De ce nu sta volanul pe centru cand rotile sunt drepte

De ce nu sta volanul pe centru cand rotile sunt drepte

Indiferent daca vorbim de un sofer experimentat care a condus multi kilometri sau unul care este la inceput de drum, exista situatii in care unele lucruri par inexplicabile. In acest articol vom prezenta motivele pentru care volanul unui autoturism nu sta pe centru in momentul in care rotile sunt drepte, asa incat sa puteti identifica problema si sa interveniti in timp util.

In general, de cele mai multe ori nealinierea vehiculului este principala cauza pentru care un volan ajunge sa fie descentrat. Nealinierea poate avea mai multe cauze la baza si de fiecare data va fi necesar sa efectuam o revizie tehnica pentru a remedia o astfel de problema. Pentru a scapa de aceasta problema trebuie sa identificam defectiunea ce duce la nealinierea volanului.

Uzura normala

Partea din fata a unui autoturism suporta un nivel de presiune mult mai ridicat decat cea din fata, fiind implicata in mod direct intr-un numar mult mai mare de procese. In acest fel, este normal ca periodic anumite componente sa se uzeze si sa observam ca incepe sa apara un joc in volan. Atunci cand nu intervenim in timp util, acest joc va conduce la nealinierea rotilor, iar vehiculul se va abate de la specificatiile standard.

Asa cum am mentionat deja, este normal ca anumite componenta sa se uzeze si sa produca aceasta problema, dar este obligatia soferului sa efectueze lucrari de mentenanta si revizie asa incat sa nu se ajunga in situatia in care alinierea sa aiba de suferit. Cu cat gradul de uzura este mai ridicat, cu atat mai usor se vor defecta si alte componente, iar la final ne vom afla in situatia in care vom fi obligati sa realizam un numar mare de reparatii.

Deteriorarea componentelor

Chiar daca se intampla destul de rar, orice componenta a sistemului de suspensie sau directie a unui autoturism poate ajunge sa se deterioreze destul de grav, de obicei in urma unei lovituri bruste. Aceasta situatie apare atunci cand piesele prezinta deja un grad de uzura ridicat si conducem cu viteza peste o denivelare de mari dimensiuni sau o groapa adanca, ceea ce produce un soc foarte puternic.

In momentul in care orice componenta ce are un rol vital pentru sistemul de directie al autovehiculului se deterioreaza, geometria partii frontale a masinii va fi data peste cap. Alinierea rotilor se va modifica instantaneu, ceea ce va conduce la modificarea pozitiei volanului. Remedierea a unei astfel de probleme se paote dovedi a fi foarte costisitoare.

Daunele provocate in urma unui accident

In cele mai multe situatii, accidentele au loc frontal sau cel mult lateral, asa incat partea din fata a masinii ajunge sa fie cea mai afectata. Un astfel de eveniment rutier poate sa deterioreze fara probleme componentele din sistemul de directie sau de suspensie. Aceste componente influenteaza in mod direct valorile de convergenta, casterul si camberul automobilului, asa incat afecteaza si alinierea.

Spre deosebire de deteriorarea care apare atunci cand lovim o bordura sau trecem peste o groapa, aceasta este de obicei mult mai grava si necesita inlocuirea completa a pieselor. In aceste situatii este de multe ori indicat sa cumparam toate piesele noi, decat sa incercam sa le reparam.

Modificari ale inaltimii de rulare

Fiecare automobil are un reglaj specific in ceea ce priveste sistemul de directie si suspensie, asa incat sa poata fi manevrat cat mai usor, iar rularea sa fie una confortabila. Acest lucru se aplica insa doar atunci cand inaltimea de rulare cu care vine autovehiculul din fabrica nu a fost modificata.

Exista pasionati de automobile care opteaza pentru instalarea unui kit de ridicare sau de nivelare, ceea ce va avea in mod automat un efect direct asupra alinierii masinii. In mod normal, nici un profesionist care realizeaza o astfel de interventie nu ar trebui sa permita plecarea masinii din service inainte de a face si o aliniere a rotilor.

Este indicat sa realizam alinierea rotilor de fiecare data cand facem o interventie asupra acestora, cum ar fi atunci cand inlocuim anvelopele spre exemplu. Alinierea acestora are un impact pozitiv asupra gradului de uzura al anvelopelor, prelungind durata de viata a acestora.

Avand in vedere toate detaliile mentionate anterior, in momentul in care va confruntati cu un volan descentrat, singurul mod real in care puteti sa remediati defectiunea este daca realizati alinierea partii din fata. Atunci cand operatiunea se realizeaza in mod corespunzator, problema ar trebui sa se remedieze imediat si volanul sa ajunga in pozitia corespunzatoare.

Asa cum am mentionat anterior, inainte de a remedia pozitia volanului este necesar sa identificam defectiunea care a condus la modificarea acestuia. Dupa ce am remediat problema in mod corespunzator si am inlocuit piesele necesare, doar atunci vom putea sa facem si alinierea rotilor. In cazul in care realizam doar alinierea si nu indepartam cauza, cel mai probabil volanul va ajunge inapoi intr-o pozitie incorecta cat de curand.

In situatia in care ati remediat problema si ati aliniat rotile, iar volanul ramane in continuare descentrat, cel mai probabil cauza principala care a produs starea de nealiniere nu a fost corectata sau nu ati remediat toate problemele existente. Este important sa va asigurati ca rotile sunt mereu aliniate corespunzator, aceasta fiind si o masura de siguranta.

sursa foto: https://carroar.com/

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...