Cutie de viteze DSG 6 vs DSG 7

In articolul de astazi vom face o comparatie intre doua cutii de viteze foarte populare si foarte intalnite pe piata. Vom compara cutia de viteze Dsg 6 cu cea Dsg 7. Dar mai intai de toate vom lua separat fiecare cutie de viteze si o vom analiza mai atent. 

Vom vorbi mai intai despre cutia de viteze DSG in general. Cutia de viteze Dsg (cu dublu ambreiaj) este numita astfel multumita modului ei de functionare, ea imbinand in cel mai eficient mod avantajele unei cutii automate si ale uneia manuale. “DSG” vine de la Direct Shift Gearbox, cutia fiind produsa de Vw in colaborare cu Borg Warner. Borg Warner este o companie Americana care produce si creeaza foarte multe piese auto, multe companii avand parteneriate cu aceasta.

In total peste 3.5% dintre autovehiculele de pe glob sunt echipate cu o cutie de viteze DSG. Cei de la VW detin recordul pentru ceea ce priveste numarul de automobile echipate cu o cutie automata. 

Dar sa o luam mai simplu, da DSG-ul este o cutie de viteze cu dublu ambreiaj, controlat electronic, dar este timpul sa intram putin in detalii mai tehnice. Vom incerca sa explicam cat se poate de simplu pentru a intelege toti cititorii, de la cei profesionisti pana la cei amatori care nu au prea multe cunostinte in domeniu.

 

Citeste si despre: probleme comune la dsg-ul in 6 trepte

 

 

Practic cutia de viteze DSG este formata din doua cutii de viteze manuale ( si doua ambreiaje), montate intr-o singura carcasa si facute in asa fel incat sa functioneze precum o singura cutie.

Cutia de viteze formata este impartita astfel, transmisia 1 este destinata treptelor 1, 3, 5 si marsalier, iar transmisia 2 este destinata treptelor 2, 4 si 6. Poate va intrebati de ce sunt impartite astfel vitezele, pai in primul rand cand prima transmisie are cuplata treapta 1, transmisia 2 sta cu treapta 2 pregatita sa fie cuplata, pentru o schimbare mult mai rapida de trepte. Totodata si racirea este mai eficienta, daca de exemplu folosim treptele 2 si 3 o perioada mai mare, au timp sa se raceasca transmisile, asa daca treapta 2 si 3 apartineau unei singure transimisii atunci ea era suprasolicitata iar cealalta statea degeaba. Cand spun “transmisie” ma refer la jumatatea de cutie din interior (jumatatea 1 si jumatatea 2). 

La schimbarea unei trepte de viteza, urmatoarea treapta este deja pregatita iar in trei pana la maxim patru sutimi de secunda, unul dintre ambreiaje se decupleaza in timp ce celalalt se cupleaza. In acest mod schimbarea de treapta se face fara pierderea fortei de tractiune si foarte lin, fara intreruperi astfel soferul nici nu va simti. De asemena soferul poate comuta cutia de viteze in modul manual si sa schimbe el singur treptele de viteza ori cu padelele de pe volan ori cu ajutorul levierului schimbatorului.

Cutia de viteze DSG este cu mult peste celelalte cutii de viteze de pe piata deoarece foloseste aceasta tehnologie cu dublu ambreiaj, care este mult mai rapida decat cele clasice cu convertizor de cuplu hidraulic.

Gata, cred ca am explicat destul de amanuntit modul de functionare al unei cutii de viteze DSG, acum sa trecem la subiectul propus pentru astazi, diferenta dintre DSG 6 si DSG 7.

Diferenta dintre cutia de viteze DSG 6 si DSG 7 este data de numarul de trepte. Dupa nume prima are 6 +1 trepte de viteza iar a 2 a are 7+1 trepte de viteze. Aceasta este o prima diferenta, insa diferentele mai mari sunt la tipul cutiei DSG, cuplul maxim la care rezista si tipul ambreiajelor. 

Mai intai sa explicam putin, cutia DSG este disponibila cu mai multe variante de ambreiaje, umede sau uscate.

Ce inseamna mai exact asta? Pai atat varianta uscata cat si cea umeda au doua seturi de viteze deci si doua seturi de ambreiaje. Fiecarui ambreiaj ii este alocat un set de viteze. Aceste doua ambreiaje sunt operate alternative la schimbarea treptelor eliminand astfel pierderea tractiunii, totul fiind mult mai liniar.

Ambreiajul umed inseamna ca placutele de frictiune sunt scufundate in uleiul de transmisie. Aceasta tehnologie ofera o racire mult mai buna, caldura fiind absorbita imediat de uleiul de transmisie. Uleiul este racit mai departe de un radiator special conceput pentru asa ceva.

