Reguli pe care trebuie sa le respecti pentru a conduce corect o masina diesel

Reguli pe care trebuie sa le respecti pentru a conduce corect o masina diesel

Acum ca am discutat deja despre modul in care se conduce corect o masina pe benzina, este necesar sa discutam si despre regulile pe care trebuie sa le respecti cand conduci un autoturism diesel. In trafic vom regasi un numar mai mare de autovehicule cu motoare diesel, acestea necesitand un tratament diferit fata de cele pe benzina. In functie de modul in care procedezi vei putea prelungi in mod semnificativ durata de viata a motorului si vei creste performantele masinii.

Modul corect de pornire al masinii diesel

In comparatie cu un autovehicul pe benzina, unde poti sa pornesti motorul si sa o intinzi imediat la drum, la un autovehicul diesel lucrurile stau diferite. In general, dar mai ales pe perioada anotimpului rece, ar trebui sa asteptam cateva momente, daca nu chiar minute, dupa ce am pornit motorul si pana cand plecam la drum. In caz contrar, vom uza prematur componentele motorului, vom reduce performantele acestuia si masina va consuma mai mult combustibil. Chiar daca pentru multi soferi acest lucru pare neimportant, obiceiul poate prelungi in mod semnificativ durata de viata a masinii.

Incalzirea motorului la 90 de grade se face in mers

Asa cum bine stim, pentru majoritatea autoturismelor temperatura optima de functionare este in jurul cifrei de 90 de grade. Da, trebuie sa asteptam cateva momente pentru ca motorul sa se incalzeasca, asa incat uleiul sa lubrifieze componentele metalice si acestea sa functioneze corect. Cu toate acestea, daca asteptam ca motorul diesel sa atinga temperatura optima in timp ce sta la ralanti, acest lucru poate dura 15-20 de minute. Asadar, este indicat sa asteptam 2-3 minute pana cand angrenajele sunt corect lubrifiate, dupa care vom porni la drum, incet, fara a tura puternic masina si vom astepta incalzirea motorului.

Nu circula niciodata cu rezervorul pe gol

Avand in vedere preturile combustibilului din ziua de azi, este foarte probabil ca periodic sa mai amanam cu o zi sau doua momentul in care alimentam sau sa adaugam doar cativa litri de combustibil. Acest obicei este unul foarte nesanatos si poate afecta in mod semnficiativ motorul masinii. Producatorii de automobile diesel recomanda sa alimentam full de fiecare data cand acul de la rezervor ajunge sub 25%. In primul rand, punctul de inghet la motorina este mult mai ridicat decat la benzina, asa incat la minus 15 asu 20 de grade masina va porni mult mai greu, iar apa formata in urma condensului va intra mai usor in pompa de combustibil. In plus, pe fundul rezervorului se aduna o multitudine de impuritati care vor fi aspirate in motor atunci cand nu mai avem foarte mult combustibil.

Condu pe distante lungi

Cei mai multi soferi conduc cu preponderenta in oras si au parte de foarte putine drumuri lungi. Pentru un motor diesel, parcurgerea distantelor lungi sunt esentiale pentru reducerea gradului de uzura si obtinerea unui nivel bun de consum. In cazul masinilor diesel, injectoarele, filtrele si supapa EGR se acopera cu depuneri de funingine si carbon mult mai rapid decat la masinile pe benzina. Mai mult, regenerarea filtrului DPF se realizeaza doar atunci cand conducem suficient de mult, la un nivel de turatie ridicat, asa incat temperatura ridicata a motorului sa permita curatarea componentelor prin ardere. Atunci cand faci cel putin 2-3 drumuri lungi pe an, masina se va comporta mult mai bine, va fi mai eficienta, va oferi performante crescute si vei avea mult mai putine lucrari de mentenanta de efectuat.

Opreste motorul doar atunci cand urmeaza sa stationezi pentru o lunga perioada de timp

Motoarele diesel prezinta un nivel de consum foarte ridicat in cadrul procesului de pornire. In comparatie, cantitatea de combustibil consumata la pornirea motorului ne permite sa tinem motorul la ralanti pentru 4-5 minute cel putin si nici nu presupune acelasi nivel de uzura a componentelor. Acestea fiind spuse, de fiecare data cand stationezi pentru doar 2-3 minute, este recomandat sa nu opresti motorul si sa il lasi sa functioneze la ralanti. Daca se intampla o data sau de doua ori nu vor exista diferente, dar in ani pot aparea nivele de uzura foarte mari.

Ajuta masina sa obtina un consum bun

In condus exista atat reguli scrise, cat si nescrise, atunci cand vine vorba despre obiceiurile pe care trebuie sa le respectam pentru a avea un consum de combustibil scazut. In acest fel vom face o economie din punct de vedere financiar, dar vom si proteja componentele masinii. Un autoturism diesel are cel mai bun consum acolo unde incepe punctul de cuplu maxim. Vom regasi aceasta informatie in manualul de utilizare al automobilului. In general acest lucru se va intampla undeva intre 1800 si 2200 de turatii, in functie de motor, iar noi ar trebui sa incercam sa circulam cu acea turatie plus minus 100 rpm.

Obisnuieste sa alimentezi cu cea mai buna motorina si foloseste cel mai bun filtru

Combustibilul pentru masini este precum sangele pentru organismul uman. Cele doua elemente sunt in conexiune permanenta si influenteaza in mod clar calitatea si performantele condusului. Este esential sa folosim cea mai buna motorina pentru a obtine un nivel de performanta cat mai ridicat, pentu a reduce consumul de carburant si pentru a proteja componentele din angrenajul motorului. In aceeasi categorie incadram si filtrul de combustibil, care cu cat este mai bun, cu atat va retine mai multe impuritati, ceea ce va proteja in mod direct injectoarele masinii si va face ca amestecul aer-combustibil care ajunge in camera de ardere sa fie mai calitativ si sa ofere mai multa putere. Este obligatoriu sa verificam, curatam si inlocuim periodic filtrul de combustibil.

Nu opri niciodata motorul inainte sa se raceasca

Cu siguranta atunci cand ajungi acasa dupa un drum lung, primul lucru pe care vrei sa il faci este sa sari din masina si sa fugi in casa, poate sa bei un pahar de apa sau sa mergi la toaleta. Cu toate acestea, in cazul unui automobil diesel este esential ca dupa ce am circulat cu viteza mare si motorul este foarte cald, sa nu il oprim imediat si sa asteptam cateva minute. In caz contrar, temperatura foarte mare din motor nu va fi preluata de catre ulei si antigel, asa incat acesta sa se raceasca si va ajunge sa fie preluata de catre componentele motorului, ceea ce va produce un grad de uzura foarte ridicat.

Nu circula cu masina subturata

Nu in ultimul rand, atunci cand conducem o masina diesel este esential sa nu circulam cu motorul subturat. In cazul in care la benzina nu este o problema foarte mare sa facem acest lucru, la motorina ar trebui sa evitam obiceiul cu orice pret. Piesele masinilor diesel sunt mult mai grele, asa incat vom pune un nivel de presiune mult mai ridicat asupra ambreiajului atunci cand rulam masina subturat. Mai mult, in situatiile cele mai rele putem ajunge sa rupem suportii motorului datorita acestui obicei.

sursa foto: https://www.carthrottle.com/

Citeste si...
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...