Care sunt cele mai comune sisteme de siguranta ale masinii?
Siguranta unei masini este o cerinta obligatorie impusa tuturor. Siguranta masinii tale este data de sisteme active si pasive.
Sistemele pasive sunt cele pe care le cunoastem cu totii si anume: structura de rezistenta a masinii, centurile de siguranta, elementele deformabile care atenueaza fortele in caz de impact, airbag-uri, protectie la impact lateral, apel de urgenta automat, control adaptiv, role-cage etc.
Sistemele active de siguranta se refera la cele care previn producerea accidentului, ele includ perfectionari ale sistemelor de franare, directie, suspensie, iluminare.
In acest articol vom prezenta o parte din sistemele active cu care majoritatea masinilor noi vin echipate.
Citeste si despre: intretinerea sistemului de directie al masinii
ABS (Anti-lock Bracking System) sau sistem de antiblocare a rotilor in timpul franarii
In timpul unei franari de urgenta una sau mai multe roti se pot bloca. In cazul in care acest lucru se intampla, senzorul de turatie roata observa ca una din roti este blocata si trimite o comanda catre sistemul de frana sa o deblocheze.
ABS-ul micsoreaza distanta de franare cu aproximativ 10%.
Citeste si despre: cauzele aprinderii martorului ABS
ETC (Electronic Traction Control) sau sistem de control al tractiunii
Este acelasi lucru ca ASR (Anti Slip Regulation - sistem de control al patinarii). Acest sistem controleaza rotile motoare evitand patinarea acestora.
La viteze sub 50 km/h, sistemul franeaza roata care are tendinta de patinare si la viteze mari reduce puterea efectiva a motorului.
EBD (Electronic BrakeForce Distribution) sau sistem electronic de distribuire a fortei de franare
Este un sistem care controleaza repartizarea fortelor de franare la rotile autovehiculului de la punti diferite.
ESP (Electronic Stability Program) sau programul de control electronic al stabilitatii
Este un sistem care foloseste sistemul de franare si grupul motor, pentru a mentine stabilitatea autovehicului.
BAS (Brake Assist System) sau sistem de asistare a franarii
Acesta este diferit fata de ABS, el ajuta masina pentru o franare cat mai eficienta in caz de urgenta.
Citeste si despre: informatii utile pentru distanta de franare
ACC (Adaptive Cruise Control) sau sistem adaptiv de navigatie
Este practic un pilot automat mai inteligent, care stie mereu distanta fata de masina din fata si adapteaza viteza si distanta dintre masina si cea din fata ei.
ABC (Activ Body Control) sau sistem de control activ al caroseriei
Este intalnit doar pe autoturismele echipate cu suspensie activa si are rolul de a controla suspensia in timpul deplasarii pentru confort sporit.
Citeste si despre: pareri VW Golf VII
Sursa foto: medium.com, whichcar.com.au, bosch-mobility-solutions.com, autoexpress.co.uk
- Martor de bord al airbag-ului aprins?
- Siguranta copilului tau - ce este ISOFIX?
- Despre controlul electronic al clapetei de acceleratie
- Airbag-ul masinii poate sa expire?
- Despre sistemul de control al stabilitatii
- Totul despre controlul dinamic al stabilitatii (DSC)
- Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?
- Sfaturi pentru soferite gravide
- Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
- “Check Engine” aprins in bord?
- Cum functioneaza Heads-Up Display?
- Mercedes vs BMW