În ce situații poți recurge la constatarea unui accident rutier pe cale amiabilă?

În ce situații poți recurge la constatarea unui accident rutier pe cale amiabilă?

Accidentele rutiere sunt un coșmar pentru orice șofer, indiferent de experiența sa în trafic. Dar cu toate acestea, ele sunt un fenomen frecvent, pe care majoritatea șoferilor din România îl experimentează măcar o dată în cariera lor de proprietari de automobile. Din fericire însă, nu toate accidentele rutiere sunt atât de grave cum ar părea la prima vedere.

Din punct de vedere al modului de producere, accidentele rutiere se pot clasifica  în două categorii:

  • accidente rutiere ușoare, fără victime umane;
  • accidente rutiere grave, cu victime umane.

Primele din acestea se pot rezolva și pe cale amiabilă, fără a fi nevoie de intervenția poliției, iar șoferul păgubit își poate repara vehiculul avariat pe baza poliței RCA a șoferului vinovat. Pe de altă parte, în cazul accidentelor grave, nu numai că intervenția Organelor de Poliție este absolut obligatorie, dar nici măcar deplasarea de la locul producerii accidentului nu este permisă fără acordul expres al acestora.

Cum se deschide un dosar de constatare daune rutiere?

Să spunem de exemplu că este vorba de un accident ușor, în care șoferul vinovat se poate stabili fără intervenția Organelor de Poliție. De asemenea, să presupunem că avariile vor fi remediate pe baza unei polițe RCA încheiată la compania Asirom. În acest caz, trebuie anunțată compania de asigurări prin call-center, sau completat un formular Asirom daune, în maxim 24 de ore de la producerea accidentului.

Pentru constatare daune Asirom este necesară comunicarea datelor de identificare și de contact ale persoanelor implicate în accident; cauza și circumstanțele în care s-a produs accidentul; precum și starea vehiculului avariat, specificându-se în mod clar dacă acesta mai este apt de deplasare sau nu.

Când se poate recurge la constatarea amiabilă pe teritoriul României?

Procedura de constatare amiabilă nu este una obligatorie, ci opțională. Ea vine în ajutorul șoferilor care vor să rezolve o problemă rutieră simplă, fără implicarea Forțelor de Ordine. La acest procedeu se poate apela în următoarele condiții:

  • dacă accidentul s-a produs pe unul din drumurile publice sau cu acces restricționat circulației publice din România;
  • dacă în accident au fost implicate doar două autovehicule și nu mai multe;
  • dacă accidentul nu s-a soldat cu victime umane, rănite sau decedate;
  • dacă se poate stabili clar și fără dubii vinovatul de producerea accidentului.

Valoarea despăgubirii acordată de societatea de asigurări nu trebuie să depășească valoarea pagubelor suferite și nici valoarea poliței RCA.

Când este obligatorie informarea Organelor de Poliție?

Șoferii implicați într-un accident rutier nu mai pot rezolva problema pe cale amiabilă dacă în urma producerii evenimentului unul din ei a fost vătămat corporal, sau evenimentul s-a soldat cu victime umane. De asemenea, chiar și în cazul în care nimeni nu a fost rănit, procedura de constatare pe cale amiabilă nu mai este o soluție dacă nu se poate decide vinovatul, sau dacă în accident au fost implicate mai mult de două vehicule. În ambele cazuri menționate la final, prezentarea la cea mai apropiată secție de poliție este obligatorie, iar datoria stabilirii vinovatului cade în sarcina Forțelor de Ordine.

 

Sursa foto: https://www.freepik.com/

Articole similare
Despre motorul QG16DE de la Nissan

Despre motorul QG16DE de la Nissan

Nissan Aichi Machine Industry a dezvoltat motorul QG16DE. Motorul QG18DE de 1.8 litri a fost creat pe baza sa ca si QG15DE.

Cod eroare OBD2 P0182

Cod eroare OBD2 P0182

Acest cod de eroare se refera la un nivel scazut al circuitului senzorului de temperatura a combustibilului – senzorul A.

Cod eroare OBD2 P0642

Cod eroare OBD2 P0642

Acest cod se refera la eroarea circuitului de tensiune de referinta a senzorilor - zona "A" - tensiune scazuta.

Despre motorul Volkswagen Audi 2.0 TDI PD

Despre motorul Volkswagen Audi 2.0 TDI PD

TDI-ul de 2.0 litri a fost primul motor diesel Volkswagen cu patru supape pe cilindru utilizat in 2004 pe Golf si Passat.