AWD vs 4WD. Care sunt diferentele?

AWD vs 4WD. Care sunt diferentele?

Atunci cand cautati informatii sau vreti sa cumparati un SUV, veti gasi disponibile pe piata auto doua tipuri de autoturisme in ceea ce priveste tipul de tractiune: tractiune integrala (AWD) sau tractiune pe 4 roti (4WD). In ambele situatii puterea merge catre toate cele patru rotile, spre deosebire de autovehiculele care au tractiune pe doar doua roti, dar modul in care se realizeaza acest lucru este diferit.

In cele ce urmeaza vom examina ambele tipuri de tractiune pentru a identifica avantajele si dezavantajele acestora, asa incat dumneavoastra sa puteti alege in cunostinta de cauza.

AWD vs. 4WD: O chestiune de diferentiale

Va veti afla de multe ori in situatia in care nici vanzatorul autoturismului nu va sti sa va explice cu exactitate care este diferenta intre masinile AWD si cele 4WD, asa incat ar fi bine sa detineti dumneavoastra aceste informatii inainte de a achizitiona o masina.

Vehiculele echipate cu AWD vin cu diferentiale centrale, fata si spate. Un diferential este, in esenta, o cutie de viteze folosita pentru a prelua puterea de la transmisie. De fapt, un sistem AWD trimite puterea catre rotile cu cea mai mare aderenta prin utilizarea diferentialului central. Puterea poate fi impartita intre doua roti de pe puntea fata sau spate si poate, de asemenea, sa trimita putere la toate cele patru roti la niveluri diferite.

Cele mai multe autovehicule echipate cu sisteme AWD se bazeaza pe platforme cu tractiune fata si se folosesc de cele mai multe ori pentru autoturisme medii si mari, de obicei pe cele de tip crossover. In aproape toate cazurile, puterea este distribuita pe axe sau pe roti individuale, dupa cum este necesar. Sistemele AWD sunt intotdeauna active, gata sa distribuie puterea intr-un mod care optimizeaza aderenta in conditiile de condus actuale.

In timp ce AWD este folosit in general pentru masinile de oras sau cele de familie, 4WD este instalat pe masinile de teren sau pe jeep-uri concepute pentru a fi folosite pe terenuri accidentate. Exista si masini de oras echipa cu astfel de sisteme, dar in general este vorba de un sistem 4X4 care nu este permanent si se activeaza doar la nevoie. Astfel, sistemul 4WD va trimite in permanenta puterea catre toate cele 4 roti ale masinii si nu o va distribui in functie de nevoia autoturismului.

Vehiculele echipate cu tractiune integrala 4WD utilizeaza o pereche de diferentiale si o cutie de transfer. In acest aranjament, fiecare axa are un diferential, iar cutia de transfer are sarcina de a imparti puterea intre cele doua.

Sistemele 4WD contemporane sunt, in general, puse in miscare prin intermediul unui cadran sau al unui comutator amplasat in cabina si au frecvent trepte de viteza 4WD inalte (4 Hi) si joase (4 Lo). Atunci cand este pozitionat in “HIGH”, puteti calatori la viteze mai mari, pana la o anumita limita, asa cum este descrisa in manualul de utilizare.

Atunci cand cutia de viteze este mutata in “LOW”, intra in functiune angrenajul de viteza redusa, furnizandu-va mai multa putere atunci cand urcati pe stanci sau va deplasati pe un teren accidentat. Mai mult, daca sunteti prins intr-o impotmolire, angrenajul de gama joasa este cel care va ajuta sa eliberati rotile. Nu veti folosi gama Low in alta parte, deoarece este conceputa exclusiv pentru condusul la viteze mici.

Unele masini electrice si hibride, de exemplu, Tesla Model 3 si Acura RLX SH-AWD, utilizeaza, de asemenea, AWD, dar nu in sensul conventional.In cazul Model 3, nu exista o legatura mecanica (diferential central) care sa conecteze cele doua punti. In schimb, exista un motor electric care alimenteaza rotile din fata si unul sau doua motoare electrice pe puntea spate, iar un computer controleaza modul in care este distribuita puterea intre punti si roti. Se pare ca sistemele clasice sunt tot mai mult integrate si in cazul autoturismelor electrice, dar la un nivel de tehnologizare mai ridicat.

Exista unii producatori de automobile care comercializeaza modele echipate cu sisteme AWD ca fiind 4WD. Aceste sisteme sunt concepute in asa fel incat sa imite tractiunea integrala, dar indeplinesc acest proces fara a fi echipate cu o cutie de transfer. In acest fel se incearca reducere componentelor de pe masina si scaderea costurilor de productie, caracteristicile mecanice fiind inlocuite de cele tehnologice.

De exemplu, anumite modele Ford Explorer 2017 sunt echipate cu ceea ce producatorul auto numeste “tractiune integrala inteligenta” si un sistem de gestionare a terenului. Primul termen foloseste un computer pentru a gestiona automat manevrabilitatea si tractiunea, echilibrand modul in care puterea este impartita intre cele doua punti. Intre timp, sistemul de gestionare al terenului permite soferului sa selecteze setarile pentru conditii specializate, cum ar fi nisipul, noroiul, zapada si pietrisul. Cu adevarat, acesta este un sistem inteligent de tractiune integrala care ofera beneficii precum tractiunea integrala.

Folosind toate informatiile regasite in acest articol ar trebui sa stiti care sunt atat diferentele de baza, cat si cele specifice, intre un autovehicul AWD si unul 4WD. In acest fel veti putea face alegerea corecta pentru urmatorul autoturism pe care il achizitionati. Este important de mentionat faptul ca masinile care au un sistem AWD sau 4WD sunt mai grele si in consecinta vor consuma mai mult combustibil.

sursa foto: https://www.edmunds.com/

Citeste si...
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...