Totul despre controlul dinamic al stabilitatii (DSC)

Totul despre controlul dinamic al stabilitatii (DSC)

Ca tot a venit iarna iar soseaua este in mare parte din timp acoperita ori cum mazga, ori cu polei, ori cu gheata sau cu zapada trebuie sa fim mult mai atenti la stilul nostru de condus deoarece oricand putem pierde foarte usor controlul volanului si sa iesim de pe carosabil ori sa producem un accident.

Pentru ca inainte masinile nu prea aveau electronica in dotare era foarte complicat sa stabilizezi sau sa o tii pe sosea cand dadeai de gheata intr-o curba, mai ales masinile cu tractiune spate care sunt foarte instabile in astfel de conditii.

Dar odata cu avansarea tehnologiei masinile sunt tot mai echipate cu diverse sisteme de protectie care te vor ajuta sa mentii masina pe traiectorie. Marea problema a masinilor cu tractiune spate si nu numai, adica si masinile cu tractiune fata sunt foarte greu de mentinut pe pozitie.

In functie de sofer si de sosea este greu de mentinut pe traiectorie pana si un automobil cu tractiune integrala. Marea problema pentru care soferii derapeaza este viteza in primul rand, daca intram intr-o curba cu viteza prea mare, mai ales cand este gheata, polei sau zapada pe jos atunci masina va derapa grav si veti iesi de pe partea carosabila.

Alta greseala foarte intalnita este ca unii soferi accelereaza in curba cand asfaltul nu va poate asigura aderenta necesara mentinerii masinii pe traiectoria propusa. Daca masina are tractiune spate atunci cel mai probabil spatele masinii va avea tendinta sa derapeze spre exterior, moment in care trebuie sa va pastrati calmul, sa ridicati piciorul de pe acceleratie si sa virati contra directiei in care are tendinta sa plece spatele.

La tractiune fata, trebuie sa ridicati picorul de pe acceleratie deoarece daca acelerati veti pierde aderenta si masina se va transforma in sanie efectiv. Cum pedala de acceleratie este foarte sensibila si majoritatea soferilor nu se pot tempera, marii producatori auto s-au gandit la o solutie foarte buna si anume sa limiteze acceleratia in momentul in care un computer percepe ca ati pierdut din aderenta.

Asa a luat nastere sistemul ESP sau DSC. De la ce vin aceste acronime? ESP vine de la Electronic Stability Program iar DSC vine de la Dynamic Stability Control. La baza sunt acelasi lucru doar ca denumirile difera in functie de producator. De exemplu cei de din grupul VAG, Citroen, Opel, Peugeot, Renault, Hyundai si nu numai il numesc ESP. Cei de la Bmw, Ford, Mazda si Jaguar il numesc DSC. VSA (vehicle stability assist) este sistemul celor de la Kia. CST este a celor de la Ferrari si vine de la Control for Stability and Traction.

Dar cel mai probabil pe toti va intreseaza cum functioneaza acest sistem si cum de va ajuta asa de mult. Pai sunt momente in timpul condusului in care ne dam seama ca nu suntem soferi asa de buni cum credeam pana atunci.

Momente in care vei avea foarte putine optiuni si va trebui sa iei o decizie de ultim moment care poate face diferenta intre viata si moarte in unele cazuri. Acel moment in care nu stii daca sa accelerezi sau sa franezi, nu stii daca sa tragi de volan sau sa-l lasi liber, acel moment se numeste ca ai pierdut controlul masinii si putini soferi stiu sa-l recapete si sa aduca masina in zona de siguranta.

Aici intervine acest sistem care va incerca pe tot posibilul sa te scoata din belele. Aceste sisteme precizate mai sus au la baza acelasi sistem de functionare. Acest sistem se foloseste de multe alte sisteme, foloseste sistemul ABS (anti-lock braking system) care te ajuta sa nu se blocheze rotile la franare si de sistemul TCS (traction control system) care este responsabil de reglarea patinarii rotilor, practic nu lasa rotile sa piarda tractiunea, daca se intampla asta el va va taia acceleratia pentru a recapata aderenta, sau pur si simplu va directiona toata puterea pe roata cu cea mai mare aderenta astfel fiind mult sporita stabilitatea la drum.

