Cum functioneaza de fapt ABS-ul de pe masina ta

Cum functioneaza de fapt ABS-ul de pe masina ta

Cand vine vorba de alegerea unei masini noi, sunt o gramada de lucruri de luat in considerare, printre care se numara si sistemul care previne blocarea rotilor la franare, ce iti poate fi mai cunoscut sub denumirea traditionala de ABS.

In cazul masinilor mai vechi, intreaga tehnologie actuala legata de ABS nici macar nu exista. Astfel, sa fie oare ABS-ul mai mult un moft decat o adevarata necesitate a masinii?

La modelele mai noi de masini nici macar nu mai ai posibilitatea de a alege daca doresti sau nu sa ai ABS, deoarece acesta vine integrat din fabrica. 

Citeste si despre: martor ABS aprins, este in regula sa conduc

Ce este in realitate acest sistem de antiblocare a rotilor?

Pe scurt, te ajuta sa nu pierzi in totalitate controlul asupra rotilor in momentul in care esti nevoit sa franezi brusc. Insa in cazul in care tot nu esti sigur pentru ce este bun acest sistem ABS, ai ajuns la locul potrivit, deoarece exact despre acest lucru vom vorbi in articolul de azi, alaturi de anumite mituri pe care e cazul sa nu le mai crezi! 

Cum functioneaza, de fapt, ABS-ul?

Inainte sa trecem mai departe la partea tehnica a lucrurilor, hai sa vedem mai intai ce poate cauza pierderea controlului asupra autovehiculului in momentul franarii bruste.

In momentul in care esti nevoit sa apesi pe frana mai brusc se prea poate ca aceasta presiune sa fie mai mare decat pot suporta rotile pe moment, si daca mai adaugam si faptul ca drumul poate fi alunecos, rotile pot risca sa ramana blocate.

Si pe langa acest lucru evident, poti ajunge la derapare, iar de la derapare la accident este un pas foarte mic. 

ABS-ul te ajuta sa eviti blocarea rotilor

Sistemul ABS te ajuta sa mentii controlul asupra rotilor cand pui cate o frana brusca. De asemenea, te ajuta sa poti opri masina mai rapid decat te-ai astepta, in cazul in care este nevoie sa pui o frana brusca pentru a evita o coliziune.

Conteaza, evident sa mentii masina intr-o stare cat mai buna cu putinta si sa apelezi la revizii cat de des e necesar, insa acest lucru nu iti va salva rotile de la blocare in cazul unei franari neasteptate. Pentru acest lucru poti conta pe ABS.

Citeste si despre: probleme cu modulul de comanda al sistemului ABS

Totusi, cum te ajuta ABS-ul sa nu iti blochezi rotile?

Trebuie sa stii ca la fiecare dintre rotile masinii tale exista cate un senzor care masoara cu exactitate viteza de rotatie a rotilor. Modulul ce sta in spatele functionarii corecte a ABS-ului foloseste datele de la senzorii de miscare.

Pe langa acest lucru insa, in mod constant compara rotatiile rotilor intre ele. In momentul in care apesi pedala de frana, ce se intampla este ca rotile incep sa se invarta din ce in ce mai incet, poate uneori riscand ca acestea sa se blocheze.

Insa aici vine in ajutorul tau ABS-ul, sa previna rotile de la blocare in aceste momente critice. 

In acest moment, insa, rotile incep sa piarda si sa prinda din nou tractiune. In momentul in care roata incepe din nou sa se puna in miscare, sistemul reaplica franarea pe moment. Si din acest moment pana e nevoie, sistemul va reaplica aceeasi strategie pana la de 20 de ori pe secunda.

Poate poti resimti usor acest lucru in momentul in care tii piciorul pe pedala de franare. Si rezultatul este cel pe care il poti observa cu ochiul liber, deoarece te poate ajuta sa franezi brusc fara a bloca rotile si evitand astfel o derapare.

