Cum ar trebui sa se comporte soferii la volan pe timp de ploaie?

Cum ar trebui sa se comporte soferii la volan pe timp de ploaie?

Din cauza diverselor averse, pe caroserie pot exista depuneri de apa din cauza carora soferii neatenti pot pierde controlul masinii si pot suferi grave accidente. Cel mai des conducatorii auto risca acvaplanarea in viraje si in denivelarile din carosabil, deoarece in multe dintre cazuri acestea sunt locurile care acumuleaza cantitati mai de apa. In ciuda acestui lucru, orice sofer poate fi in siguranta atunci cand este la volan, in timpul unei ploi usoare sau chiar a unei furtuni, daca urmeaza doar cateva reguli importante.

In timpul unei ploi, cei mai importanti factori sunt viteza de rulare si starea anvelopelor. Daca apa care se strange din cauza precipitatiilor incepe sa inunde carosabilul, iar anvelopele tale sunt deteriorate, atunci este obligatoriu sa reduci pe cat posibil viteza. In caz contrar exista riscul sa fii implicat intr-un accident!

Matti Morri, Technical Customer Service Manager la Nokian Tyres afirma ca un sofer cu anvelopele uzate ar trebui sa fie foarte atent pe timp de ploaie. De asemenea acesta avertizeaza si amatorii de viteza, ca indiferent cat de calitative sunt anvelopele lor, la un kilometraj mare masina va derapa. Matti Morri ii sfatuieste pe soferi sa reduca viteza masinii pana la 15km/h in cazul unei furtuni, astfel pastrandu-si propria siguranta, dar si pe a pasagerilor

Chiar si soferii care detin anvelope bune risca sa derapeze, insa in cazul celor cu anvelope uzate, acest lucru devine aproape de neevitat. Publicatia finlandeza dedicata anvelopelor a demonstrat ca unul dintre cele mai bune modele, Tekniikan Maailma a acvaplanat pe un drum drept, pe o pelicula de apa de 6mm, atunci cand soferul masinii a atins viteza de 80 km/h. Comparativ cu aceasta, o anvelopa de vara uzata a inceput sa derapeze la doar 70 km/h, iar una de iarna fara tinte a starnit ingrijorari si mai mari.

Care sunt standardele anvelopelor de toamna?

De obicei, soferii folosesc la maxim anvelopele de vara in sezonul de toamna si ajung sa isi achizitioneze unele noi abia primavara anului viitor. Aceasta abordare este de fapt gresita, deoarece un set nou de anvelope este cel mai folositor toamna.

Conform lui Morri, daca o masina are anvelope noi, atunci aceasta va functiona bine indiferent de conditiile meteorologice. In caz contrar, daca anvelopele sunt uzate iar adancimea benzii de rulare este scazuta, soferul se expune riscului de derapare.

O anvelopa de vara noua are adancimea benzii de rulare de opt milimetrii. Conform legii, soferii trebuie sa circule cu anvelope a caror adancime a benzii sa masoare cel putin 1,6 mm, chiar daca de fapt acest lucru nu face nicio diferenta. Un sofer trebuie sa isi cumpere anvelope noi inainte ca adancimea benzii de rulare a celor pe care le foloseste deja sa se apropie de 4 mm. Un alt aspect la care conducatorii auto trebuie sa fie atenti este presiunea anvelopelor, care pe vreme ploioasa poate influenta semnificativ comportamentul autovehiculului. Cel mai bine este ca soferii sa verifice regulat presiunea din anvelope, pentru a evita acvaplanarea.

Masinile derapeaza atunci cand intre anvelopa si carosabil exista un strat de apa. Din aceasta cauza autovehiculul nu mai raspunde la comenzile viratorii efectuate cu ajutorul volanului si pierde tractiunea, ceea ce pune in pericol conducatorul auto.

Acvaplanarile pot fi anticipate

Soferii trebuie sa stie cum sa anticipeze situatiile cu risc de derapare si sa ia masurile necesare pentru a le evita.

Tot Morri atrage atentia asupra soferilor care aleg sa mearga pe timp de ploaie prin denivelarile formate de trafic in carosabil, care prezinta un risc semnificativ de acvaplanare datorita apei ce se acumuleaza inevitabil. De asemenea, el puncteaza si un alt dezavantaj cand vine vorba de aceste zone: anvelopele tind sa se uzeze, din cauza asfaltului rugos.

Daca un sofer ia toate precautiile de care e nevoie si totusi ajunge sa derapeze din cauza vremii neprielnice, atunci acesta trebuie sa stie neaparat cum sa reactioneze rapid. Primul pas pe care el trebuie sa-l indeplineasca este sa apese ambreiajul, urmand sa elibereze pedala de acceleratie. De asemenea, volanul trebuie pastrat intr-o pozitie stabila, deoarece in timpul acvaplanarii autovehiculului nu va raspunde la nicio comanda a acestuia.

Cum isi pot pastra soferii siguranta la volan pe timp de ploaie?

Cum sa reactioneze soferii in caz de acvaplanare?

In cazul in care o masina incepe sa derapeze, soferul trebuie sa urmeze imediat urmatorii pasi:

1.Pastrarea calmului

2.Apasarea pedalei de ambreiaj si reducerea vitezei

3.Pastrarea unei pozitii stabile a volanului

Citeste si...
Trebuie sa folosesc lichid de parbriz sau apa este suficienta?
Trebuie sa folosesc lichid de parbriz sau apa este suficienta?

Lichidul de parbriz este un lichid pe care multi soferi il ignora de obicei, dar care poate avea un rol esential in siguranta ta i...

Care este rolul spoilerului de la masina si la ce trebuie sa ai grija?
Care este rolul spoilerului de la masina si la ce trebuie sa ai grija?

Spoilerul nu este o componenta auto care echipeaza masina intamplator sau doar de design. Rolul sau este acela de a fluidiza aerul...

Masina este blocata in "Park", ce trebuie sa faci?
Masina este blocata in "Park", ce trebuie sa faci?

Va urcati in masina, apasati frana, porniti motorul, incercati sa puneti masina in “Drive” si observati ca levierul cutie de vitez...

Distributia masinii: Ce este si cand trebuie schimbata?
Distributia masinii: Ce este si cand trebuie schimbata?

Distributia, cu siguranta toti soferii au auzit de ea. Majoritatea stiu si ce este distributia, ce rol are ea si multe altele, dar...