Poate ai auzit si pana acum de acest concept de franare regenerativa. Mai ales daca esti pasionat de motoare si curse cu masini sau pur si simplu te intereseaza sa cumperi o masina hibrid, sansele sa te fi lovit de franarea regenerativa sunt destul de mari.
Insa ce este, de fapt, acest tip de franare si cum functioneaza? Un concept care este aplicat in aceeasi masura si la o Toyota Prius cat si la o masina de Formula 1. Hai sa vedem ce sta in spatele acestui tip de franare.
Franarea traditionala
Pentru a putea face o diferentiere clara, trebuie sa aruncam o privire asupra metodei de franare traditionale. La o franare traditionala, sistemul de franare pur si simplu va converti energia cinetica a masinii in caldura, prin procesul de frictie.
In primul rand, un sistem traditional de franare este compus din mai multe elemente: pompa de franare, discul, tamburii si sabotii (doar la anumite modele), placutele de franare si lichidul de franare. In cele din urma placutele de frana ajung sa apese discul, cu ajutorul lichidului de franare ajuns la etriere, si astfel, apasand pe o simpla pedala vei reduce viteza masinii; un proces complex in spatele unei miscari simple.
Franarea regenerativa
Cea mai importanta diferenta la acest tip de franare este faptul ca se recupereaza o parte din energia cinetica si se stocheaza sub varii forme. Stocand aceasta ramasita de energie, ea poate fi folosita ulterior. In cazul unei franari traditionale insa, intreaga energie ajunge sa fie consumata, pierduta, devenind in totalitate caldura.
In cazul anumitor masini hybrid, cum ar fi Toyota Prius, sistemul traditional de franare este complementat de acest sistem regenerativ. In cazul masinilor care au motor electric, acest motor preia o mare parte din functiile asociate cu sistemul de franare. Prin simpla lor miscare, motoarele devin generatoare.
Astfel, surplusul de energie creat este salvat in baterie. Aceasta poate fi apoi folosita pentru a alimenta electromotorul sau alte componente ce functioneaza pe baza de electricitate (cum ar fi aerul conditionat).
Ce inseamna un sistem KERS?
Poate ai auzit pana acum de acest concept de Kinetic Energy Recovery System, mai ales daca esti pasionat de masinile de Formula 1. Poti gasi acest tip de sistem atat in masinile mecanice cat si in cele cu motor electric. Functioneaza foarte asemanator cu motoarele din Prius, incercand sa capteze energia ramasa in cadrul bateriei.
Acest sistem este folosit mai ales la masinile de curse, unde functioneaza prin generarea de electricitate de fiecare data cand masina franeaza. Este, de fapt, un dispozitiv care vine montat pe rotile unei masini. Este foarte popular la masinile de curse, unde a inceput sa fie utilizat in 2009.
Chiar daca vine greu de crezut, acest sistem nu este folosit doar la masinile de curse, ci si la motoare si chiar si la anumite tramvaie. Singurul lucru negativ care s-ar putea spune despre KERS este ca adauga o mica greutate in plus la vehiculul pe care este asamblat. Pe viitor se speculeaza ca acest sistem va deveni din ce in ce mai popular si va fi des intalnit si la masinile de zi cu zi, nu doar la cele de curse.
Astfel, este bine sa fii informat din timp atat despre franarea regenerativa cat si despre KERS, deoarece daca viitorul este atat de promitator cum pare, este posibil ca peste cativa ani cu totii sa avem acces la ele.
Sursa foto: srovnator.cz, mobinov.pt, autoevolution.com