Exista ulei de motor de vara si ulei de iarna?

Exista ulei de motor de vara si ulei de iarna?

Anotimpurile si implicit temperatura, afecteaza vascozitatea uleiului de motor si modul in care acesta functioneaza. Un ulei de motor multivascozabil este perfect pentru o functionare optima a unui automobil, indiferent de perioada anului.

Pentru un automobil, schimbul de ulei este un lucru extrem de important. Durata de viata, protectia si performantele motorului sunt in stransa legatura cu uleiul de motor. Daca astazi masuram uleiul in termen de vascozitate, in trecut aceeasi caracteristica se masura in functie de "greutate" ceea ce este similar. Greutate -30 la un ulei de 10 definea acelasi lucru, dar in alti termeni. 

Pana la aparitia uleiului sintetic, proprietarii de masini nu aveau posibilitatea de a alege decat formule de ulei care detineau o singura vascozitate. Diferentele de temperatura dintre anotimpuri, care aduceau problemele legate de grosimea uleiului se rezolvau prin schimbul des de ulei, pentru timpul rece fiind folosit 10 – un ulei usor, iar pentru caldura un ulei gros de 30 sau 40. 

Toate aceste probleme au fost rezolvate prin producerea unui ulei mai curat care functioneaza optim le rece ramanand subtire si se ingroasa la o temperatura mare. Datorita acestor proprietati, schimbul de ulei in functie de anotimpuri a ramas de domeniul trecutului deoarece protectia este oferita pe tot parcursul anului.

Citeste si despre: ce semnifica SAE pentru uleiul de motor

Cum functioneaza uleiurile multivascozitate?

Dupa cum am explicat mai sus, motorul are nevoie de o protectie permanenta, indiferent de temperatura. Uleiul multivascozitate este conceput special pentru un asemenea gen de protectie, folosind aditivi speciali denumiti ameliatori de vascozitate. Rolul acestora este de a extinde vascozitatea/grosimea uleiului prin incalzire. Prin acest proces, temperaturile inalte numai sunt o problema in ceea ce priveste vascozitatea necesara uleiului in motor.

In sens invers, atunci cand uleiul devine rece, ameliatorii de vascozitate se micsoreaza. In concluzie, aceste proprietati de adaptare la temperatura pune in avantaj uleiurile multivascozitate fata de uleiurile clasice. Schimburile acelea dese au devenit istorie.

Cand trebuie sa schimbi uleiul de motor?

Chiar si modern, uleiul are o durata de viata si atunci cand atinge limita acesteia ne arata prin diverse semnale faptul ca trebuie schimbat. Printre cele mai performante din gama, uleiurile de motor Castrol si in mod deosebit Castrol EDGE va ofera o performanta deosebita. O sa fie nevoie totusi sa fiti atenti la semnalele date de automobil care va arata faptul ca uleiul trebuie schimbat.

Daca zgomotul produs de motor atunci cand functioneaza este mai tare decat in mod normal, acest lucru poate fi datorat faptului ca uleiul este uzat. Verificati nivelul uleiului sau apelati la un service pentru a verifica acest lucru si dupa nevoie completati cu ulei, faceti un schimb total si inlocuiti si filtrul de ulei la nevoie. 

Un semnal extrem de usor de inteles este evident indicatorul din bord. Atunci cand martorul de bord de ulei se aprinde si ramane asa este un semnal clar ca uleiul trebuie verificat.

Daca in service, mecanicul observa faptul ca uleiul este de o culoare foarte inchisa si pietros, de asemenea trebuie facut schimbul de ulei.

Un alt semnal usor vizibil este fumul pe care masina il scoate pe teava de esapament. In mod normal masina nu are voie sa scoata un fum negru. Daca observati acest lucru mergeti la un service pentru ca uleiul a atins durata maxima de viata.

O procedura uzuala este ca atunci cand efectuezi un schimb de ulei sa ti se puna un autocolant in interiorul usii soferului cu data efectuarii schimbului si numarul de kilometri. In acest fel se asigura un program usor vizibil de schimb de ulei si intretinere a automobilului.

Un ulei multivascozitate este ideal pentru proprietarii atenti care isi doresc sa prelungeasca nu numai viata automobilului cat si performanele acestuia. Atentia acordata schimburilor de ulei ajuta la acest lucru.

Citeste si despre: influenteaza vascozitatea uleiului de motor filtrul de ulei

Sursa foto: autoinstruct.com.au, blog.firestonecompleteautocare.com, championautoparts.com, motortakaful.com

Articole similare
Sonda lambda: simptome defectiune, definitie, inlocuire

Sonda lambda: simptome defectiune, definitie, inlocuire

Senzorul galvanit de oxigen, denumit si sonda lambda are rolul de a determina nivelul de oxigen din gazele de evacuare emise si a transmite catre ECU.

Despre motorul Ecoboost 1.5 de la Ford

Despre motorul Ecoboost 1.5 de la Ford

Ford Motor Company a anuntat un nou motor al familiei EcoBoost in 2013. Noua versiune de 1,5 litri are designul motorului EcoBoost I-3 de 1,0 litri.

Cod eroare OBD2 P0775

Cod eroare OBD2 P0775

Acest cod se refera la eroarea circuitului solenoidului de control a presiunii - solenoid B.

Bara stabilizatoare: Simptome, rol si cost de inlocuire

Bara stabilizatoare: Simptome, rol si cost de inlocuire

Barele stabilizatoare reprezinta o parte cruciala a suspensiei unei masini, deoarece fara acestea controlarea masinii dumneavoastra ar fi dificila.