 

Citeste si despre: totul despre transmisia automata

 

 

De asemenea spatiul alocat ambreiajului este mult mai mic si este capabil sa transmita un cuplu motor mult mai mare deoarece are o racire mult mai eficienta. Din acest motiv ambreiajul umed este folosit in mare parte la masinile care dezvolta un cuplu motor mare. Dar odata cu aceste avantaje, avem din pacate si cateva dezavantaje destul de mari, de exemplu pierderile de rezistenta sunt destul de mari din cauza ca ambreiajul este umed ( aderenta dintre placile de frictiune este mai scazuta). Tot acest sistem foloseste niste pompe hidraulice de mare capacitate deci in caz de cedeaza o pompa, timpul necesar reparatiei si costurile acesteia sunt destul de mari. 

In cazul ambreiajului uscat, deja stim cum sta treaba, nu mai avem pierderi de rezistenta deoarece placile de frictiune nu mai sunt scufundate in ulei, deci eficienta motorului si a consumului cresc in comparatie cu ambreiajele umede. Un avantaj major ar fi costurile de reparatie, sunt mult mai mici. 

Revenind la diferentele dintre cele doua cutii de viteze. S-au fabricat mai multe tipuri de cutii de viteze DSG.  Le voi mentiona pe cele mai importante si mai cunoscute tipuri de cutii de viteze.

Cutia DQ200 care are 7+1 trepte de viteze ( deci este DSG 7), este dotata cu ambreiaj monodisc, uscat si rezista la un cuplu maxim de 250 NM si se regaseste pe masinile cu motorul pozitionat transversal.

Cutia DQ250 are 6+1 trepte de viteza ( DSG 6), are in dotare un ambreiaj multidisc, umed si rezista la un cuplu de maxim 400 NM, si este intalnita la masinile cu motorul pozitionat transversal. 

Cutia DQ380 are 7+1 trepte de viteza si este dotata cu un ambreija multidisc, umed. De aceasta data aceasta cutie rezista la doar 380 NM si se regaseste tot pe masinile cu motor pozitionat transversal. 

Dar de acum trecem la jucarii pentru copiii mari, avem o cutie DQ500, care are 7+1 (deci este un DSG 7) cu ambreiaj multidisc, umed si rezista de aceasta data la un cuplu de 550NM. 

Cutia DQ511 este asemanatoare cu fratele ei mai mic DQ500, rezista la acelasi cuplu si au acelasi tip de ambreiaj insa aceasta are 10+1 trepte. 

Si cea mai rezisenta cutie este DQ501 care are 7+1 trepte, un ambreiaj multidisc, umed si rezista la un cuplu maxim impresionant de 600 NM. Ultimele 3 tipuri de cutii de viteze se gasesc pe masinile cu motorul pozitionat longitudinal. 

 

Daca tot suntem aici, trebuie sa precizez ca service-ul la o astfel de cutie se face la maxim 40.000 km, pentru o viata lunga, unde se vor schimba, uleiul si filtrul din cutie ( da, aceste cutii vin echipate cu un filtru pentru uleiul hidraulic). O revizie la o astfel de cutie costa in jur de 1500 lei la reprezentanta.

Trebuie sa recunosc, din propia experienta, aceasta cutie de viteze (DSG ) va ofera o senzatie unica, in primul rand simti cum puterea este cotinuua, adica cand o calci pur si simplu simti cum incepe sa traga si trage si trage si trage fara sa simti cand schimba treptele sau ca are un moment in care are o mica pauza, nimic, trage incontinuu. La fel si cu retrogradarile, se fac foarte rapid, pur si simplu nu-ti dai seama decat dupa sunetul motorului ca ai dat o inferioara, daca este intretinuta corect o astfel de cutie este senzatie.

De asemenea trebuie sa precizam ca primul automobil de serie echipat cu o cutie de viteze DSG a fost VW Golf mk4 si nu orice Golf, ci unul R32, da, R32.

Dupa, a doua masina echipata cu aceasta cutie a fost Audi TT 3.2, deci aceasta cutie a fost la inceput conceputa pentru masinile cu sport, dupa care inginerii s-au gandit ca ar putea sa echipeze toate vehiculele cu aceasta cutie minune.

Si aici nu putem spune decat ca au realizat cea mai buna alegere. In momentul de fata cutia DSG echipeaza masini cu motor amplasat trasversal/ longitudinal, cu tractiune integrala sau tractiune 4x4. In momentul de fata majoritatea marcilor din grupul VAG (VW, Skoda, Audi, Seat) vin echipate cu o astfel de cutie de viteze. Deci daca este ingrijita cum trebuie o astfel de cutie de viteze va ofera o senzatie unica.

 

Citeste si despre: cutie de viteze manuala vs cutie automata

 

 

Sursa foto: e-automobile.ro, autofacil.es, shahiralal.nl

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate