„Gheata neagra”, adevaratul inamic al soferilor in perioada sezonului rece

„Gheata neagra”, adevaratul inamic al soferilor in perioada sezonului rece

Niciunui conducator auto nu ii place sa ruleze cu autovehiculul in conditii de polei, zapada sau ploaie abundenta, astfel de conditii meteo reprezentand adevarate riscuri la volan, indiferent de experienta soferului.

Potrivit autovit.ro, gheata neagra reprezinta unul dintre cele mai periculoase fenomene care pun in pericol traficul, pe timp de iarna. Practic, gheata neagra este o pelicula fina de gheata, care se formeaza direct pe asfalt; aceasta are aceeasi culoare cu asfaltul si este extrem de greu de identificat.

Poleiul este inamicul numarul unu al conducatorilor auto, din perioada sezonului rece, care obliga conducatorii auto la montarea anvelopelor de iarna. In aceste conditii, fostul pilot de raliuri si expert in conducere defensiva, Titi Aur, a venit cu cateva sfaturi pentru soferi, obligatoriu de pus in practica in conditiile in care vremea nu ofera conditii prielnice de drum.

Referitor la aderenta pe carosabil, potrivit ziare.com, care il citeaza pe Titi Aur, „In principal, cand vorbim despre mersul cu masina, trebuie sa stim ca, iarna, chiar daca este uscat afara, aderenta este mai mica, pentru ca avem asfaltul rece. Chiar daca avem cauciucuri de iarna, aderenta tot este mai mica decat vara. Desigur, este mai buna decat daca am avea cauciucuri de vara, iarna.

Cand vorbim de carosabil ud, cu zapada, gheata sau polei, aderenta este si mai mica. Insa mai periculos este faptul ca aderenta se schimba. De exemplu, mergem pe un carosabil umed pana la un anumit moment, apoi intram pe gheata sau pe polei (gheata neagra) pentru ca, din diferite motive a scazut temperatura asflatului.

Asta se intampla fie ca am iesit din localitate, unde avem temperatura mai mare decat in afara localitatii, fie ca am trecut dintr-o zona unde a batut soarele si asfaltul este mai cald, intr-o zona unde a fost umbra si asfaltul este mai rece, fie ca am urcat pe un pod unde poate sa fie polei.

Sunt multe motive pe care le putem insira. Astfel aderenta se schimba, de la una buna, la una rea si ne poate pune in pericol.

Stiind unde se schimba starea carosabilului, putem anticipa unde ar putea aparea aderenta mai mica“.

De asemenea, cei de la Digi24 au prezentat punctul de vedere al lui Titi Aur in ceea ce priveste riscul aparitiei poleiului pe poduri, in conditiile producerii recentului accident de pe podul Darste, soldat cu avarierea a 17 masini, ca urmare a lipsei de vizibilitate pe partea carosabila acoperita de polei.

„Cand intru pe pod, stiu ca s-ar putea sa fie polei. Asta inseamna ca reduc viteza, ca sunt mai atent, eventual testez putin aderenta. Pun piciorul pe frana cand nu am pe cineva chiar in coasta mea sau foarte aproape si imi verific aderenta, pentru ca pedala de frana imi transmite daca am sau nu aderenta. Daca pedala de frana tremura putin cand apas pe frana, inseamna ca una sau mai multe roti au fost la limita blocarii. Asta inseamna ca eu, soferul instruit, stiu ca acolo am aderenta mica, reduc viteza foarte mult, maresc distanta fata de masina din fata mea. Asta inseamna ca ma gandesc la ce fac“.

Dupa cum era de asteptat, fostul campion de raliuri indeamna in mod repetat conducatorii auto la prudenta in trafic, in conditiile in care masina ramane o veritabila „arma“ care, scapata de sub control, poate provoca daune dintre cele mai mari.

Specialistul a mai atras atentia asupra fenomenului de amploare al inconstientei in trafic, care rezulta din insasi neasumarea condusului preventiv, fenomen care ar trebui tratat cu mult mai multa seriozitate de catre autoritati. „Ceea ce lipseste multor conducatori de autovehicule este capacitatea de a constientiza riscul si, mai ales, de a-l recunoaste in trafic. In general, aceasta abordare superficiala vine din conceptia daunatoare potrivit careia “nu mi se poate intampla tocmai mie… eu am experienta, conduc deja de ceva ani si n-am avut probleme …

(…)

Tot sistemul nostru este defect. La gradinita nu invatam nimic despre circulatie, la scoala de soferi nu se invata ce ar trebui sa stim din punct de vedere tehnic. In programa scolii de soferi veti vedea in continuare intrebari despre carburator si nimic despre ce are masina din anul 2021, ABS, controlul tractiunii.

Dupa scoala de soferi nu se mai face niciun program de pregatire. Atunci ajungem sa vedem tot felul de nenorociri pe strada.

Singura solutie este ca autoritatile sa deschida ochii si sa se uite in aceasta directie.“

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...