Probleme ale transmisiei manuale

Daca detineti un vehicul cu o transmisie manuala cu siguranta sunteti interesat care sunt problemele ce pot aparea. In general par a fi destul de simple aceste probleme ale transmisiei manuale si cu certitudine exista o rezolvare pentru fiecare dintre ele.

Ne gandim ca toata lumea stie cat este de important sa schimbi uleiul de motor insa foarte putini se gandesc la transmisia masinii. Desi importanta intretinerii transmisiei nu este atat de recunoscuta, multi dintre posesorii vehiculelor o considera la fel de importanta ca si schimbul regulat al uleiului de motor.

Este foarte important sa fii atent la semnele care prevestesc problemele cu transmisia. Puteti lua in calcul si varianta in care aceste probleme apar iar dumneavoastra va trebui sa fiti pregatit pentru a ramane fara masina o perioada de timp. Trebuie sa fim atenti la orice schimbare care nu pare a fi normala in caracteristicile masinii tale. Daca auzim zgomote ciudate, schimbari tarzii sau prea devreme cu siguranta avem parte de niste probleme. 

 

In acelasi timp evita sa iti supraincarci masina cu o greutate mai mare decat poate aceasta sa duca si nu condu masina cu lichidul de transmisie sub nivelurile normale. Este foarte important sa tineti cont de toate aceste sfaturi. 

 

Una dintre cele mai des intalnite probleme este cea a scurgerii de ulei. Daca observam ca uleiul de transmisie se scurge pe sub masina atunci cu siguranta ceva nu este in regula. Insa acest fapt nu se datoreaza 100% cutiei de viteze, poate fi si doar un caz singular. In cazul in care aceasta problema persista trebuie sa ajungeti la un service specializat. Nu uitati sa verificati intotdeauna lichidul de transmisie atunci cand mergeti sa schimbati uleiul de motor. 

La masinile cu transmisie manuala multi ne spun faptul ca transmisia se poate lasa cu uleiul venit din fabrica pe intreaga durata de viata a masinii. Destul de gresit. Ca si alte fluide vitale ale autovehiculului uleiul de transmisie se deterioreaza in timp si isi pierde complet din proprietati. Acest proces de uzura se accentueaza atunci cand conducem in mediul urban, in special in cazul masinilor care tracteaza remorci.

Se spune ca un ulei de cutie incepe sa isi piarda din proprietati doar atunci cand este supus unui stres termic. Acest lucru se intampla atunci cand cutia de viteze incepe sa aiba o temperatura foarte mare fie ca exista o frecare fie din cauza motorului incins. Daca totul decurge asa cum trebuie o cutie manuala va merge mereu la o temperatura joasa de 60-70 grade Celsius, insa in cazuri extreme poate sa ajunga si la 80-90 de grade. Chiar si in acest caz este cu mult sub limita la care uleiul isi pierde din proprietati. 

Lichidul de transmisie are de cele mai multe ori culoarea rosie, o nuanta clara de rosu aprins iar pe masura ce se deterioreaza tinde sa devina mai inchis la culoare. De asemenea mirosul trebuie sa fie unul usor dulceag. Acesta poate sa dobandeasca un miros de ars fapt ce ne indica ca trebuie schimbat sau ca transmisia dezvolta probleme mecanice. Insa daca temerile sunt confirmate nu te grabi sa cumperi prima cutie de viteze pe care o gasesti. Intotdeauna este important sa gasesti cea mai buna piesa de schimb pentru masina ta. 

Putem intalni diverse semne care ne arata ca uleiul cutiei de transmisie trebuie sa fie inlocuit si anume, transmisia va produce zgomot in mers si la schimbarea treptelor de viteza. Cu siguranta un sofer experimentat va sesiza imediat orice sunet care in mod normal nu se aude. In cazul in care cutia de viteze este defecta vom avea parte de anumite zgomote nefiresti atunci cand se face mutarea intr-o treapta superioara sau inferioara. Sunetele pot varia de la unele intense pana la altele sacadate. 

De asemenea daca se aude un zgomot foarte puternic atunci cand schimbatorul se afla in punctul mort puteti avea inca o banuiala legata de faptul ca ceva se intampla cu transmisia masinii. Daca atunci cand vei dori sa schimbi vitezele vei observa ca o simpla cuplare intr-o pozitie superioara sau inferioara iti da mari batai de cap acesta este cel mai sesizabil semnal ca exista o problema cu trecerea dintr-o treapta in alta.

Insa se poate intampla ca atunci cand esti in trafic sa ai parte de un lucru destul de neplacut si anume schimbatorul poate sari automat din viteza. In situatia in care vi se intampla ca acesta sa cada nu aveti alta solutie decat sa opriti masina pe avarii. Spre norocul nostru si al masinii pe care o detinem cutia de viteze ne ofera suficiente semnale pentru a ne transmite din timp ca ceva nu functioneza asa cum trebuie. 

O atentionare in ceea ce priveste schimbatorul de viteze este aceea de a nu tine mainile pe el decat atunci cand este nevoie. Precizam acest lucru deoarece avem un element fix reprezentat de furca schimbatorului care se atinge de un element mobil al cutiei de viteze, reprezentat de pinion. Astfel ca exercitarea unei presiuni cat de mici asupra schimbatorului de viteze va duce in timp la uzura acestor componente. 

In cazul in care nu dorim sa avem parte de o alta uzura prematura a componentelor actionarea inutila a pedalei de ambreiaj nu isi are rostul. Se poate intampla ca atunci cand ne aflam la semafor, din graba, sa introducem masina in viteza cu mult timp inainte de aparitia culorii verde pentru a pleca mai repede. Aceasta manevra se poate face foarte repede asadar nu avem nevoie sa o facem inainte cu un minut de a porni.

Se va intampla ca la un moment dat sa intampinam probleme cu cutia de viteze iar ca la orice piesa a masinii tale cu cat observi mai din timp problema cu atat o poti remedia mai rapid. Sa nu uitati faptul ca de multe ori componetele auto sunt interconectate. Astfel starea precara a unei piese poate influenta eficienta altor sisteme de sub capota. Atunci cand ceva nu functioneaza bine trebuie sa stii sa interpretezi aceste semnale pe care masina ti le arata.

O alta problema pe care o putem intampina este aceea cand observam ca ceva miroase a ,,ars,,. Atunci cand simtim un miros specific componentele cutiei de viteze se supraincalzesc din cauza frecarii excesive. Dar sa nu uitam faptul ca mirosul de ,,ars,, poate fi si din cauza uleiului de transmisie. In acest caz verificati-l imediat.

Nu uita sa faci verificarea masinii conform manualului acesteia. Daca vom tine cont de aceste sfaturi, avand grija de masina noastra  si aceasta ne va servi la drumuri bune.

  1. Dan Busuioc
    27 February 2019 la 19 : 49

    Nu ați mentionat de problemele ce pot apărea la cutie in cazul in care se folosesc roti supradimensionate (jante mai mai și grele sau anvelope mai mari de asemenea), lucru foarte obișnuit în România! Salutări și felicitări pentru ce faceți!!!

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa fii autentificat(a).

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate