Modalitatea de verificare a vechimii anvelopelor autovehiculului

Modalitatea de verificare a vechimii anvelopelor autovehiculului

Articolul de fata isi propune sa va prezinte modalitatea prin care puteti verifica vechimea anvelopelor, in acest mod fiind la curent cu ceea ce detineti sau ceea ce urmeaza a instala pe autoturismul dumneavoastra, preintampinand astfel situatiile cu potential riscant ivite in trafic.

Referitor la anvelope, amintim cititorilor nostri faptul ca acestea joaca un rol de maxima importanta, punctul de conectare al masinii cu partea carosabila regasindu-se la nivelul cauciucurilor autoturismului.

Astfel, folosirea unor cauciucuri adecvate, avand o vechime corespunzatoare, mentinerea presiunii acestora si echilibrului intre acestea reprezinta aspecte deosebit de importante pentru a rula cu autoturismul in siguranta pe drumurile publice.

Intretinerea anvelopelor si schimbarea lor atunci cand situatia o impune va ajuta enorm la preintampinarea situatiilor in care puteti ramane cu autoturismul imobilizat sau in care va puteti confrunta cu o explozie la cauciucuri, cu pierderea aderentei sau cu aparitia fenomenul de acvaplanare.

Cum se determina vechimea anvelopelor?

Modul deosebit de simplu prin care puteti lua la cunostinta de vechimea unor anvelope consta in verificarea cifrelor regasite pe acestea, din care primele doua cifre fac referire la luna fabricarii, iar ultimele doua vorbesc despre anul fabricarii acestora.

Astfel, in baza celor mentionate de cei de la observatornews.ro, citati de fanatik.ro,

„Primele doua cifre reprezinta luna in care a fost fabricata anvelopa si ultimele doua cifre anul“.

Potrivit sursei citate, anvelopele noi sunt de preferat, acestea putand fi utilizate o perioada mult mai lunga de timp, poate chiar undeva in jurul a 10 ani, pretul lor fiind insa mult mai ridicat.

Aceasta este si cauza pentru care multi soferi se orienteaza catre cele mai ieftine anvelope, care inregistreaza costuri de ordinul a 150 – 200 ron sau chiar catre anvelopele la mana a doua. Astfel, potrivit lui Sorin Ene, specialist circulatie, „Este prima piesa (…), primul reper care ia contact cu suprafata de rulare. Intotdeauna piata secondhand, atat de autoturisme, cat si de piese, va fi o piata care va fi accesata“.

De asemenea, „anvelopele noi sunt acum cu circa 20% mai scumpe, asa ca multi soferi isi indreapta atentia catre cele uzate. Chiar daca piata este plina, anvelopele vechi nu sunt si cea mai sigura alegere“.

Pericolul pe care il reprezinta anvelopele second hand

Este de la sine inteles faptul ca rularea cu anvelope la mana a doua presupune asumarea pierderii unor caracteristici esentiale ale acestora, ceea ce conduce la cresterea riscurilor in trafic, accidentele rutiere fiind la numai un pas distanta.

In baza celor declarate de Catalin Stoican, manager service auto, anvelopa second hand „este o anvelopa care si-a pierdut in timp caracteristicile. Are o aderenta mult mai mica, distanta de franare va creste automat, iar riscul de accident este destul de mare“.

Acesta este motivul pentru care absolut oricine lucreaza in domeniul auto si este constient de riscurile existente recomanda achizitionarea de anvelope noi pentru montarea pe autoturime, indiferent de pretul mic al anvelopelor second hand.

De asemenea, potrivit specialistilor in domeniu, anvelopele care se apropie de durata de viata a 5 ani trebuie verificate anual, in acest mod eliminandu-se potentialele pericole din trafic.

Acvaplanarea si modalitatea de evitare a acestui fenomen in trafic

Fenomenul acvaplanarii intervine frecvent in perioada anotimpului ploios, acesta fiind unul dintre motivele producerii unui mare numar de accidente in trafic.

Practic, fenomenul acvaplanarii presupune existenta unei cantitati semnificative de apa la nivelul anvelopelor, respectiv intre acestea si calea de rulare.

Contributia benzilor de rulare din structura anvelopelor in timpul conducerii autovehiculului

Asa cum am mentionat anterior, ca orice alte componente din dotarea autovehiculului si cauciucurile trebuie ingrijite corespunzator. Astfel, un alt aspect esential ce trebuie verificat la acestea il reprezinta adancimea corecta a benzilor de rulare.

Benzile de rulare au rol de mentinere a aderentei necesare si de incadrare in valorile de franare stabilite de catre producatori, dumneavoastra, in calitate de conducator auto, neavand decat de castigat din toate punctele de vedere.

Potrivit autokappa.ro, „benzile de rulare trebuie sa fie si ele intr-o stare buna, astfel ca, trebuie verificate des. Benzile de rulare sunt cele care indeparteaza apa care se acumuleaza intre carosabil si anvelopa. Daca acestea nu mai functioneaza cum trebuie, apa nu va mai fi indepartata, ceea ce va conduce la fenomenul de acvaplanare“.

Cauciucurile din dotarea masinii dumneavoastra trebuie sa se afle in stare corespunzatoare, acestea trebuind schimbate obligatoriu in momentul in care adancimea benzilor de rulare se apropie de 4 milimetri.

De asemenea, acordarea unei atentii sporite vitezei corecte contribuie major la evitarea fenomenului de acvaplanare. Cu alte cuvinte, respectarea limitelor de viteza in conditii de carosabil umed se dovedeste a fi obligatorie atat din punct de vedere legal, cat si pentru protejarea sanatatii si integritatii dumneavoastra si participantilor la trafic.

„Daca ploua torential, viteza trebuie redusa pana la 15-20 km/h. Astfel, banda de rulare va putea sa elimine apa de sub ea. Trebuie sa eviti sa circuli acolo unde sunt denivelari pe sosea intrucat acestea sunt cele care acumuleaza multa apa. Pastreaza distanta cat mai mare fata de ceilalti participanti la trafic pentru a evita situatiile neplacute. Pe timp de ploaie nu trebuie sa franezi brusc, chiar deloc daca s-ar putea. Daca vei frana, aderenta va scadea, ceea ce nu este bine deloc pentru siguranta dumneavoastra“.

In aceste conditii, montarea de anvelope noi, de calitate, reprezinta o obligatie clara a conducatorilor auto, numai acestea putand face fata fenomenului de acvaplanare.

Citeste si...
Care este rolul spoilerului de la masina si la ce trebuie sa ai grija?
Care este rolul spoilerului de la masina si la ce trebuie sa ai grija?

Spoilerul nu este o componenta auto care echipeaza masina intamplator sau doar de design. Rolul sau este acela de a fluidiza aerul...

Masina este blocata in "Park", ce trebuie sa faci?
Masina este blocata in "Park", ce trebuie sa faci?

Va urcati in masina, apasati frana, porniti motorul, incercati sa puneti masina in “Drive” si observati ca levierul cutie de vitez...

Distributia masinii: Ce este si cand trebuie schimbata?
Distributia masinii: Ce este si cand trebuie schimbata?

Distributia, cu siguranta toti soferii au auzit de ea. Majoritatea stiu si ce este distributia, ce rol are ea si multe altele, dar...

Ferodou frana: ce este si cand trebuie schimbat?
Ferodou frana: ce este si cand trebuie schimbat?

Ce este un ferodou de frana? Ferodoul de frana este practic o garnitura de frana si la fel ca orice alta componenta din interiorul...