Pentru a functiona, sistemul ESP/ DSC foloseste informatiile transmise de modulul ABS care ii va spune care sunt vitezele fiecarei roti, astfel sistemul poate detecta daca o roata este blocata sau daca alta se invarte mai tare de cat ar trebui (patineaza).

Sistemul de control electronic al stabilitatii este unul dintre sistemele de siguranta active ale unui automobil. Datorita sistemelor ABS si TCS, sistemul DSC are capacitatea de a frana individual rotile masinii, diminuand puterea transmisa de motor catre roata sau rotile care au pierdut aderenta.

Practic nu le franeaza doar le opreste fluxul de putere pentru a recapata aderenta. Da, sistemele mai avansate, mai noi, au posbilitatea si de a frana rotile, dar primele modele nu. In esenta este diminuata puterea transmisa la rotile care pierd aderenta si este transmisa la cele care au daca este cazul, daca nu pur si simplu va va taia acceleratia.

Pana in anul 2016, sistemul Esp sau DSC nu era obligatoriu, insa dupa 2016 fiecare masina trebuie sa aiba in dotare acest sistem electronic de siguranta. DSC-ul face mai multe lucruri deodata, atunci cand tu pierzi controlul – taie puterea motorului, franeaza individual rotile din interiorul unei curbe si franeaza rotile care au pierdut tractiunea in functie de cat de grava este situatia.

Aceasta optiune costa intre 400 – 600 euro extra la pretul masinii noi dar va spunem cu mana pe suflet ca merita. Cat de buni soferi ati fi, odata si odata veti ajunge intr-o astfel de situatie in care v-ati dori sa aveti in dotare sistemul DSC. Asa ca daca aveti optiunea de a alege o masina cu un astfel de sistem sa o faceti deoarece merita 100%.

Dar pentru cei care vor sa conduca mai sportiv trebuie sa stiti ca acest sistem va va limita, dar marii producatori s-au gandit si la asta. Asa ca masinile care au acest sistem in dotare sunt echipate si cu un buton special care are ca si scop dezactivarea acestui sistem.

Daca doriti sa conduceti mai sportiv cand drumul va permite asta atunci il puteti dezactiva din butonul dedicat pentru asa ceva. Dar de exemplu, cum ar fi BMW s-a gandit mai bine si puteti dezactiva acest sistem doar ca partial, adica va va lasa sa “va jucati” putin, dar mereu va fi acolo sa va ajute daca situatia o va lua razna.

Doar modelele super-performante, de exemplu cele din divizia M au optiunea de a dezactiva complet acest sistem, in rest la cele normale se poate dezactiva partial. Acest sistem a scazut extrem de mult rata accidentelor de pe sosele din cauza deraparilor pe timp de iarna.

Dar butonul pentru dezactivarea acestui sistem nu este doar pentru cei care conduc sportiv, el este si pentru acel moment in care ramai inpotmolit in zapada sau noroi. De ce? Acest sistem asa cum am spus si mai sus, va va limita acceleratia in momentul in care detecteaza ca pierdeti aderenta asa ca daca patinati in zapada sau noroi va va taia acceleratia complet.

In acel moment puteti apasa butonul pentru a-l dezactiva si pentru a putea sa iesiti din incurcatura, altfel nu veti putea. Dar de asemenea trebuie sa aveti grija cu patinatul in zapada sau noroi deoarece puteti distruge ambreiajul.

Decat sa stati pe loc si sa forjati masina patinand mai bine chemati pe cineva in ajutor, daca vedeti ca masina nu are perspective sa iasa singura atunci mai bine nu o “omorati” si chemati pe cineva in ajutor. Dar totusi acesta ar fi singurul moment cand ar trebui dezactivat, in rest sa-l lasati activ deoarece va poate salva viata in multe cazuri.

Sursa foto: collisionking.com, coloradolaw.net, outsideonline.com, carfromjapan.com, youtube.com, jdpower.com

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...