Cum se simte o roata neechilibrata pe masina?

Cum se simte o roata neechilibrata pe masina?

In acest articol va vom explica care sunt semnalele pe care le transmite o masina atunci cand o roata nu este echilibrata corect, va vom explica de ce este bine sa va ingrijiti de acest aspect si cum putem rezolva o astfel de problema atunci cand apare.

Echilibrarea rotilor este o metoda de perfectionare si se realizeaza pentru a ne asigura ca greutatea totala a unei roti este egal impartita pe intreaga circumferinta a acesteia. In cazul in care circulam pentru mult timp cu rotile neechilibrate, anvelopele se vor uza neuniform si mult mai rapid, consumul de combustibil va creste semnificativ, vom simti simti foarte des vibratii in volan, iar directia masinii nu va mai functiona in mod optim.

Atunci cand realizam corect echilibrarea rotilor, anvelopa va rula perfect, gradul de uzura al acesteia va scadea semnificativ, durata de viata a anvelopei va creste, iar condusul va fi mult mai confortabil, deoarece nu vom mai simti nici un fel de vibratii in volan sau in scaunul masinii. Pe langa echilibrarea rotilor, trebuie sa tinem cont si de geometria acestora pentru ca totul sa functioneze perfect si sa nu avem probleme.

Ce simptome are o roata neechilibrata?

Este foarte usor sa ne dam seama atunci cand una dintre rotile autoturismului nu este reglata corect si sa putem remedia problema in timp util: in cazul in care o roata care nu este echilibrata corect se afla pe puntea din fata a masinii, cel mai probabil vom resimti vibratii in volan, mai ales la viteze mai mari, iar daca o anvelopa de pe puntea spate nu este echilibrata corect, vibratiile vor fi resimtite in scaun sau in podea. Corectarea acestei defectiuni se realizeaza foarte rapid si presupune adaugarea unor mici greutati pe suprafata jantei, dar trebuie facuta de cineva cu experienta si cu echipamentele corespunzatoare.

Va sfatuim sa vizitati cea mai apropiata vulcanizare pentru a face o constatare rapida asupra problemei.

De ce se dezechilibreaza rotile?

In mod normal, orice autoturism care este folosit foarte des va avea nevoie de un numar mai mare de revizii tehnice si de lucrari de mentenanta pentru a fi intretinut. Uzura zilnica va contribui in mod direct la dezechilibrarea rotilor masinii tale.

De asemenea, in cazul in care janta sau anvelopa are o defectiune sau imperfectiune de fabricatie, in timp distributia de greutate va fi tot mai afectata si rotile tale se vor descentra. Trebuie sa stim ca doar cateva grame (10-20) sunt suficiente pentru a provoca o vibratie destul de puternica atunci cand conducem autoturismul.

Uneori problemele pot fi altele, cum ar fi:

Cum se reechilibreaza rotile?

Asa cum am mentionat si anterior, echilibrarea unei roti este un proces rapid si simplu, pentru care veti plati foarte putin, dar pentru care este necesar sa apelati la un mecanic cu experienta si care detine echipamentele necesare. Se aseaza roata pe o masina speciala de echilibrat anvelope care va roti ansamblul si va masura care sunt zonele mai usoare si mai grele si va calcula ce ajustari sunt necesare pentru ca aceste diferente de greutate sa nu mai existe.

In cazul in care in timpul rotirii masina nu resimte vibratii, roata este corect echilibrata si greutatea este distribuita uniform pe ea. Pe de alta parte, daca masina resimte vibratii aceasta ne va indica unde si ce greutate trebuie sa adaugam pentru a remedia dezechilibrul. Dupa ce am adaugat greutatea vom repeta procesul pentru a vedea daca acum mai sunt inregistrate vibratii. In unele situatii, in cazul in care modificam pozitia anvelopei pe janta, se poate sa fie nevoie de mai putine greutati pentru a rezolva problema.

Echilibrare versus geometrie

Ambele operatiuni despre care urmeaza sa vorbim trebuie sa faca parte din intretinerea automata obisnuit a autoturismului dumneavoastra si trebuie sa mentionam ca echilibrarea nu este aceeasi cu alinierea sau geometria, chiar daca multi soferi le confunda.

In cazul in care dorim sa verificam geometria rotilor, trebuie sa stim ca acesta este un proces prin care sunt corectate unghiurile rotilor in asa fel incat acestea sa circule in aceeasi directie si sa intre in contact cu drumul in mod corespunzator. Prin geometrie, vom prelungi durata de viata a anvelopelor si ne vom asigura ca uzura va fi una uniforma.

Deci, echilibrarea ne va ajuta ca greutatea totala a rotii sa fie egal distribuita, in timp ce alinierea/geometria ne va ajuta sa mentinem directia masinii perfect dreapta si sa nu uzam cauciucurile neuniform.

Cand este indicat sa facem echilibrarea rotilor?

In mod normal, ar fi bine ca un sofer sa realizeze echilibrarea rotilor la fiecare 5000 de km pentru a se asigura ca totul este in regula. Atunci cand realizati echilibrarea puteti foarte usor sa faceti si geometria sau unghiul de fuga (desi nu este obligatoriu si se recomanda sa se faca la cel putin 10000 km). Durata intre doua revizii este direct influentata de numarul de kilometri pe care il parcurgeti si de calitatea drumurilor pe care circulati.

Daca conduceti doar pe asfalt, ar fi bine ca macar o data la 2 doi ani sa schimbati anvelopele din fata cu cele din spate, iar daca conduceti pe drum accidentat, in fiecare an. Este important sa verificati periodic anvelopele deoarece sunt piese consumabile si uneori necesita sa le reparam sau inlocuim inainte de termen. De asemenea, in unele situatii, una dintre greutatile de pe janta poate sa cada cand circulam pe un drum cu denivelari, astfel incat automat roata va deveni dezechilibrata. Va recomandam ca de fiecare data cand observati o problema la rotile masinii dumneavoastra, sa o investigati pentru a o remedia in timp util.

In final, va reamintim ca o vibratie resimtita in volan nu este neaparat de la o roata dezechilibrata, ci poate sa provina si de la o roata indoita, o anvelopa deteriorata, piese de suspensie uzate sau alte componente ale sistemului de directie care sunt defecte. Atunci cand va aflati in aceasta situatie, va recomandam sa efectuati o revizie tehnica de urgenta pentru a putea calatori in siguranta.

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...