Senzori oxigen: ce inseamna Bank1 si Bank2?

Senzori oxigen: ce inseamna Bank1 si Bank2?

In anii 1970, producatorii autohtoni de automobile au inceput sa isi echipeze vehiculele cu o serie de componente noi si inovatoare, menite sa reduca emisiile de gaze de esapament. Acest lucru a venit ca raspuns la noua supraveghere guvernamentala a epocii, care includea implementarea a numeroase tehnologii pentru reducerea poluarii globale.

Pe masura ce o astfel de tehnologie a progresat, au fost conceputi o serie de senzori pentru a oferi un feedback direct cu privire la eficienta operationala a sistemului de emisii al unui vehicul. Acest lucru a inclus in special introducerea senzorilor de oxigen sau senzori “O2”. Senzorii de acest tip au facut posibil ca ECM-ul si PCM-ul unui vehicul sa faca diferenta intre cele doua conditii posibile de ardere a amestecului de carburant: amestec bogat sau ameste sarac.

Cu toate acestea, chiar si astazi, multi automobilisti se confrunta cu o serie de intrebari privind localizarea si functionarea numerosilor senzori de oxigen ai unui vehicul. Mai precis, problema identificarii unui anumit senzor O2, in raport cu senzorii sai insotitori, este adesea pusa sub semnul intrebarii.

Din fericire, acest proces este mult mai putin complicat decat s-ar putea presupune.

Cititi mai departe pentru a afla mai multe despre cum sa localizati senzorii O2, precum si despre cum puteti interpreta informatiile oferite de ei.

Bank 1 vs Bank 2

Exista doua denumiri specifice utilizate atunci cand se contureaza locatia unui anumit senzor de oxigen. Prima dintre ele se refera la bank-ul motorului careia ii corespunde un senzor O2.

Atunci cand este vorba de motoare cu constructie in “V”, o anumita parte a “V”-ului va fi mentionata ca bank-ul 1, in timp ce cealalta va fi considerata bank-ul 2.

Determinarea ordinii numerice a acestor bank-uri sau sectiuni specifice de motor se bazeaza intodeauna pe cunoasterea locului in care se afla cilindrul nr. 1 al unui motor. De exemplu, multe motoare V8 sunt aranjate cu cilindrii nr. 1, 3, 5, 5 si 7 pe un bank ( in acest caz bank 1), in timp ce cilindrii nr. 2, 4, 6 si 8 vor fi localizati pe partea opusa fata de cei mentionati mai sus si vor fi considerati ca facand parte din Bank2.

Indiferent de aceasta, termenul “banK 1” este utilizat pentru a descrie partea blocului motor care gazduieste primul cilindru.

Unele motoare sunt etichetate de-a lungul blocurilor lor, oferind consumatorilor date referitoare la orientarea bank-ului motorului. In alte cazuri, ar putea fi necesar sa gasiti documentatia de service specifica fabricii pentru vehiculul dumneavoastra particular atunci cand incercati sa determinati un bank de motor fata de celalat.

In amonte vs. in aval

A doua denumire utilizata pentru a descrie locatia senzorului O2 al unui vehicul se refera la orientarea acestuia in amonte fata de cea in aval.

In cea mai mare parte a situatiilor, sistemul de evacuare al unui vehicul va avea doi senzori de oxigen independenti pentru fiecare bank de motoare. Unul dintre acesti doi senzori va fi pozitionat inainte (in amonte) de intrarea catalizatorului de evacuare al vehiculului, in timp ce celalalt va fi pozitionat in spatele (in aval) aceluiasi catalizator.

Pe scurt, termenii “in amonte/in aval” sunt utilizati pentru a descrie pozitionarea senzorului O2 al unui vehicul fata de catalizatorul de evacuare, tinand cont de directia fluxului de evacuare. Acest lucru este cel mai usor de inteles imaginandu-ne evacuarea unui vehicul ca un rau care curge de la motor spre spatele masinii.

Pozitionarea senzorilor de oxigen

Bank 1 - Senzor 1

Unde este locatia senzorului 1 de oxigen sau O2 Bank1?

