5 Simptome ale unei supape EGR defecte

5 Simptome ale unei supape EGR defecte

Automobilele moderne sunt dotate cu o multitudine de senzori si tehnologii moderne. FIecare are un rol predifint, iar functiile acestora sunt foarte importante. Atunci cand acestea nu functioneaza in mod corespunzator performantele vehiculelor vor scadea in mod semnificativ. In cadrul acestui articol vom vorbi despre rolul supapei EGR si a simptomelor pe care le intalniti cand aceasta este defecta.

Ce face o supapa EGR?

Inainte de a putea diagnostica o supapa EGR defecta, cel mai bine este sa stiti ce este si ce face o supapa EGR. Multe vehicule mai vechi nu au supape EGR, dar pe masura ce guvernele si producatorii de vehicule au pus mai mult accent pe standardele de emisii, supapele EGR au devenit obligatorii. Acum, aproape toate vehiculele noi sunt dotate cu supape EGR.

Modul in care functioneaza o supapa EGR este simplu. Acestea capteaza vaporii de combustibil ars din gazele de esapament si ii forteaza sa revina in motor pentru a arde din nou. Acest lucru nu numai ca ajuta la reducerea cantitatii de emisii nocive care ies pe teava de esapament, dar imbunatateste si economia de combustibil prin reutilizarea vaporilor de combustibil.

Cele mai des intalnite 5 simptome ale supapei EGR defecte

In timp ce primul simptom vizibil al unei supape EGR defecte va fi probabil o lumina de verificare a motorului care apare in bord, veti incepe sa observati ca in timp vor aparea din ce in ce mai multe simptome. Daca stii ce cautati, este usor sa depistati o supapa EGR defecta. Cu cat intervi mai repede, cu atat problemele care pot sa apara vor fi mai putine.

1. Lumina de verificare a motorului - check engine

Producatorii de vehicule doteaza automobilele moderne pana la refuz cu senzori. Acestia masoara tot ce se poate imagina, de la admisia de aer pana la eficienta convertorului catalitic. Asadar, nu este o surpriza ca exista un senzor care monitorizeaza performanta supapei EGR.

Iar atunci cand lucrurile nu mai functioneaza in mod corespunzator, din diferite motive, se aprinde o lumina de verificare a motorului in bord. Cel mai frecvent martor de bord asociat cu o problema a supapei EGR este un cod P0401, desi si alte cateva coduri diferite pot semnifica o problema cu supapa EGR.

2. Test de emisii esuat

Unul dintre scopurile principale ale supapei EGR este reducerea emisiilor - deci este logic ca daca aveti o supapa EGR defecta, veti pica un test de emisii, spre exemplu cand faceti ITP-ul. Prin faptul ca nu reuseste sa recircule emisiile in mod corespunzator, cantitatea de gaze care scapa pe teava de esapament va creste.

Desi, din punct de vedere tehnic, aceasta este o problema doar daca locuiti undeva unde exista teste de emisii, daca incercati sa faceti ceea ce este mai bine pentru mediu, ar trebui sa inlocuiti si supapa EGR cat mai curand posibil. In cazul in care sunteti oprit pentru un control inopinat de catre RAR vi se pot retine numerele de inmatriculare si talonul.

3. Eficienta redusa a combustibilului

In timp ce scopul principal al supapei EGR este de a reduce numarul de emisii pe care le emite vehiculul tau, un alt avantaj pe care il ai ca sofer este imbunatatirea eficientei combustibilului. Acest lucru are sens, deoarece, desi s-ar putea sa nu fie la fel de multa energie stocata in vaporii de combustibil ars ca si in combustibilul proaspat, exista totusi o parte care inca se poate folosi.

Vehiculul ajunge sa foloseasca aceasta energie, reducand cantitatea de combustibil proaspat pe care trebuie sa o injecteze computerul de bord in motor. Dar acum ca nu mai reutilizati vaporii arsi, trebuie sa apasati mai mult pedala pentru a obtine aceleasi rezultate, ceea ce se traduce printr-un consum mai mare de combustibil.

4. Putere redusa a motorului

Daca nu exista suficient combustibil in camera de combustie, atunci vehiculul nu va putea obtine maximum din fiecare rotatie a motorului. Acest lucru inseamna ca va trebui sa apasati mai mult pedala de acceleratie pentru a obtine aceleasi rezultate, iar acest lucru va reduce puterea de top.

Nu numai atat, dar din moment ce v-ati obisnuit sa fie nevoie sa apasati pedala doar pe o anumita distanta pentru a obtine rezultatele dorite, veti constata probabil ca nu accelerati la fel de repede cum ati fi facut-o daca EGR-ul dumneavoastra ar fi functionat corect.

5. Motorul merge greu la ralanti

In timp ce puteti compensa pentru mai putin combustibil apasand mai mult pedala, un moment in care nu apasati pedala este atunci cand mergeti la ralanti. In acest moment, motorul nu primeste suficient combustibil pentru ca totul sa functioneze bine, deoarece asteapta ca supapa EGR sa furnizeze si ea putin. Nu ar trebui ca aceasta defectiune sa opreasca motorul, dar cu siguranta va suna ciudat si se poate sa se inece.

Curatarea unei supape EGR

Desi producatorii de vehicule si de piese va vor spune ca nu ar trebui sa curatati o supapa EGR, este un truc destul de comun pentru a prelungi durata de viata a componentei. De fapt, va recomandam sa incercati sa va curatati supapa EGR inainte de a comanda vreodata o supapa de schimb.

Este 100% sigur, usor de facut si poate prelungi durata de viata a supapei EGR cu mii de kilometri. Tot ce trebuie sa faceti pentru a curata supapa EGR este sa o scoateti si sa o pulverizati cu un detergent pentru carburatori. Daca totusi nu va simtiti pregatit sa faceti asta, apelati la un service de specialitate pentru curatare sau inlocuire.

Costul inlocuirii supapei EGR

Daca nu reusiti sa stergeti codul dupa ce ati curatat o supapa EGR, va trebui sa scoateti ceva mai multi bani din buzunar. Pentru ca, desi supapa EGR ar putea fi o componenta mica, asta nu inseamna ca inlocuirea ei va fi ieftina. De fapt, daca va duceti autovehiculul la un atelier de reparatii, va puteti astepta sa cheltuiti intre 1500 si 2000 de lei. Cu toate acestea, acest cost va varia in functie de masina pe care o conduceti si de locul unde o duceti la reparatii.

Vestea proasta este ca, chiar daca vrei sa inlocuiesti singur supapa, tot vei cheltui aproape 1500 de lei. Acest lucru se datoreaza faptului ca cea mai mare parte a costului supapei EGR este reprezentata de piese. Dar exista si o mica veste buna. Cand vine vorba de reparatii auto, o inlocuire a supapei EGR este relativ usoara.

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...