Trebuie sa stim ca in general un catalizator nu se strica singur. Acestea sunt piese foarte durabile, concepute sa reziste pentru foarte mult timp si atunci cand se strica sau au o problema aceasta apare din cauza altor piese din angrenajul motorului care sunt defecte si afecteaza in mod direct buna functionare a catalizatorului.
In momentul in care avem o problema la convertizorul catalitic - catalizator trebuie sa identificam in primul rand defectiunea care a dus la stricarea catalizatorului, sa o reparam pe aceasta si doar dupa aceea sa inlocuim catalizatorul. In cazul in care inlocuim doar convertorul catalitic cu unul nou, acesta se va strica imediat si el.
Majoritatea defectiunilor care apar la un convertor catalitic au loc din cauza uneia dintre urmatoarele trei variante: convertorul se supraincalzeste, fapt care va duce la topirea sau spargerea acestuia, convertorul este acoperit cu murdarie sau ulei sau exista daune structura in constructia acestuia.
Convertorul catalitic se supraincalzeste
Orice defectiune a unei piese din angrenajul motorului care va conduce la trecerea prin catalizator a unui nivel prea mare de monoxid de carbon sau acetilena, impreuna cu o cantitate mare de oxigen si eventual si combustibil care nu s-a ars complet va creste intr-un mod drastic temperatura din interiorul catalizatorului.
Aceasta situatie poate sa aiba loc atunci cand combustibilul nu se aprinde si nu arde corect, compresia din camera de ardere a motorului este mai mica decat ar trebui sa fie, bujiile nu isi fac treaba corespunzator, calitatea combustibilului este proasta, alimentarea cu combustibil a motorului nu functioneaza corespunzator sau atunci cand senzorii de oxigen sau filtrele, filtrele de aer de combustibil nu functioneaza corect.
Trebuie sa stim ca atunci cand in interiorul catalizatorului temperatura trece de 850 de grade celsius convertorul catalitic se poate deteriora fara a exista semne vizibile in exterior, iar in momentul in care trece de 1000 de grade celsius cu siguranta vor exista si semne de topire sau crapaturi pe partea exterioara a acestuia.
Catalizatorul este acoperit cu murdarie sau ulei
O alta situatie care poate afecta puternic buna functionare a convertorului catalitic este atunci cand acesta este expus la emisii care contin cantitati foarte mari de reziduuri sau impuritati. Aceste substante se depun pe suprafata catalizatorului pana la punctul in care acesta nu mai poate sa descompuna gazele de evacuare care intra in el.
Cauzele care pot duce la murdarirea catalizatorului sunt urmatoarele: acumularea excesiva de carbon si funingine pe evacuare, scurgeri interne de lichid de racire din cauza unei garnituri care nu functioneaza corect, utilizarea de materiale de etansare care nu sunt corespunzatoare in constructia garniturilor, consumul excesiv de ulei al masinii sau tratarea uleiului cu aditivi necorespunzatori tipului de motor pe care il avem sau de combustibil utilizat.
Daune structurale in constructia catalizatorului
Exista doua tipuri de daune structurale pe care le putem identifica la un catalizator. Cele provocate de o greseala in timpul construirii piesei prin utilizarea de materiale gresite sau manipulare incorecta si cele care apar ca urmare a unor lovituri care au loc in timpul condusului, atunci cand trecem peste o deivelare, o groapa sau circulam pe un drum cu multe pietre de mari dimensiuni. Alte situatii care pot provoca daune structurale asupra convertizorului sunt: coroziunea, socul termic, uzura a materialelor utilizate din cauza utilizarii pentru o perioada foarte lunga de timp, defectiuni la conducta de aer sau la senzorul de oxigen.