Exista o obisnuinta mai veche, prin care soferii lasa motorul masinii sa se incalzeasca, mai ales pe durata anotimpului rece, inainte de a pleca la drum. Tehnologiile autoturismelor au evoluat in mod semnificativ, astfel incat tot mai multa lume se intreaba daca este necesar sa mai faca acest lucru.
Motivul de baza pentru care motorul era lasat sa se incalzeasca este pentru ca acesta sa atinga temperatura optima de functionare. In cazul autoturismelor mai vechi, daca afara era foarte frig, putea dura chiar in 10-15 minute pentru ca acest lucru sa se intample. Atunci cand uleiul este rece spre exemplu, va exista o frecare mai mare intre componentele angrenajului, iar acestea se vor uza prematur.
Astfel, probabil va ganditi de ce ne intrebam daca sa mai facem acest lucru sau nu, avand in vedere ca pare foarte benefic. Pe de alta parte, atunci cand masina merge la ralanti, aceasta consuma combustibil si emite noxe poluante. Avand in vedere pretul astronomic al carburantilor, probabil cu totii ne dorim sa economisim cat mai mult.
Unii experti din domeniu sunt insa de alta parere si sustin ca este total gresit sa asteptam ca motorul masinii sa se incalzeasca. Acestia sunt de parere ca incalzirea motorului inainte de a pleca la drum nu il va face sa functioneze mai bine. Totusi, avand in vedere ca lucram de ani de zile cu masini, suntem si nu suntem de acord cu acest lucru si va vom explica de ce.
Da, cu siguranta automobilele au avansat semnificativ in ceea ce priveste tehnologia. Asadar, va fi nevoie de o perioada mult mai scurta pentru ca lichidele sa se incalzeasca si motorul sa poata functiona in mod optim. Totusi, incalzirea motorului macar pentru 1-2 min este foarte benefica.
In plus, este foarte important stilul de condus pe care soferul in cauza il are. Daca vorbim despre un sofer linistit, care nu accelereaza puternic si conduce lin, motorul masinii nu prea necesita incalzire. Pe de alta parte, daca esti un sofer caruia ii plac sa faca depasiri si sa plece in tromba la semafor, este obligatoriu sa incalzesti motorul inainte de drum. In caz contrar, masina va consuma foarte mult combustibil si componentele se vor uza rapid.
Desigur, mai trebuie sa luati in considerare cateva lucruri. De multe opri, motorul trebuie pornit pentru a incalzi habitaclul si pentru a dezaburi parbrizul si geamurile. Astfel, atat timp cat parbrizul este dezaburit, nu trebuie sa conduceti in acest fel doar pentru a nu lasa motorul sa se incalzeasca. Nici prea mult timp nu este bine, pentru ca daca uitati motorul pornti 20 de minute, veti consuma mult combustibil, iar uleiul de motor se poate subtia.
De asemenea, am mai auzit unii soferi vorbind in mediul online despre faptul ca incalzirea habitaclului consuma mai mult carburant. Acest lucru este total neadevarat. Da, aerul conditionat va consuma carburant, insa incalzirea nu face acest lucru. Sistemul de incalzire trage aerul rece din exterior, pe care il incalzeste prin caldura produsa de motorul, dupa care il introduce in habitaclu.
Acestea fiind spuse, daca ai o masina care nu e mai veche de 5 ani, cu siguranta nu mai trebuie sa o lasi ore intregi sa se incalzeasca. Unu doua minute vor fi suficiente. In schimb, pentru un automobil de 10-15 ani vechime, vei avea nevoie de mai mult timp. Nu vrei nici sa consumi prea mult carburant, dar nici sa uzezi prematur componentele motorului.