O turbina, numita si turbo sau turbocompresor, este o componenta auto de inductie fortata, care va mari eficienta si puterea unui motor cu combustie interna. Aceste lucruri se intampla prin introducerea fortata de aer suplimentar in camera de combustie.
Ce face turbina – mai multe detalii.
Pentru a intelege mai bine de ce fluiera turbina o sa dam cateva detalii despre modul de functionare al turbinei.
Exista 2 tipuri de turbine: cea cu geometrie fixa si cea cu geometrie variabila.
Turbina cu geometrie fixa are 2 palete care se afla: 1 in zona in care ies gazele de esapaemnt si a 2-a in zona in care intra aerul in motor. Cele 2 palete sunt unite printr-un ax. Gazele de esapament invart una din palete si prin intermediul axului se invarte si a 2-a, astfel incat sa ajute la comprimarea aerului care intra in admisie.
Pentru a nu suprasolicita turbina, exista un mod prin care gazele de esapament ocolesc paleta si intra direct in sistemul de evacuare.
Turbina cu geometrie variabila are un sistem similar de functionare, dar are in plus un sistem mai bun de controlare a gazelor de esapament. Astfel se poate schimba fluxul gazelor de evacuare.
Diferenta intre cele 2 turbine este data doar de rotatia la care se poate oferi un cuplu mare, astfel:
La turbina cu geometrie fixa cuplul este dat incepand de la 2000 de ture in sus.
La turbina cu geometrie variabila se poate da cuplu de la o 1500 de ture in sus.
De ce fluiera turbina.
E cazul sa intrii in panica daca turbina scoate zgomot?
Depinde cat de “urat” suna acest fluierat.
Ce este sigur: nici o turbina nu fluiera cand vine cu o masina noua. Deci fluieratul arata clar ca este o problema. Acesta problema poate sa fie la inceput, deci se mai poate merge cu turbina asa, sau la final cand exista riscul ca paletele turbinei sa se rupa si sa intre in motor, deci o situatie grava.
Primul pas este sa se determina ca fluieratul vine de la turbina.
Daca fluieratul se aude si la ralanti, este clar ca nu turbina este vinovata.
Daca fluieratul se accentueaza odata cu cresterea turelor la motor atunci cel mai probabil turbina are o problema.
Totusi, nu e nevoie sa intrati in panica, daca acest fluierat apare dupa un anumit numar de km. Este posibil ca acest fluierat sa apara de la depunerile aparute pe canalele de aer, depuneri ce schimba intr-o anumita masura fluxul de aer. Aceasta problema se rezolva rapid prin curatarea turbinei.
Daca fluieratul este puternic, atunci e posibil ca turbina sa aiba probleme (mari). Acest lucru apare cand paletele turbinei sunt descentrate, in general datorita infiltrarii unui obiect dur in turbina.
O alta posibilitate este un anumit joc pe axul turbinei, care iarasi arata o problema serioasa la turbina.
Cum se rezolva fluieratul turbinei.
In primul rand sa apelati la un specialist care sa indice daca turbina este problema si cat de grava este situatia.
Pentru remediere exista 2 posibilitati:
Reconditionarea turbinei: este mai ieftina si de principiu o sa tina cativa zeci de mii de km.
Schimbarea turbinei cu una noua. Este mai scumpa decat prima varianta, dar probabil nu va mai trebui sa va faceti griji de turbina cat veti mai tine masina.