Ce este un modul de control al bujiilor incandescente?

Ce este un modul de control al bujiilor incandescente?

Trebuie sa stim ca un computer de bord este echipat cu module de control a bujiilor incandescente, care lucreaza permanent pentru a se asigura ca pornirea masinii si arderea de combustibil are loc corespunzator. In cele ce urmeaza, ca vom explica modul in care functioneaza o bujie incandescenta, cum sa alegem modulul de control potrivit pentru masina noastra si cand trebuie sa inlocuim aceste bujii.

Ce este un modul de control al bujiilor incandescente?

Bujia incandescenta este un dispozitiv esential in buna functionare a unui motor diesel si are rolul de a crea temperatura necesara in fiecare cilindru astfel incat combustibilul sa se aprinda si sa porneasca motorul. Buna functionare a bujiilor este in permanenta monitorizata si controlata de catre un modul de control al bujiilor incandescente. Acesta este situat pe motor si are o legatura directa cu unitatea de comanda a motorului si utilizeaza un microprocesor analizand intrarea de la unitatea de comanda a motorului pentru a determina modul in care functioneaza bujiile si semnalele pe care le transmit acestea.

Astfel, aceasta unitate de comanda transmite catre computerul de bord semnale cand sa porneasca si sa opreasca curentul din bujiile incandescente si cat curent este necesar pentru acest proces, deoarece acest lucru va fi diferit in functie de temperatura motorului. Pornirea curentului are loc atunci cand motorul se preincalzeste pentru a il aduce la temperatura corecta de functionare, atunci cand motorul s-a incalzit si post incalzire pentru a mentine un nivel ridicat de ardere a gazelor, asa incat motorul sa elimine o cantitate cat mai mica de noxe in mediul inconjurator, optimizand procesul de ardere.

In momentul in care are loc pornirea unui autoturism cu motor diesel, au loc urmatoarele actiuni:

  • modulul de control al bujiilor determina timpul necesar si cantitate de curent pentru ca bujiile sa poata aprinde combustibilul pe baza intrarii de la unitatea de control a motorului;
  • electrodul bujiei este electrificat, faza in care se incalzeste si incepe sa emita caldura;
  • aerul de admisie este comprimat;
  • injectorul de combustibil directioneaza motorina catre partea fierbinte a bujiei incandescente;
  • combustibilul se amesteca cu aerul si incepe ardere, chiar si atunci cand motorul inca este rece, datorita amestecarii cu oxigen;
  • bujia incandescenta ramane aprinsa in fata de preincalzire pentru a asigura arderea corecta a combustibilului si pentru a reduce impactul noxelor eliminate asupra mediului.

Pentru ca acest proces sa se realizeze cat mai usor, temperatura aerului de admisie creste semnificativ in timpul compresiei, in timp ce temperatura de aprindere a motorinei este una scazuta. In cazul in care am utiliza bujiile fara un modul de control, mai ales in perioada rece, bujiile nu ar asigura temperatura necesara si nu ar functiona pentru o perioada destul de lunga de timp pentru ca motorina sa se aprinda, crescand astfel atat consumul de combustibil, cat si cantitatea de emisii a masinii.

Care sunt simptomele unui modul de control al bujiilor incandescente defect?

Asa cum am mentionat si anterior, modulul de control al bujiilor este sistemul care controleaza buna functionare a acesteia si face legatura intre bujiile incandescente si computerul de bord al masinii. In mod normal, atunci cand doar o bujie este defecta, modulul de control va incerca sa suplineasca aceasta defectiune si sa utilizeze celelalte bujii, astfel incat s-ar putea sa nu ne dam seama foarte repede ca avem o bujie defecta.

In cazul in care cel putin doua bujii sunt defecte, cel mai probabil celelalte nu vor mai face fata sa suplineasca necesarul de temperatura si cel mai probabil motorul masinii dumneavostra nu va mai porni. Pe langa aparitia in tabloul de bord al masinii al unui martor luminos care ne indica defectiunea unei bujii, trebuie sa urmarim si aparitia urmatoarelor simptome:

  • masina elimina o cantitate mare de fum alb pe esapament, deoarece motorina se va scurge in evacuare si va arde acolo;
  • masina va fi mult mai greu de pornit, mai ales in sezonul rece, factor care poate sa apara si atunci cand exista o problema la sistemul electric sau la cel de alimentare al motorului;
  • chiar daca motorul masinii porneste, vor observa o putere mult mai scazuta decat de obicei, deoarece arderea combustibilului va fi necorespunzătoare, scazand eficienta motorului.

Cum putem efectua un test asupra modulului de control al bujiilor incandescente?

Verificarea modulului de control ar trebui sa fie ultimul pas pe care il intreprindem. In primul rand, trebuie sa verificam starea bujiilor incandescente si sa le curatam sau inlocuim daca este cazul. Nu este indicat sa facem o verificare a modulului de control atat timp cat bujiile functioneaza corespunzator si circuitul motor nu prezinta nici o defectiune.

Putem foarte usor sa testam bujiile incandescente fara sa trebuiasca sa le scoatem afara. Vom conecta o lampa de test de 12 volti la borna pozitiva a bateriei, apoi vom deconecta firele de la fiecare bujie si vom atinge sonda becului de testare la burna bujiei incandescente. In cazul in care lumina de pe lampa nu se aprinde, inseamna ca bujia este defecta si necesita inlocuire.

Majoritatea mecanicilor auto cu experienta recomanda sa inlocuim toate bujiile incandescente atunci cand una dintre ele se defecteaza. Inafara situatiei in care defectiunea apare dintr-o cauza mecanica sau bujia avea o defectiune din fabrica, momentul in care una dintre bujii se uzeaza este un semn ca si celelalte se vor uza cat de curand, asa incat este mult mai simplu sa le inlocuim pe toate deodata.

In cazul in care aveti verificat toate bujiile si nici una nu prezinta semne de uzura sau defectiune, atunci puteti sa treceti la verificarea modulului de control. In primul rand vom verifica tensiunea bateriei modulului de control, pentru a observa daca exista caderi de tensiune pe acesta. Daca observam o cadere de peste jumatate de volt, modulul necesita inlocuire.

Cum sa alegi modulul de control al bujiilor potrivit pentru masina ta?

Trebuie sa stim ca pe piata auto exista o multitudine de modele atat pentru bujiile incandescente, cat si pentru modulele de control. Atunci cand achizitionam un modul de control este foarte important ca acesta sa se potriveasca masinii si tipului nostru de motor. In aceasta situatie este indicat sa utilizam piesele mai scumpe, deoarece un modul de proasta calitate poate provoca daune foarte costisitoare asupra motorului nostru. De asemenea, o bujie incandescenta umflata, construita din materiale proaste, poate sa explodeze sau sa se sparga in interiorul cilindrului si sa nu mai putem sa o indepartam, fapt care va conduce si la deteriorarea cilindrului si a supapei.

Cand este indicat sa inlocuim modulul de control al bujiilor incandescente?

In mod normal, majoritatea producatorilor de autoturisme recomanda inlocuirea bujiilor incandescente si a modulului de control al acestora la fiecare 100.000 km. In acest mod, vom fi asigurati ca nu ne aflam intr-o situatie in care nu putem sa pornim autoturismul sau ca defectarea unei piese va avea consecinte grave asupra motorului nostru. In cazul in care doriti sa efectuati operatiunea singuri, asigurati-va ca ati citit toate informatiile din manualul de utilizare al masinii si ati ales piesele corespunzatoare.

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...