Astfel, inca poti trage de volan in momentul franarii, lucru pe care altfel nu ai putea sa il faci. De asemenea, nu uita ca astfel poti scurta distanta de franare, reusind sa stopezi masina mai rapid, evitand o coliziune. 

Miturile pe care poate multi le cred despre ABS

Multi oameni, poate chiar soferi, au niste informatii destul de gresite in privinta ABS-ului. Insa lucrurile nu se opresc aici.

In momentul in care dai o cautare rapida pe net despre ABS, poate vei gasi in mai multe locuri date despre cum acest sistem de franare nu functioneaza corect sau poate chiar iti pune viata in pericol. Insa acest lucru inseamna ca ABS-ul este un aspect negativ al masinii tale? Absolut deloc!

Poate multi soferi se vor plange in legatura cu eficacitatea ABS-ului si functionalitatile acestuia. Insa majoritatea acestor plangeri au legatura cu felul de functionare al ABS-ului pe gheata. 

 

Nu stii la ce se foloseste ABS-ul

Adevarul e ca ABS-ul nu este o varianta sigura care te poate salva de accidente ce pot avea loc din cauza franarilor bruste.

Are insa rolul principal de a evita blocarea rotilor in momentul in care pui o frana brusca, astfel ca masina sa nu inceapa sa derapeze si sa te poti opri la distanta dorita pentru a evita o coliziune.

Insa asta e tot ceea ce ABS-ul poate face. Restul este in mainile tale si depinde de experienta ta de sofer. 

In cele mai des intalnite ocazii cei ce sufera din cauza "functionalitatilor proaste" ale ABS-ului sunt amatorii de frane bruste, cei care franeaza pe ultima suta de metri chiar si atunci cand nu este necesar.

Insa de multe ori franarea din timp poate ajuta oprirea numeroaselor accidente. Si in acest caz vina este a soferului, nu a ABS-ului.

ABS-ul pe gheata

In cazul in care consideri ca exista vreun sistem specializat care te poate ajuta sa franezi brusc si rapid pe gheata, inseamna ca nu ai destula experienta ca si sofer.

In cel mai bun caz ABS-ul te poate ajuta sa franezi din timp, sa scurtezi distanta de franare si sa nu se blocheze rotile la o franare subita.

Insa este o diferenta mare intre un drum alunecos si un drum inghetat. Indiferent ca ai sau ba ABS, exista anumite reguli de condus de care trebuie sa tii cont cand circuli iarna cu masina. 

Insa ca o mica concluzie generala, niciodata nu da vina pe ABS. ABS-ul te poate ajuta in multe situatii cruciale si te poate scoate din multe posibile accidente. Astfel, daca vei fi vreodata in pozitia sa poti alege dintre o masina cu sau fara ABS, nu sta pe ganduri nici o secunda si alege ABS-ul. 

Citeste si despre: ce senzori fac ABS-ul sa functioneze

Sursa foto: mycardoeswhat.org, bosch-mobility-solutions.com, autocarindia.com, confused.com, buyacar.co.uk

Articole similare
Cum sa repari un etrier de frana blocat?

Cum sa repari un etrier de frana blocat?

Etrierul este un element important al sistemului de franare cu disc. Acesta ajuta la prinderea si fixarea placutelor de frana asigurand mobilitatea lor.

Cand trebuie schimbat lichidul de frana?

Cand trebuie schimbat lichidul de frana?

Prin urmare, trebuie sa schimbati lichidul de frana cand este contaminat. Cum veti sti cand trebuie schimbat lichidul de frana?

Cod eroare OBD2 P0483

Cod eroare OBD2 P0483

Acest cod se refera la eroarea sistemului ventilatorului de racire a motorului.

Supapa de control a rapelului de frana

Supapa de control a rapelului de frana

Daca aveti bule de aer in conductele de frana din cauza supapei de control, puteti simti ca pedala de frana este ca un burete.