Despre sistemul VANOS de la Bmw

In materialul de astazi vom incerca sa vorbim despre ceva putin mai interesant, mai exact despre sistemul “vanos” intalnit la renumita marca bavareza, Bmw. Astazi vom explica ce este vanosul, cum funtioneaza, tipurile de vanos, fiabilitate si multe altele. 

Mai intai de toate sa explicam ce este acela “vanos” sa inteleaga toti cititorii. Sistemul vanos este de 2 feluri: single-vanos / dublu-vanos. Mai intai vom vorbi despre sistemul single vanos, care este o combinatie inginereasca destul de complicata hidro-mecanico-electrica. Primele generatii de sisteme vanos cresteau cuplul la turatii joase prin ajustarea pozitiei arborelui cu came de admisie in raport cu arborele cotit.

Mai precis acest sistem modifica pozitia arborelui cu came de admisie in functie de turatia si pozitia pedalei de acceleratie. De exemplu la o turatie joasa supapa de admisie se deschide mai tarziu pentru a oferi o stabilitate mai mare motorului. La o anumita turatie valvele medii de admisie se deschid mai devreme ceea ce duce la cresterea cuplului si totodata la un consum mai mic de combustibil. In ture mai mari viteza de deschidere a supapei de admisie este intarziata din nou pentru a se produce puterea maxima.  

 

Citeste si despre: sistemul de injectie cu rampa comuna

 

 

 

Sistemul dublu-vanos se diferentiaza de cel single-vanos prin faptul ca modifica pozitia ambilor arbori cu came, nu numai pe cea de admisie. Acest sistem a evoluat pe zi ce trece asa s-a ajuns la sistemul de astazi “valvetronic”.

In anul 2001 Bmw a scos pe piata un motor pe benzina cu totul nou, patru cilindrii in linie echipat cu distributie variabila. Acest motor este cunoscut de pasionati si dupa codul N42, un motor foarte rezistent care ofera o performanta de remarcat. N42 a fost primul motor cu distributie variabila electromecanica cu o variatie continua a inaltimii de ridicare a supapelor de admisie. Fata de motorul precedent, acesta avea un consum mai mic cu 15%. 

Care este diferenta dintre sistemul vanos si cel valvetronic? Ea consta in faptul ca sistemul valvetronic se bazeaza pe un motoras electric care regleaza deschiderea supapelor pe cand la vanos este controlat doar mecanic. Acest motoras electronic este controlat de o unitate electronica si un senzor de pozitie montat pe arborele excentric. Acest senzor transmite calculatorului pozitia unghiulara a axului excentric pentru a realiza cele mai fine reglaje. Cererea de putere a soferului este transmisa de la pozitia pedalei de acceleratie la calculatorul de injectie care realizeaza amestecul aer-combustibil si ulterior face reglajele supapelor. 

 

Pentru cei care au mai multe cunostinte in domeniu voi explica putin mai tehnic acest sistem. Sistemul de distributie valvetronic interactioneaza cu sistemul vanos care are grija de variatia fazelor de distributie. Valvetronic realizeaza controlul inaltimii de deschidere ale supapelor.

Normal toata aceasta operatiune complicata efectuata de valvetronic, a pornit in definitive in anul 1992 cand pe motorul care echipa Bmw-urile E34 (pisicuta) a aparut primul sistem vanos care avea numai 2 pozitii, una pentru turatii joase si alta pentru turatii inalte si actiona numai pentru aaxul cu came de pe admisie. In anul 1996 a aparut si primul sistem dublu vanos care permitea controlul ambelor axe (atat cea de admisie cat si cea de evacuare) dar mai avea un mare avantaj si anume acela ca nu mai erau 2 pozitii, ce permitea schimbarea continua a fazelor supapelor intre o valoare minima si una maxima. Motorul de pe E36 a fost primul care a beneficiat de acest tip de distribute variabila.

Avantajele acestui sistem sunt multe, de exemplu testele recent efectuate asupra unui astfel de motor au aratat ca un motor pe benzina in 4 cilindri cu distributie de tip valvetronica, au aratat o reducere cu 15% asupra consumului si o crestere de putere cu 20%, comparative cu motorul precedent. Un astfel de motor aspirat poate ajunge la puteri de peste 90 cp/litru ( capacitate cilindrica ) si peste 105 nm/litru respectand in acelasi timp reglementarile asupra mediului.

 

Citeste si despre: ce este sistem VTEC de la Honda

 

Daca tot am prezentat avantajele unui astfel de sistem, trebuie sa precizam si dezavantajele unui motor echipat cu vanos. Uleiul trebuie schimbat la timp, deoarece acest sistem are foarte multe piese in miscare care necesita o lubrifiere corespunzatoare. Sistemele vanos au nevoie de o ingirjire speciala, odata cu schimbarea distributiei, atunci cand el trebuie servisat.

In ziua de astazi sunt multe masini echipate cu un astfel de motor dar din pacate la multe dintre ele nu le merge acest sistem deoarece este blocat intr-o anumita pozitie sau pur si simplu nu este eficient ceea ce poate duce la avarii mai mari pe termen lung. 

Sistemul valvetronic desi este mult mai optimizat, el nu este la fel de fiabil deoarece are mult mai multi senzori, si reglarea axelor depinde de un motoras electric. Daca acest motoras electric cedeaza va lasa valvetronicul in incapabilitatea de a mai schimba unghiul si timpul de deschidere a supapelor.

Per total acest sistem este unul foarte bun, dar trebuie intretinut deoarece in timp poate provoca avarii destul de mari asupra motorului.

 

Citeste si despre: ce motor este mai fiabil, diesel sau benzina

 

 

 

Sursa foto: en.wikipedia.org, bimmertips.com, bimmerscan.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa fii autentificat(a).

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate