Ai voie sa intri in depasire daca cel din spate semnalizeaza?

Ai voie sa intri in depasire daca cel din spate semnalizeaza?

Cu siguranta v-ati aflat cel putin o data in situatia in care semnalizati intentia de depasire si va pregateati sa faceti aceasta manevra si imediat ce ati inceput-o autovehiculul din fata se angaja si el in depasire. Aceasta situatie este una foarte periculoasa, deoarece de multe ori masinile se pot incurca reciproc si exista o posibilitate ridicata sa fi intrat in unghiul mort a celui din fata si acesta sa nu te vada.

In mod clar, in astfel de cazuri se pot produce accidente foarte grave si periculoase. In cazul in care esti in unghiul mort si vehiculul din fata trage brusc de volan, o coliziune este inevitabila. Mai mult, daca timpul de depasire pe care il aveai la dispozitie este unul scurt, foarte probabil ca nici una dintre masini nu va reusi sa depaseasca in timp util, asa incat vor trebui sa se replieze sau daca una dintre ele forteaza va avea loc un accident.

Pentru a solutiona aceasta situatie, ar trebui sa citim Art 45 din cadrul OUG 195/2002, ordonanta care reglementeaza regulile de circulatie si pune bazele Codului Rutier.

In cadrul Art45 este specificat astfel:

(1) Depasirea este manevra prin care un vehicul trece inaintea altui vehicul ori pe langa un obstacol, aflat pe acelasi sens de circulatie, prin schimbarea directiei de mers si iesirea de pe banda de circulatie sau din sirul de vehicule in care s-a aflat initial.

(2) Conducatorul vehiculului care se angajeaza in depasire trebuie sa se asigure ca vehiculul care circula in fata sau in spatele lui nu a initiat o asemenea manevra.

(3) Atunci cand prin manevra de depasire se trece peste axa care separa sensurile de circulatie, conducatorii de vehicule trebuie sa se asigure ca din sens opus nu se apropie un vehicul si ca dispun de spatiu suficient pentru a reintra pe banda initiala, unde au obligatia sa revina dupa efectuarea manevrei de depasire.

(4) Nu constituie depasire, in sensul alin. (1), situatia in care un vehicul circula mai repede pe una dintre benzi decat vehiculele care circula pe alta banda in acelasi sens de circulatie.

(5) Depasirea se efectueaza numai pe partea stanga a vehiculului depasit. Tramvaiul sau vehiculul al carui conducator a semnalizat intentia si s-a incadrat corespunzator parasirii sensului de mers spre stanga se depaseste prin partea dreapta.

Tot in cadrul aceleiasi OUG, la Art 54 se specifica:

(1) Conducatorul de vehicul care executa o manevra de schimbare a directiei de mers, de iesire dintr-un rand de vehicule stationate sau de intrare intr-un asemenea rand, de trecere pe o alta banda de circulatie sau de virare spre dreapta ori spre stanga sau care urmeaza sa efectueze o intoarcere ori sa mearga cu spatele este obligat sa semnalizeze din timp si sa se asigure ca o poate face fara sa perturbe circulatia sau sa puna in pericol siguranta celorlalti participanti la trafic.

Nu in ultimul rand, mai exista Art118 din regulamentul de aplicare al OUG195/20002, care spune:

Conducatorul de vehicul care efectueaza depasirea este obligat:

a) sa se asigure ca acela care il urmeaza sau il preceda nu a semnalizat intentia inceperii unei manevre similare si ca poate depasi fara a pune in pericol sau fara a stanjeni circulatia din sens opus;

Avand in vedere toate articolele de lege amintite anterior, este evident faptul ca atunci cand masina din spatele tau semnalizeaza intentia de depasire sau se angajeaza in aceasta activitate, nu ai dreptul sa depasesti si tu, ci trebuie sa astepti trecerea autovehiculului din spate.

sursa foto: https://www.bellinghamherald.com/

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...