De ce pun soferii de camion alcool in sistemul de franare?

De ce pun soferii de camion alcool in sistemul de franare?

In lume exista zeci de mii de soferi de camion care se afla in trafic in orice moment al anului. Buna functionare a masinilor acestora este vitala pentru ca viata noastra sa poata functiona. Aproape tot ceea ce vedem si folosim in jurul nostru a fost sau va fi transportat de catre un camion. Avand in vedere improtanta acestei industrii, am observat o situatie mai ciudata pe care vrem sa o discutam in acest articol si anume motivul pentru care soferii de camion adauga alcool in sistemul de franare.

Cum functioneaza sistemele de franare cu aer comprimat?

Intr-o masina standard, presiunea de franare este transferata catre alte componente prin intermediul lichidului de frana. Daca pierdeti presiunea de franare, ati putea pierde franele. In cazul unui sistem de franare pneumatica, nu exista lichid de frana. In schimb, foloseste aer in conducte.

Intr-un asemenea sistem, precum cel de pe camioane, veti vedea mai multe piese pentru acest tip de frana. In primul rand, compresorul de aer furnizeaza aerul presurizat sistemului si functioneaza in timp ce motorul functioneaza. Apoi, exista un rezervor de stocare unde aerul comprimat este pastrat pana cand este necesar.

O alta parte a sistemului este pedala de frana. Atunci cand un autocamion trebuie sa opreasca, soferul apasa pedala de frana pentru a initia procesul. Aerul este transferat din rezervor in camerele de franare, care incep operatiunea de franare la roata.

Cheia pentru o franare reusita este existenta aerului sub presiune stocat in rezervoare. Inainte de a incepe orice calatorie, soferii trebuie sa verifice manometrul de presiune a aerului.

Daca presiunea este prea mica, acesta va activa “frana de parcare” pentru a impiedica camionul sa se deplaseze. Cand a fost presurizat suficient aer, soferul poate elibera frana cu ajutorul comenzii manuale pentru a deplasa autocamionul.

Aceste camioane mari nu folosesc frane hidraulice obisnuite, ca in cazul masinilor, deoarece au nevoie de ceva care sa opreasca un vehicul de mari dimensiuni precum semiremorca. Franele cu tambur ale unei masini nu ar putea sa-l opreasca.

De ce se toarna alcool in sistemul de franare?

Vremea rece este dusmanul soferului de camion pentru a mentine rezervoarele de combustibil calde si pentru a preveni inghetarea conductelor de frana. Umezeala din sistem s-ar putea condensa, iar ce se intampla cand umiditatea intalneste aerul rece? Ingheata.

La semiremorcile se formeaza deseori gheata pe conductele de frana atunci cand temperaturile scad in timpul iernii. Umiditatea inghetata din interiorul sistemului de franare va cauza blocaje, ceea ce poate duce la blocarea rotilor, iar cand se intampla acest lucru, franele nu functioneaza corespunzator. Ultimul lucru pe care vi-l doriti este ca o semiremorca mare sa nu aiba capacitatea de a opri.

Alcoolul este solutia la aceasta problema. Acest tip de alcool nu ingheata la zero grade, asa cum o face apa. Temperaturile trebuie sa scada sub -50 de grade pentru a ceda la frig. In acest fel, soferul nu trebuie sa se ingrijoreze ca nu are franele la nevoie.

A fost alcoolul benefic pentru camionagii?

Alcoolul in sistem a fost folosit in principal cu ani in urma, dar cativa soferi de camion vor recurge la el si astazi in caz de nevoie. Deoarece tehnologia a avansat, au aparut pe piata alte produse care ajuta la inghetarea conductelor de frana cu aer, inclusiv uscatoare de aer si evaporatoare de alcool.

Uscatoarele de aer indeparteaza umiditatea si alte resturi din aer inainte de a fi pompate in rezervoarele de aer. Un evaporator de alcool injecteaza alcoolul metilic in fluxul de aer pentru a-l amesteca astfel incat sa adere la orice umiditate ramasa care ar putea fi inca in aer. Acesta este apoi transmis in rezervorul de stocare.

In cazul vehiculelor mai mari, exista o greutate mai mare care trebuie sa se opreasca, asa ca producatorii instaleaza un sistem de franare pneumatica pe semiremorci, astfel incat sa poata face fata incetinirii camionului mare. In trecut, soferii foloseau alcool in sistemul de franare pentru a evita inghetarea conductelor pe vreme rece, dar in zilele noastre, alte produse sunt concepute pentru a preveni blocarea rotilor, astfel incat camionul sa poata opri in continuare atunci cand este nevoie.

Citeste si...
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...