-au uitat la motor si nu au gasit nimic, cel care realiza diagnoza computerizata, a realizat ca frana de mana era trasa dar martorul nu era aprins in bord. In tot acel timp, acest sofer a mers cu frana de mana trasa, el crezand ca masina nu mai trage cum trebuie.

Gasirea cauzei ca motorul nu mai trage ca inainte este una destul de complicata si cel mai bine ar fi sa apelati mereu la un service specializat, nu sa tratati aceasta problema dupa metoda “dupa ureche”, nu de alta, dar cel mai probabil veti schimba foarte multe piese inutil, sau veti agrava situatia si mai tare.

Sursa foto: youtube.com, carbibles.com, cars.com

Citeste si...
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...