Reparatii casete de directie? Un ghid util

Reparatii casete de directie? Un ghid util

In urmatorul articol vom vorbi despre o componenta vitala a unui autoturism si anume caseta de directie. Una dintre cele mai periculoase situatii cu care ne putem confrunta in timpul mersului este defectarea unei componente ale sistemului de directiei.

Asa ca cel mai bine ar fi sa stim care sunt primele simptome prin care ne putem da seama daca avem o problema la sistemul de directie.

Ce este o caseta de directie?

Pentru cei care nu stiu, desi sunt sigur ca majoritatea stiti deja, caseta de directie este una din componentele principale ale unei masini, ea avand rolul de a dirija rotile conform miscarii volanului.

Exista diferite tipuri de casete de directie, mecanice, hidraulice, electro-hidraulice, asistate electric etc, dar despre acestea vom vorbi putin mai incolo. Acum trebuie sa intelegem ca aceasta caseta de directie este o componenta care dirijeaza rotile.

Intre volan si caseta de directie in mod obisnuit exista un ax care face legatura intre cele doua componente, deci ordinea ar fi, tu misti volanul care trasmite prin intermediul acelui ax miscarea catre caseta de directie, care la randul ei mai departe misca rotile in stanga sau in dreapta.

Exista mai multe tipuri de casete de directie, unele mai performante si altele mai simple. Cea mai simpla caseta de directie este cea fara „servo“, formata doar dintr-un ax dintat si o coroana.

Inca mai sunt soferi care conduc masini fara servodirectie. Si eu am avut ocazia sa conduc o astfel de masina. Din propria experienta va spun ca servodirectia este una dintre cele mai importante inventii de pana acum.

De fiecare data cand trebuie sa invarti volanul te simti ca la sala de forta deoarece pur si simplu forta mainilor tale pune in miscare rotile vehiculului. Dar asa cum se spune, daca nu ai condus o masina fara servodirectie inseamna ca nu esti sofer.

Urmatorul tip de caseta de directie este cea asistata hidraulic, sau servodirectie. Sistemul de servodirectie al unei masini este format din: pompa de servodirectie, caseta de directie, capetele de bara, bieleta de directie, un burduf de caseta, un filtru pentru servodirectie, rulmenti pentru roata, fuzete si alte elemente pentru montaj.

Acest sistem este cel mai des intalnit pe masini la momentul actual. Cariera servodirectiei incepe in anul 1951, cand Chrysler inventeaza pentru prima data directia asistata hidraulic.

Acest tip de directie a purtat prima data numele de „Hydraguide“ si a fost montata pentru prima data pe un Chrysler Imperial. Caseta de directie asistata hidraulic are un mod de functionare destul de simplu.

Caseta are la capatul coloanei o piesa mica care face legatura intre doua valve. In unele cazuri acolo exista si un senzor care simte miscarea volanului, iar directia dictata de sofer deschide o valva care la randul ei este conectata la un furtun de servo care conduce uleiul sub presiune in caseta de directie pentru a ajuta miscarea rotilor.

Practic folosind presiunea uleiului se usureaza munca soferului, tu misti usor volanul iar greul este dus de sistemul hidraulic. De asemenea mai exista si directia asistata, care vine ca un plus de ajutor. De exemplu daca ai o viteza mica, prin oras, directia va fi mai moale pentru un confort sporit la mersul printre stradutele din oras. Dar la viteza mai mare, de exemplu pe autostrada directia se intareste pentru o mai buna manevrabilitate.

Diferenta dintre servodirectia normala si cea asistata electronic, este aceea ca la directia asistata electronic, pompa de servo este antrenata de un motor electric nu de cureaua de accesorii, deci nu mai depinde de turatia motorului.

De asemenea mai exista si directia electrica. La acest model, nu exista un ax intre volan si caseta de directie. Volanul este conectat la un senzor care detecteaza miscarea, el transmite mai departe informatia catre un motor aflat pe caseta de directie.

Avantajul acestui sistem este ca senzorul detecteaza viteza de deplasare a masinii si el misca mai repede sau mai incet rotile. Servodirectia electronica nu mai dispune de toate elementele amintite la inceputul articolului si acest lucru ajuta la un consum mai mic al masinii.

Cum intretinem caseta de directie/sistemul de directie?

Pai cel mai important lucru este sa nu ramana fara ulei. Dupa care un alt lucru important este sa schimbat uleiul de serovdirectie la maxim 50.000 km sau 3 ani.

Ce se poate defecta la o caseta de directie?

Caseta de directie se strica in principal din cauza drumurilor proaste, gropile luate in repetate randuri, sinele de tramvai, drumurile acoperite cu pietris sau bolovani, contribuie la stricarea casetelor de directie.

Socurile luate de roti sunt transmise mai departe prin suspensie, prin caseta de directie ajungand pana si la volan. Vi s-a intamplat sa luati o groapa si sa simtiti cum ar vrea sa va plece volanul din mana, ei pai ganditi-va ca o parte din soc este deja absorbit de suspensie si de caseta de directie, care in timp suspusa la socuri repetate va ceda.