Senzorul O2 al unui vehicul (bank 1, senzorul 1) va fi amplasat in fata sau in amonte de convertizorul catalitic pe bank-ul care corespunde primului cilindru al motorului. Daca vorbim despre un motor in 4 sau 3 pistoane, bank1 se refera la senzorul aflat mai sus de catalizator, pe traseul de evacuare. Bank2 se refera la senzorul numarul 2, care se afla mult mai jos de catalizator. Intre cei doi senzori avem practic doar catalizatorul.

Bank 2 Senzorul 2

Unde este locatia senzorului 2 de oxigen sau O2 Bank 2?

Senzorul O2 al unui vehicul (bank 2, senzor 2) va fi amplasat in spatele sau in aval de convertizorul catalitic pe bank-ul care corespunde primului cilindru al motorului.

Daca vorbim despre un motor in 4 sau 3 pistoane, bank1 se refera la senzorul aflat mai sus de catalizator, pe traseul de evacuare. Bank2 se refera la senzorul numarul 2, care se afla mult mai jos de catalizator. Intre cei doi senzori avem practic doar catalizatorul.

Pot exista mai mult de doi senzori de oxigen pe fiecare parte?

In majoritatea cazurilor, nu vor exista mai mult de doi senzori de oxigen pe fiecare parte. Acest lucru provine din faptul ca toate motoarele au nevoie de un senzor O2 pe fiecare capat al fiecarui catalizator utilizat. Prin urmare, motoarele configurate in “V” utilizeaza un total de patru senzori de oxigen individuali, pentru a furniza feedback catre PCM-ul masinii, iar masinile cu motor in linie, folosesc doar 2 senzori de oxigen.

Acest lucru se datoreaza faptului ca motoarele cu aceasta configuratie dispun de un singur bank motor si, prin urmare, utilizeaza un singur catalizator. Acest lucru inseamna ca este necesar doar un singur senzor O2 in amonte si unul in aval.

Cum se localizeaza un senzor O2 prin intermediul instrumentului de scanare OBD2

Se poate utiliza, de asemenea, un instrument de scanare OBD2 pentru a determina locatia exacta a unui anumit senzor al masinii. Acest proces este destul de usor de intreprins, fiind nevoie de doar cateva minute pentru a-l finaliza. In plus, localizarea unui senzor O2 prin aceste mijloace este o metoda destul de completa, economisind atat bani, cat si efort prin eliminarea oricarei sanse de a inlocui din greseala un senzor O2 gresit, care functioneaza corect.

Inainte de a incerca sa localizati un anumit senzor O2, asigurati-va ca contactul autovehiculului dumneavoastra este pus si ca instrumentul de scanare OBD2 este introdus corect in portul corespunzator. In acest moment, puteti apoi deconecta fiecare senzor O2, unul cate unul, in timp ce examinati codurile active inregistrate pe instrumentul de scanare.

Pe masura ce un senzor O2 este deconectat efectiv de pe masina, ar trebui sa fie furnizat un cod “circuit deschis” sau “tensiune ridicata”, cu desemnarea locatiei corespunzatoare a senzorului. La reconectarea acestui senzor si la pornirea vehiculului, acest DTC ar trebui sa fie eliminat si eroarea sa nu mai apara nici in timp real, pe diagnoza.

Ca atare, puteti continua sa deconectati fiecare senzor (unul cate unul), pana cand veti identifica in mod pozitiv senzorul pe care il cautati si astfel puteti afla care este senzorul de oxigen Bank1 si care este senzorul de oxigen Bank1.

sursa foto: https://anewwayforward.org/

Citeste si...
Senzor presiune ulei defect
Senzor presiune ulei defect

Cele mai frecvente semne care pot indica o defectiune la nivelul senzorului de presiune al uleiului sunt reprezentate de aprindere...

Senzor de pozitie arbore cotit defect
Senzor de pozitie arbore cotit defect

Senzorul de pozitie al arborelui cotit este o componenta de gestionare a motorului gasita pe aproape toate vehiculele moderne cu m...

Senzor de presiune in galerie, MAP: Simptome, rol si localizare
Senzor de presiune in galerie, MAP: Simptome, rol si localizare

Senzorul de presiune al colectorului, cunoscut si sub denumirea de senzor de presiune absoluta (MAP), este parte integranta a sist...

Simptome senzor de impulsuri aprindere defect
Simptome senzor de impulsuri aprindere defect

Ce rol are senzorul ax cu came? Senzorul de impulsuri aprindere sau senzor ax cu came. Senzorul permite calculatorului masinii ECU...