Ce este motorul Wankel si cum functioneaza motorul rotativ?

Ce este motorul Wankel si cum functioneaza motorul rotativ?

Motorul Wankel sau motorul rotativ

Motorul Wankel este un motor rotativ cu ardere interna care a fost inventat in anul 1954 de catre inginerul mecanic german Felix Heinrich, ca o alternativa la motorul clasic care functiona pe baza pistoanelor. In colaborare cu inginerul Hans Dieter Paschke, Felix a reusit sa imbunatateasca performantele motorul pe care l-a creat, iar in anul 1960 acesta a fost prezentat publicului larg in cadrul unei reuniuni a tuturor inginerilor germani, la Munchen.

In acest articol vom descrie pe larg caracteristicile si modul in care functioneaza motorul Wankel.

Atunci cand a fost prezentat pentru prima data, motorul Wankel a fost foarte apreciat de catre specialistii din domeniu, deoarece prezenta un raport excelent intre greutatea motorului si puterea acestuia, in timp ce avea o constructie foarte simplista, ceea ce ii confera durabilitate crescuta. Mai mult, motorul functiona foarte lin si silentios, ceea ce a facut ca o multitudine de companii din domeniul auto sa inceapa sa si-l doreasca. In anul 1967 a fost construit primul autoturism echipat cu un motor Wankel de catre compania NSU Motorenwerke AG, dupa care in anul 1968 acel automobil a primit premiul de autoturismul anului. Din acest moment, succesul motorul Wankel a fost oarecum garantat, iar in anii care au urmat, majoritatea marilor companii de automobile de pe mapamond au inceput sa utilizeze acest tip de motor.

Motorul rotativ

Adevaratul test al motoarelor rotative a fost realizat in anul 1991, in cadrul cursei auto de 24 de ore desfasurata in Le Mans, atunci cand a fost pentru prima data cand un motor cu rotoare a reusit sa cucereasca aceasta celebra competitie. Autoturismul a apartinut celor de la Mazda, fapt care a determinat compania sa echipeze majoritatea autoturismelor sale cu motoare Wankel, ultimul model e care a fost folosit un astfel de motor fiind seria RX construita in anul 2012.

In momentul de fata inca exista compania Wankel Supertec Gmbh care continua sa produca si sa imbunatateasca motoarele Wankel si acestea sunt utilizate pe un numar foarte mare de motociclete si autoturisme, in general pentru cele de curse, iar compania a ajuns sa construiasca motoare chiar si pentru avioane si navele maritime, ceea ce a demonstrat fara doar si poate calitatea acestor motoare. Nu in ultimul rand, in ultimii ani compania a pus un accent crescut pe construirea motoarelor care sa creeze un numar cat mai redus de emisii de carbon, asa incat sa se incadreze in nisa motoarelor ecologice, ceea ce a condus la testarea cu succes a primului motor cu hidrogen din lume in anul 2019.

In cazul in care nu ati auzit niciodata despre un motor rotativ si nu stiti cum functioneaza acesta, practic motorul rotativ este un motor cu combustie interna, care are in componenta unul sau mai multe rotoare triunghiulare pe care le foloseste pentru a converti presiunea care este creata in urma procesului de ardere a combustibilului in energie cinetica. Volumele de gaz care sunt transportate in spatiile dintre flancurile rotorului si carcasa indeplinesc in acelasi timp un rol de admisie, compresie, combustie si evacuare, fiind cunoscute sub numele de curse, ceea ce face ca motorul Wankel sa fie considerat un motor in 4 timpi.

Acestea fiind spuse, consideram ca este oportun sa realizam si o comparatie intre motorul Wankel si motorul cu piston, deoarece motorul Wankel a fost conceput ca o alternativa pentru acest tip de motor.

Avantaje motor rotativ

Asa cum am mentionat initial, datorita constructiei simpliste, motorul Wankel este mult mai usor si mai compact decat motorul clasic, acesta neavand in componenta piese complexe care sunt predispuse la un grad de uzura ridicat sau la defectiuni periodice, ceea ce il face mult mai fiabil si mai usor de intretinut. Orice motor Wankel are in componenta doar trei piese care se afla in miscare, ceea ce le face in mod direct mult mai durabile, nivelul de uzura fiind mult redus. Mai mult, partile mobile ale acestui motor se afla intr-o miscare de rotatie unidirectionala continua, ceea ce asigura viteze de functionare foarte mari, in timp ce nivelul de vibratii ramane foarte scazut.

Motoarele Wankel sunt considerate atat de performante deoarece au un raport intre putere si marime, precum si intre putere si greutate atat de favorabile si de nemaintalnite incat au fost considerate indispensabile in foarte multe industrii, fara a mai exista un alt tip de motor care sa se apropie macar de aceste caracteristici.

Dezavantaje motor rotativ

Pe de alta parte, acest motor nu este perfect, iar unul dintre cele mai mari dezavantaje face referire la randamentul termic pe care il poate obtine motorul Wankel. Camera de combustie este subtire si lunga, ceea ce face ca arderea combustibilului sa fie mult mai lenta si incompleta, de unde rezulta un consum de combustibil crescut. Acest lucru duce de asemenea la un grad mult mai mare de emisii de carbon, acesta fiind unul dintre principalele motive pentru care motorul nu prea este utilizat in cazul autoturismelor standard. Cel de al doilea punct slab care a fost identificat la majoritatea motoarelor este reprezentat de catre problemele de etansare ale rotorului, deoarece atunci cand etansare dintre marginile rotorului si carcasa devine uzata poate duce la scurgeri de gaze de ardere in urmatoarea camera a motorului. Procesul de ardere are loc doar in una dintre camere, ceea ce face ca diferenta de temperatura intre cele doua camere sa fie foarte mare.

sursa foto: auto.ro

Citeste si...
Motorul Volkswagen Audi 3.0 V6 TDI
Motorul Volkswagen Audi 3.0 V6 TDI

Motorul 3.0l V6 TDI a fost dezvoltat de Audi (membru al Grupului Volkswagen) si a fost introdus in 2004 ca nou motor in Audi D3 A8...

Motorul Volkswagen Audi 3.6 FSI VR6
Motorul Volkswagen Audi 3.6 FSI VR6

Motorul VW 3.6 FSI este un motor de 3,6 litri VR6 (familie ingusta V EA390). Acesta a fost introdus pentru prima data in Audi Q7 i...

Motorul Volkswagen Audi 4.2 TDI
Motorul Volkswagen Audi 4.2 TDI

Motorul diesel V8 TDI de 4,2 litri se bazeaza pe versiunea de 4.0 litri. Primul V8 TDI a fost instalat in Audi A8 in 1999, si a fo...

Motorul Volkswagen Audi R32 3.2 VR6
Motorul Volkswagen Audi R32 3.2 VR6

VW R32 este un motor de 3.2 litri VR6 cu aspiratie naturala bine cunoscut de pe modelul VW Golf R32 mk4 / 5. In plus, motorul a fo...