Cand caseta de directie este pe duca ea va va da semne clare. In caz ca simtiti ca directia incepe sa mearga mai greu, sau vedeti scurgeri de ulei de servodirectie pe sub masina, sau cand virati simtiti unele smucituri atunci sa stiti ca aveti caseta de directie pe duca si sa va pregatiti buzunarul pentru niste costuri nu tocmai mici.

Dar despre costuri si reparatie vom vorbi putin mai incolo. Pe de alta parte atunci cand avem probleme cu pompa de servo, acestea se manifesta in principal prin intermediul unor sunete care seamana cu niste scartaituri. Daca ai unul dintre simptomele enumerate mai sus cel mai bine ar fi sa mergi la un service deoarece directia este o componenta foarte importanta.

Care este procesul de reconditionare al unei casete de directie?

Deci pentru inceput sunt mai multe optiuni prin care poti rezolva aceasta problema. Atunci cand se strica o caseta de directie avem doua optiuni principale: ori sa o schimbati cu totul ori o ducem la reconditionat pe cea veche. Inlocuirea casetei de directie cu una noua se poate face si la modul economic, cumparand o caseta de la dezmembrari, sau la modul optim, cumparand o caseta de directie noua.

Montarea unei casete de directie din dezmembrari poate fi cea mai proasta alegere facuta vreodata, dar si cea mai ieftina. Se poate dovedi a fi o alegere gresita deoarece nu poti cunoaste istoricul masinii de pe care provine caseta, poti avea noroc sa fie de pe o masina intretinuta si rulata pe drumuri buna, dar poti cumpara o caseta care sa cedeze dupa cateva sute de km.

Cea mai buna alegere este cea de montare a unei piese noi, cu garantie, pe care esti sigur, insa fara indoiala este cea mai costisitoare. In functie de modelul masinii tale, pretul poate sa difere, asa ca nu putem stabili un pret. Dupa cele spuse este lesne de inteles de ce majoritatea conducatorilor auto recurg la metoda reconditionarii.

Reconditionarea sau repararea acestei piese importante este deci o solutie de compromis, intre calitate si costuri. Din fericire, in Romania au aparut din ce in ce mai multe service-uri care se ocupa de reparatia casetelor de directie, deci ai la cine apela.

Cum se face reconditionarea unei casete de directie?

Mai intai de toate trebuie sa revizuim componentele sale si sa vedem in mare cum funtioneaza. Deci avem: o parghie dintata interioara (cremaliera), un pinion de tip roata dintata, un ansambul de supape, conducte hidraulice, piston hidraulic si garnituri. Daca o caseta de directie prezinta scurgeri atunci una dintre cele doua garnituri (simeringuri) care izoleaza cele doua camere pline cu lichid hidraulic au cedat sau ca ansamblul de supape de pe coloana de directie s-au stricat.

Dar daca o caseta de directie prezinta joc, atunci inseamna ca are uzura fie pe partea dintata a parghiei din interiorul casetei, fie pinionul din capatul axului de directie s-a uzat. Mai sunt cazuri in care au existat fisuri sau scurgeri ale conductelor de servodirectie, ceea ce ar insemna o rezolvare rapida si destul de ieftina a problemei, dar de cele mai multe ori cedeaza partile care sunt in miscare permanenta, garniturile pistonului si rotile dintate.

Reconditionarea unei casete de directie dureaza in medie cam 5-6 ore, fara demontarea de pe masina. In cadrul unui service specializat pentru reconditionari de casete de directie, aceasta este pusa pe un banc unde este demontata complet pentru a se constata ce piese sunt uzate sau stricate.

Ansamblul de supape care face ca lichidul de servo sa circule in directia in care invartim volanul este si el desfacut si sunt inlocuite garniturile, iar daca rulmentii prezinta uzura sunt si ei schimbati.

Toate partile metalice sunt desfacute, curatate si degresate iar daca prezinta rugina sunt sablate si revopsite. Cea mai grea si costisitoare reconditionare la o caseta de directie este rectificarea si reconstruirea parghiei si a pinionului.

In unele cazuri aceste piese sunt inlocuite cu altele noi, dar de multe ori ele trebuiesc reconditionate sau reconstruite. Se umple cu material de sudura si este reconstruita piesa la un strung profesional pana cand cele doua piese intra in contact perfect una cu alta fara sa aiba joc, deoarece cel mai mic joc acum se va transforma in timp in unul mai mare.

Asadar daca ai probleme cu caseta de directie, sau suspectezi ca ai avea probleme cel mai bine este sa ajungi la un service si sa rezolvi problema urgent.

Amanarea unei astfel de probleme nu duce decat la agravarea problemei sau poti strica si alte piese bune de pe masina, cum ar fi pompa de servodirectie care este si ea destul de scumpa.

Cel mai bine este sa feresti cat mai mult masina de socuri puternice si sa schimbi uleiul de servodirectie la timp, asa cum am mai spus odata la 50.000 km sau la maxim 3 ani. Sfatul nostru ca de sfarsit pentru tine, ar fi sa-ti reconditionezi caseta de directie intr-un serviece specializat, care ofera garantie si iti testeaza si piesa dupa reparatie.

Sursa foto: detroitaxle.com, carid.com, maverickforums.net, autoparts-newair.com

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...