Probabil orice sofer s-a intrebat macar o data daca nu poate sa completeze cu apa in loc de antigel, fie din dorinta de a face economie sau pentru ca nu avea la dispozitie lichid si observase ca acesta a ajuns sub minimul necesar.
In cadrul acestui articol vom vorbi despre posibilitatea de a adauga apa in loc de antigel in sistemul de racire si va vom oferi parerea noastra despre aceasta operatiune.
Am observat o multime de soferi care nu cunosc rolul lichidului antigel sau nu se ocupa de verificarea si inlocuirea acestuia, iar altii chiar aleg sa foloseasca apa fara probleme atunci cand nu au lichid la dispozitie, ceea ce din punctul nostru de vedere este o greseala destul de mare care poate afecta rapid buna functionare a autoturismului si poate provoca daune grele asupra motorului.
Acestea fiind spuse, consideram ca ar trebui sa discutam despre acest subiect mai in detaliu.
In primul rand, trebuie sa stim ca lichidul de racire este practic un aditiv, care atunci cand este amestecat cu apa modifica semnificativ intervalul la care acesta ingheata sau fierbe. In cazul in care lichidul este in stare pura acesta are proprietati normale, dar daca este amestecat cu apa distilata acesta isi modifica proprietatile fizico chimice si ingheata mult mai greu, respectiv ajunge la punctul de fierbere mult mai greu.
La un raport de 50% lichid si 50% apa distilata, amestecul nu va ingheta pana la minus 15-20 de grade si nu va fierbe inainte de 135-140 de grade. Antigelul are unele ingrediente active principale, cum ar fi etilenglicol si/sau propilenglicol.
Aceste componente au rolul principal in mentinerea amestecului de racire in forma lichida, in intervalul de temperatura mentionat anterior. Pe langa acestea, in componenta sunt adaugate mai multi inhibitori si aditivi. In functie de culoare pe care o are lichidul: roz, portocaliu, verde este foarte usor sa ne dam seama de substantele chimice pe care acesta le are in componenta deoarece coloratia este bazata pe anumite standarde la nivel european.
Lichidul de racire este vital in buna functionare a angrenajului unui autoturism, deoarece fata de apa, ramane in stare lichida chiar si la temperaturile la care apa fierbe sau ingheata, timp in care continua sa isi execute rolul de a mentine temperatura motorului nostru sub control. Atunci cand afara este foarte frig lichidul de racire va mentine motorul cald, pentru a nu ingheta, iar cand afara este foarte cald, il va raci, pentru a nu deteriora componentele acestuia prin supraincalzire. Rolul aditivilor din lichid este de a preveni aparitia coroziunii si de a indeparta depunerile din sistem.
Atunci cand alimentati recipientul de antigel trebuie sa aveti in considerare ca utilizarea lichidului de racire in stare pura nu va avea nici un avantaj si va fi egal cu situatia in care folosim doar apa. Acesta isi manifesta proprietatile doar in momentul in care este amestecat cu apa distilata, in rest nefiind posibil sa controleze temperatura motorului. Ca si avertizare, trebuie sa aveti in vedere ca aceste substante sunt nocive si sa evitati contactul cu pielea, dar mai ales cu ochii sau cu ranile deschise, iar atunci cand il inlocuiti sa il depozitati corespunzator pentru a proteja mediul inconjurator.