Blocarea rotilor in parcarile centrelor comerciale este ilegala, potrivit unor interpretari juridice in materie

Blocarea rotilor in parcarile centrelor comerciale este ilegala, potrivit unor interpretari juridice in materie

Referitor la blocarea rotilor in parcarile supermarketurilor ne vom raporta, in cele ce urmeaza, la prevederile legale ale OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice.

Potrivit velicu.eu, blocarea rotilor in parcarile supermarketurilor poate fi dispusa de oricine numai in conditiile in care ne raportam la o infractiune sau de catre Politia Rutiera, ca si sanctiune contraventionala complementara, in orice alte situatii aceasta actiune fiind ilegala.

Astfel, in ceea ce priveste ilegalitatea blocarii rotilor in parcarile supermarketurilor amintim faptul ca, in baza normei instituite prin textul de lege al art. 96 din legea mai sus mentionata, aceasta operatiune are drept scop inlaturarea unei stari de pericol si preintampinarea savarsirii altor fapte contrare legii.

Sanctiunea in sine se aplica in cadrul aceluiasi proces verbal prin care se stabileste amenda sau avertismentul. Amintim cititorilor nostri faptul ca, alaturi de imobilizarea masinii, celelalte sanctiuni contraventionale complementare prevazute de textul de lege sunt urmatoarele:

„Articolul 96

(1) Sanctiunile contraventionale complementare au ca scop inlaturarea unei stari de pericol si preintampinarea savarsirii altor fapte interzise de lege si se aplica prin acelasi proces-verbal prin care se aplica si sanctiunea principala a amenzii sau avertismentului.

(2) Sanctiunile contraventionale complementare sunt urmatoarele:

a) aplicarea punctelor de penalizare;

b) suspendarea exercitarii dreptului de a conduce, pe timp limitat;

c) confiscarea bunurilor destinate savarsirii contraventiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta ori folosite in acest scop;

d) imobilizarea vehiculului;

(…)“

Acestea fiind spuse, potrivit Velicu & Asociatii, este important de nuantat faptul ca activitatea de blocare a rotilor este reglementata strict pe drumurile publice, ca si sanctiune contraventionala complementara, nu si in parcarile private; exceptiile de natura penala sau cele in care unul dintre ocupantii masinii este urmarit de autoritati reprezinta cazuri distincte.

Potrivit sursei citate, blocarea masinii este o actiune decisa de catre politist in conditiile in care soferul comite una dintre faptele de mai jos, atata timp cat respectiva fapta a fost savarsita pe drumurile publice:

„Articolul 117

(1) Imobilizarea unui vehicul se dispune de catre politistul rutier in cazul savarsirii de catre conducatorul acestuia a uneia dintre urmatoarele fapte:

a) conducerea unui vehicul neinmatriculat sau neinregistrat ori cu numar de inmatriculare sau de inregistrare fals ori fara a avea montate placutele cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare;

b) conducerea unui vehicul care deterioreaza drumul public sau afecteaza mediul ori care prezinta deficiente periculoase la sistemul de franare sau la mecanismul de directie;

c) conducerea unui vehicul cu incalcarea regulilor referitoare la transportul marfurilor periculoase ori cu gabarite si/sau mase depasite;

d) conducerea unui vehicul despre care exista date sau indicii ca face obiectul unei fapte de natura penala;

e) refuza sa se legitimeze;

f) se afla sub influenta bauturilor alcoolice, a substantelor psihoactive, iar conducerea vehiculului nu poate fi asigurata de o alta persoana;

g) nu respecta timpii de conducere si de odihna prevazuti de lege“.

Astfel, potrivit sursei citate, blocarea rotilor in parcarile supermarketurilor este ilegala, cu exceptia situatiilor mentionate anterior, in conditiile in care respectivele parcari nu fac parte din categoria drumurilor public (contrar altor interpretari in domeniu).

In concluzie, specialistul este de parere ca practica este ilegala si abuziva, regasita in continutul unei fapte distinct reglementate in Codul Penal.

Cu alte cuvinte, acesta recomanda ca, in situatia in care politica magazinului impune blocarea rotilor autovehiculului la depasirea intervalului de timp admis, conducatorul auto sa solicite deblocarea acestora sau sa ceara ajutorul organelor de politie, care ar trebui sa constate ilegalitatea actiunii.

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...