Care sunt semnele ca trebuie sa schimbi cureaua de distributie?

Care sunt semnele ca trebuie sa schimbi cureaua de distributie?

Fiind sofer, suntem obligati sa stim si cateva aspecte tehnice legate de masina pe care o conducem, nu de alta, dar altfel riscam sa o distrugem prin simpla nepasare.

Acelasi lucru este valabil si pentru cureaua de distributie, de care cu siguranta ai auzit, poate chiar si stii exact unde e localizata, insa stii care este rolul ei? Stii care sunt principalele semne pe care le arata cand e pe cale sa se strice?

Daca raspunsul este nu, nicio grija, in articolul de azi am pregatit cateva detalii tehnice despre distributie si o lista cu principalele semne care ar trebui sa te puna pe ganduri sa apelezi la un mecanic cat mai curand.

Ce e distributia si cureaua de distributie?

Distributia este partea aceea a motorului care are ca rol principal tinerea in sincron a elementelor responsabile de admisie, evacuare si chiar si pozitia pistoanelor in cilindrii. Pe scurt, se ocupa de respectarea timpilor de ardere ai motorului.

Ca si elemente ce constituie sistemul de distributie putem aminti cureaua dintata de antrenare, pompa de apa (nu la toate masinile), rola de ghidare si cea intinzatoare. La unele modele de autovehicule in loc de cureaua clasica de distributie vei intalni un lant de distributie.

Cureaua de distrubtie este una dintre aceste elemente componente ale sistemului de distributie si are ca scop principal mentinerea in sincron a partii superioare si a celei inferioare al motorului (vibrochen, arbore cu came).

De obicei materialele folosite pentru constructia unei curele sunt sintetice, dar de o durabilitate ridicata, pentru a rezista la o uzura constanta.

Insa ca orice alt material si bun de consum, si cureaua de distributie devine uzata cu timpul si nu mai face fata utilizarii de zi cu zi.

Trebuie sa fii mereu cu un ochi asupra starii acestei curele, deoarece face parte din acele elemente componente ale masinii tale care trag cu greu la fiecare drum, astfel nu stii niciodata starea ei exacta pana nu verifici. Si in cazul in care uzura devine tot mai mare risti sa ajungi chiar si la ruperea curelei.

Care sunt principalele semne care iti transmit ca ceva nu e in regula cu cureaua de distributie?

1. Motorul nu mai functioneaza corespunzator

In momentul in care cureaua de distributie devine prea uzata, poate aparea o alunecare si poate sa sara peste cativa dinti. Astfel, acea sincronizare de care se ocupa, cam dispare.

Supapele ce au rol de admisie si evacuare vor incepe sa functioneze cu mici intarzieri. De asemenea, probleme de la cureaua de distributie pot influenta si alte elemente vecine si poate te trezesti cu masina praf chiar in timp ce conduci.

Poate ajunge sa distruga incet si capetele de cilindri. Nu e nicio problema daca nu ai experienta sau cunostintele tehnice necesare sa te ocupi singur de rezolvarea problemei, insa trebuie neaparat sa apelezi la un mecanic.

2. Motorul nu mai porneste deloc

Asta e cazul cel mai trist, care semnaleaza faptul ca, cureaua probabil deja s-a rupt si auzi un motor dereglat ce incearca din greu sa porneasca, insa fara a reusi.

In cazul in care observi sau simti ca, cureaua s-a rupt in timp ce conduci, trebuie neaparat sa tragi pe dreapta, sa opresti motorul si sa nu incerci sa il mai pornesti pana nu vine o echipa specializata.

3. Auzi un sunet iesit din comun la motor

In acest caz inseamna ca motorul nu e lubrifiat corect si sunetul pe care il auzi provine de la tacheti. Cureaua de distributie are ca si rol sa mentina functional arborele cotit, iar in cazul in care apar probleme la curea, sunetul pe care il vei auzi provine din interiorul motorului.

Acelasi tip de sunet il vei auzi si daca motorului ii lipseste presiunea de ulei. In cazul in care auzi orice fel de sunet iesit din comun venind din motor, trage pe dreapta si suna mecanicul.

4. Observi scurgeri de ulei

In cazul in care observi scurgeri de ulei din partea din fata a masinii, de la motor mai exact, considera asta un semn ca trebuie sa verifici cureaua de distributie.

5. Martorul de bord de la motor se aprinde

La masinile mai moderne o metoda buna de a afla cand ceva nu e in regula cu masina ta e prin simpla aprindere a martorului de bord.

Insa martorul de bord de la motor poate semnala varii probleme, astfel ca va trebui sa verifici exact la un mecanic care este problema la motorul tau. Insa nu neglija niciodata un martor de bord.

Metode de inlocuire a curelei de distributie pe cont propriu

In mod normal, nu recomandam cuiva care nu are cunostinte tehnice in domeniu sa se apuce singur de schimbat cureaua de distributie.

In primul rand, deoarece e un proces costisitor (deci daca tot dai banii, macar sa fie treaba facuta ca lumea) si in al doilea rand, deoarece este un proces dificil.

Al treila aspect ar fi ca apeland la un service specializat, acestia au in dotare mai multe dispozitive moderne cu care pot masura exact intinderea curelei si o pot regla la nevoie, asigurandu-se astfel ca, cureaua noua este perfecta.

Insa, daca totusi vrei sa te apuci pe cont propriu, gasesti mai jos pasii pe care ii recomandam:

Inainte de a te apuca efectiv de lucru trebuie sa te asiguri de faptul ca, capatul negativ al cablului de la baterie este deconectat.

Pe urma scoate cureaua de accesorii si restul elementelor ce stau in calea ta spre a ajunge la cureaua de distributie.

Depinzand de modelul masinii tale, este posibil sa fie nevoie sa scoti si partea de servo, compresorul de la aerul conditionat si ansamblul de la capacul supapei. Tot la partea de pregatire a masinii poate vei avea nevoie sa demontezi tamponul motor si suportul motor, sa ridici masina pe cric si sa scoti roata din fata de pe partea dreapta.

Demontarea

La partea de demontare propriu-zisa incepi cu scoaterea fuliei cu amortizoare pentru vibrochen. Fulia are scopul principal de a angrena pompa de apa.

O data ce ai scapat de fulie, scoate carcasele care protejeaza componentele sistemului de distributie (partea asta nu e grea, carcasele fiind din plastic).

Trebuie sa fii atent sa aliniezi exact motorul la semnele speciale si apoi, avand o cheie, desfaci intinzatorul. Acum ai efectiv acces la cureaua de distributie si urmeaza sa ii indepartezi rolele.

Verifici pompa de apa, sa vezi exact in ce stare e (insa daca schimbi cureaua, ar fi indicat sa schimbi si pompa).

Scoti antigelul, pui pompa noua si completezi cu antigel nou. Inainte de a monta noile piese este indicat sa cureti sistemul efectiv de distributie.

Montarea la loc

Etapa finala implica montarea la loc a tuturor componentelor. Dupa ce ai montat elementele la loc, pui inapoi si bateria si verifici daca masina functioneaza conform planului.

Nu te astepta ca procesul sa fie scurt sau usor. Mai ales cand vine vorba de montat anumite elemente exact conform specificatiilor.

Inca o data mentionam ca nu recomandam incercarea acestui proces doar persoanelor ce au o anumita experienta cu reparatiile mecanice.

Sursa foto: lacomunidaddeltaller.es, meineke.com, 5series.net, deutschlandautowerks.com, camotorworks.com