Cand trebuie schimbata pompa de apa?

Cand trebuie schimbata pompa de apa?

Pompa de apa ajuta lichidul de racire sa circule prin sistemul de racire al motorului. Se numeste pompa de apa deoarece in primele zile ale automobilelor sistemele de racire ale motoarelor erau umplute cu apa. Masinile moderne folosesc un fluid special numit antigel sau lichid de racire. O pompa de apa functionala este vitala pentru un motor, daca pompa este defecta, motorul se va supraincalzi.

Cand trebuie inlocuita pompa de apa?

Pompa de apa nu trebuie schimbata la un anumit numar de kilometri. Trebuie inspectata de fiecare data cand faceti revizia unui motor si daca aceasta prezinta urme de deteriorare, trebuie schimbata.

In unele cazuri, pompa de apa este inlocuita ca masura de precautie, atunci cand se schimba cureaua de distributie sau cand se suspecteaza ca poate provoca supraincalzirea motorului. In medie, o pompa de apa se schimba la aproximativ 200.000 de km.

Semnele unei pompe de apa defecte

Scurgeri

Unul dintre cele mai importante semne ale unei pompe de apa defecte este aparitia scurgerilor de antigel. Producatorii de masini ofera instructiuni pentru mecanici atunci cand o pompa de apa este considerata defectuoasa si trebuie inlocuita. O scurgere de antigel din pompa de apa apare, de obicei, ca un reziduu roz sau verzui, in functie de culoarea antigelului.

Zgomote

La unele vehicule, o pompa de apa defecta poate provoca diferite zgomote cum ar fi un scartait sau un chiorait. In astfel de situatii, mecanicul va trebui sa diagnosticheze sursa zgomotului. De exemplu, un mecanic poate constata ca arborele pompei de apa este slabit, ceea ce inseamna ca pompa este defecta.

Supraincalzirea

Un alt posibil semn al unei pompe de apa defecte este atunci cand temperatura motorului creste peste normal. Desigur, exista multe motive din cauza carora un motor se poate supraincalzi si problema trebuie diagnosticata corect pentru a depista cauza exacta. Daca temperatura motorului creste peste nivelul normal, verificati sistemul de racire cat mai curand posibil.

La multe masini moderne, rotorul din interiorul pompei de apa este din plastic, asta inseamna ca se poate rupe sau sparge destul de usor. In schimb, la alte masini, acest rotor este fabricat din metal, desi este mai puternic si acesta se poate deteriora din cauza coroziunii. In ambele cazuri, daca rotorul pompei este deteriorat, debitul lichidului de racire va fi redus sau oprit complet si motorul se va supraincalzi. Mecanicii pot verifica debitul lichidului de racire comparand temperatura diferitelor parti ale sistemului de racire.

Este necesara inlocuirea pompei de apa odata cu schimbul curelei/lantului de distributie?

Daca o pompa de apa este actionata de cureaua de distributie, aceasta este adesea inlocuita ca masura de precautie in timpul inlocuirii curelei de distributie. Cu toate acestea, multi proprietari de masini opteaza pentru inlocuirea pompei de apa odata cu inlocuirea curelei de distributii.

De ce? Simplu, deoarece daca pompa de apa se va strica mai tarziu, va fi nevoie de aceeasi manopera ca si schimbarea unei curele de distributii. Daca o pompa de apa este actionata de lantul de distributie, mecanicul va recomanda sa schimbati si pompa de apa odata cu inlocuirea lantului de distributie. Din nou, nu este necesar dar este benefic mai ales pentru buzunar deoarece daca vreti sa inlocuiti pompa de apa mai tarziu, multe piese vor trebui demontate.

Daca motorul s-a supraincalzit din cauza unei pompe de apa defecte, sunt sanse mari ca motorul sa fi suferit si alte daune, totul depinde de severitatea supraincalzirii. Cu toate acestea, este posibil ca un mecanic sa nu poata verifica daca exista deteriorari suplimentare ale motorului pana cand pompa de apa nu este inlocuita si motorul este pornit.

Cum functioneaza sistemul de racire?

Sistemul de racire al unui motor circula antigelul intre motor si radiator, unde excesul de caldura este disipat in aer prin aripioarele radiatorului. Pompa de apa asigura fluxul de lichid de racire prin sistem. Termostatul inchide circulatia antigelului prin radiator atunci cand motorul este rece. Cand motorul atinge temperatura normala de functionare, termostatul se deschide, permitand antigelului fierbinte sa treaca prin radiator. Cand antigelul fierbinte trece prin radiator, acesta se raceste.

Pompa de apa scoate lichidul de racire din radiator si il baga in motor. La majoritatea masinilor de astazi, o pompa de apa este un dispozitiv mecanic rotit de o curea de transmisie. Cureaua de transmisie este actionata de fulia arborelui cotit al motorului. La alte modele de masini, pompa de apa este actionata de catre lantul sau cureaua de distributie. In timp ce, alte masini au o pompa de apa electrica ce este actionata de un motor electric.

Sursa foto: grimmermotors.co.nz, rac.co.uk, mycarneedsa.com, medium.com

Citeste si...
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...