Despre 8AR-FTS de la Toyota

Despre 8AR-FTS de la Toyota

Motorul 8AR-FTS este un motor pe benzina cu injectie directa, de 2.0 litri din familia de motoare AR cu patru cilindri.

El a debutat in 2015 la Lexus NX 200t si a devenit prima unitate turbocompresor Toyota intr-o serie de motoare noi cu eficienta termica si de combustibil imbunatatita semnificativ prin utilizarea injectiei directe, a capului cilindric cu colectorul de evacuare integrat si a unui control avansat al turbocompresorului.

Motorul in sine este foarte asemanator cu motorul 6AR-FSE cu aspiratie naturala, dar are caracteristici si diferente unice.

Motorul 8AR-FTS are un bloc de cilindri din aluminiu cu punti deschise din otel inoxidabil, cu garnituri cilindrice din fonta tip "spiny", turnate in materialul blocului. Blocul motorului este echipat cu doi arbori de echilibrare contrabalansati cu roti dintate, cu arbore cotit complet echilibrat din otel, tije de otel de inalta rezistenta si pistoane usoare din aluminiu. 

 

 

Pistoanele sunt racite cu jeturi de ulei de racire cu piston comandate de ECM in functie de conditiile externe pentru a imbunatati durabilitatea. Exista o pompa de ulei de descarcare variabila care mareste si eficienta motorului.

Designul capului cilindric al modelului 8AR-FTS include o galerie de evacuare integrata. Galeria de evacuare are doua orificii separate de evacuare: una este pentru cilindrii 2 si 3, iar cea de-a doua - pentru cilindrii 1 si 4. 

Noua chiulasa din aluminiu are de asemenea 16 valve si doi arbori cu came (DOHC) actionati de un lant de distributie. Supapa a primit brate oscilante si dispozitive de reglare hidraulica pentru un joc constant zero al supapelor. In timp ce timpul de evacuare este reglat de VVT-i, rotatia arborelui cu came este controlata de "Variabil Valve Timing - Intelligent Wide" (VVT-iW) de la Toyota.

Combinatia VVT-i si VVT-iW permite motorului sa functioneze in doua cicluri diferite - ciclurile Otto si Atkinson. In functie de turatia motorului, acesta comuta intre ele pentru o eficienta maxima. Arborele cu came de admisie are o cama suplimentara cu 4 lobi care actioneaza o pompa de combustibil de inalta presiune montata pe capul cilindrului. Arborele cu came de evacuare are o functie suplimentara - conduce o pompa de vid.

 

 

Motorul 2.0T 8AR-FTS are un turbocompresor twin-scroll proiectat de Lexus (fabrica Miyoshi). Gazele de evacuare sunt furnizate rotii turbinelor prin intermediul a doua canale separate la unghiuri diferite oferind posibilitatea de a elimina un mecanism de geometrie variabila, o usoara crestere a eficientei. 

Presiunea maxima de crestere este de aproximativ 1,17 bari. Un intercooler aer-lichid este montat direct pe motor inainte de galeria de admisie. Viteza motorului este controlata de "Sistem electronic de control al acceleratiei inteligent" (ETCS-i). La fel ca motorul 6AR, modelul 8AR-FTS a combinat injectia de combustibil - injectia directa in cilindri si injectia conventionala a portului.

Lexus il numeste ESTEC D-4ST (economie cu combustie superioara cu eficienta termica superioara in 4 timpi, cu Turbo). In functie de turatia motorului, sistemul utilizeaza numai ambele tipuri de injectoare sau injectoare directe.

Asa cum am mentionat mai sus, modelul 8AR-FTS este primul motor turbo pe benzina nou lansat dupa o lunga perioada de timp de la productia modelelor 3S-GTE si 1JZ-GTE. Dar producatorul nu s-a oprit si a continuat acea serie cu un mic motor turbo-incarcat - 1.2T 8NR-FTS.

 

 

 

Citeste si despre: motorul 1GD-FTV de la Toyota

 

 

 

Probleme ale motorului 8AR-FTS si fiabilitate

Noul motor turbo de 2.0 litri cu injectie directa combina solutiile reusite si testate in timp utilizate in motoarele similare care au fost produse de alti producatori in ultimii 5-10 ani. De exemplu, un colector de evacuare integrat scade temperatura gazelor de esapament si, in consecinta, sarcina termica si uzura turbocompresorului. 

Prezenta injectiei suplimentare de combustibil in orificiile de admisie se lupta cu succes impotriva formarii de carbon pe valvele de admisie si pe peretii canalelor de admisie.

Dar nu uitati faptul ca motorul are un design destul de complicat cu o multime de parti electronice. Un exemplu remarcabil este faptul ca motorul nu are 1 si nu 2, ci 3 termostate. Si, dupa cum stiti, mai multe componente si electronice - cu atat mai putina fiabilitate in general.

De exemplu, unii proprietari Lexus 200t se confrunta cu o problema dificila de a diagnostica problema asociata cu o lipsa de raspuns la pedala de acceleratie dupa mai multe acceleratii rapide. In cele mai multe cazuri, problema a fost rezolvata prin resetarea completa a software-ului sau inlocuirea completa a unitatii de control a motorului.

Valva de bypass a turbinei poate emite sunete. Este, de asemenea, cauza functionarii instabile a motorului la viteze ridicate care provoaca scaderea puterii. Aceasta problema se refera la motoarele primilor 2 ani de productie (producatorul a inlocuit deja aceasta valva cu una mai mica noua).

Rezumand, putem spune ca fiabilitatea motorului 8AR-FTS este comparabila cu cel mai nou 2.0TSI GEN 3 de la Volkswagen. Durata de viata a motorului este de aproximativ 150-200 km (limitata in cea mai mare parte de longevitatea blocului de motor).

Citeste si despre: 1UR-FE de la Toyota

Sursa foto: global.toyota, pressroom.lexus.com, nst.com.my

Articole similare
Cum sa reinnoiesti permisul auto

Cum sa reinnoiesti permisul auto

Daca ti-a expirat permisul auto, sau e pe cale sa expire, sau ai avut ghinionul sa il pierzi, trebuie sa urmezi o procedura detaliata pentru a-l inlocui.

Ce placute de frana sa aleg pentru masina mea?

Ce placute de frana sa aleg pentru masina mea?

In functie de nevoia voastra, de masina pe care o detineti si de mediul in care conduceti, puteti alege usor placutele de frana necesare.

Ce sa faci daca ti se opreste motorul in mers?

Ce sa faci daca ti se opreste motorul in mers?

Putine lucruri sunt mai infricosatoare decat sa ti se opreasca masina in mers, mai ales cand esti in mijlocul traficului aglomerat.

Cod eroare OBD2 P0642

Cod eroare OBD2 P0642

Acest cod se refera la eroarea circuitului de tensiune de referinta a senzorilor - zona "A" - tensiune scazuta.