Lukoil iese de pe piata carburantilor din Europa - cine va prelua toate benzinariile?

Lukoil iese de pe piata carburantilor din Europa - cine va prelua toate benzinariile?

Razboiul din Ucraina a influentat foarte multe aspecte la nivel mondial, de la cresterea preturilor la alimente pana la celelalte schimbari majore prin care au trecut tarile europene. Din fericire, Europa sustine Ucraina cu tot ce poate, insa asta inseamna si sanctiuni grave asupra companiilor rusesti. Din cauza acestor schimbari, unul dintre cei mai mari giganti de pe piata de carburant se pregateste sa paraseasca Europa inainte de a intra in faliment.

Modificarile au fost, la inceput, greu de observat, insa miscarea lantului de benzinarii Lukoil a devenit evidenta atunci cand au incercat sa isi vanda rafinaria foarte profitabila din Italia. Lukoil obisnuia sa fie o companie cu radacini adanci, deosebit de extinsa in toata Europa, fiind cea mai puternica companie petroliera din Rusia. Cu toate acestea, dupa declansarea razboiului din Ucraina, sactiunile puternice implementate asupra firmelor si companiilor rusesti au afectat serios profitabilitatea lantului de benzinarii, iar firma se retrage, pe rand, din multe state Europene.

Desigur, se presupune ca aceste procese dureaza macar o vreme, avand in vedere cat de multe benzinarii exista in acest lant, insa se pare ca, la foarte putin timp dupa ce intentiile Lukoil au fost facute publice, a aparut un cumparator care doreste sa preia toate locatiile.

Cea mai mare companie petroliera din Rusia iese de pe piata europeana

Avand in vedere actiunile Rusiei spre Ucraina, Uniunea Europeana s-a ridicat la standardele impuse de ei insisi si au impus sanctiuni severe, care se aplica la toata tara. Una dintre acestea este embargoul asupra titeiului rusesc. Tarile din UE doresc sa gaseasca alt furnizor de petrol, deoarece Rusia nu mai reprezinta o optiune.

Embargoul reprezinta o problema serioasa pentru lantul de benzinarii rusesti foarte raspandit in Europa, si anume Lukoil. Pe langa aceasta problema, vanzarile au scazut drastic datorita faptului ca aproape niciun client nu mai doreste sa sustina o companie asociata cu tara care ar putea sa porneasca un intreg razboi mondial fara motiv.

Bineinteles, acest raspuns din partea Uniunii Europene era de asteptat, avand in vedere actiunile Rusiei, insa sanctiunile si lipsa clientilor au prins compania Lukoil pe nepregatite. Desi aceasta se pregateste deja sa iasa de pe piata, nu este un proces care se poate intampla peste noapte, iar benzinariile lor se aproprie cu pasi repezi de faliment. Inclusib Litasco a fost separata in doua parti distincte, lucru care a fost o mare lovitura pentru companie, avand in vedere ca functioneaza inca din anii 2000.

Actualmente, sediul din Geneva incearca din rasputeri sa aprovizioneze toate benzinariile Lukoil cu petrol care nu provine din Rusia, insa s-ar putea sa fie un efort fara sens. Majoritatea oamenilor vor privi in continuare Lukoil ca pe un reprezentant al Rusiei, asa ca zilele firmei in Europa sunt numarate.

Va pleca Lukoil de pe piata carburantilor din Romania?

Avand in vedere cat teren a pierdut compania in Europa, ar putea parea o decizie corecta sa se retraga cat inca mai este posibil. Exista mai multe strategii disponibile pentru Lukoil in acest moment, insa una dintre cele mai bune ar fi sa isi vanda toate activele care exista in acest moment in Europa, adica si la noi in tara. Poate parea o idee drastica, insa nu este prima oara cand apare.

O situatie similara a existat in anul 2014, dupa anexarea Crimeei. Desigur, nu se compara cu actele ingrozitoare de razboi pe care le-a facut Rusia in cursul ultimului an, insa, din nou, era o problema care afecta integritatea companiei si vanzarile acesteia. In urma unor sanctiuni economice din acea vreme, Lukoil luase in considerare pentru prima oara vinderea tuturor activelor din tarile in care situatia nu arata prea bine.

Orice antreprenor stie ca nu trebuie sa astepti pana cand situatia devine imposibila ca sa faci o schimbare, ci ar trebui sa incepi modificarile cat inca mai ai alternative si spatiu de manevra. Se presupune ca daca, din neglijenta, compania ruseasca mai asteapta mult, situatia lor va deveni si mai grava.

Uneori, asemenea schimbari bruste au loc deoarece fac parte dintr-o strategie de afaceri sau dintr-o oportunitate nou aparuta. Desigur, nu este cazul in aceasta situatie, deoarece vinderea activelor ar fi o miscare fortata de contextul politic in care ne aflam. Seful Lukoil din 2014 a facut la acel moment o declaratie, spunand ca, daca conflictul dintre tari se agraveaza, s-ar putea ajunge ca Lukoil sa fie fortata sa vanda toate activele din tarile UE.

Se pare ca istoria se repeta, asa ca, la momentul actual, situatia gigantului seamana foarte mult cu cea din 2014.

Decizia Lukoil de a se retrage din Romania si Europa nu a fost confirmata 100%, insa se pare ca exista deja un nou cumparator pentru tot ce ar lasa compania in urma, si anume compania Shell, care s-au retras recent din Rusia.

Nimic nu este stabilit definitiv, asa ca va trebui sa asteptam si sa vedem daca presupunerile se adeveresc, iar Lukoil se va retrage de pe piata romaneasca si cei de la Shell le vor lua locul.

Compania Shell ar putea sa revina in Romania dupa plecarea jenanta din 2007

Desi compania Shell a reaparut pe piata romaneasca in anul 2022 si ar putea prelua chiar mai multe benzinarii de la Lukoil, avand astfel parte de o extindere foarte rapida. Cu toate acestea, foarte multa lume inca isi aminteste felul jenant in care a plecat aceasta companie de pe piata romaneasca, in anul 2007.

Ce anume a determinat plecarea Shell din Romania? Se pare ca acestia au lasat in urma tot ce aveau in tara noastra, iar motivul pare sa fie datoriile incredibil de mari pe care le avea compania, in valoare de 12 miliarde de dolari. Datoria exorbitanta pe care o avea compania consta in bani imprumutati de catre Iran, iar, in lipsa altor alternative, aceasta a fost platita de Turcia. Nu se stie care au fost conditiile sau negocierile care au avut loc pentru a fi posibila aceasta tranzactie, insa este posibil ca Turcia sa fi fortat Shell sa plece de pe piata romaneasca, daca voiau sa scape de datorii.

Care sunt avantajele Turciei daca Shell pleaca din Romania? Este o intrebare fireasca, iar raspunsul este destul de simplu. Prin eliminarea acestei companii, Turcia putea sa devina furnizorul de titei al Uniunii Europene, avand in vedere zacamantul de petrol Leviathan de care dispune. Iar acest lucru nu este posibil decat daca exista cerere pe piata.

In mod convenabil, compania Shell reapare in Romania in anul 2022. Ar putea parea ca momentul este putin suspicios, avand in vedere si presupunerile care sustin ca firma va prelua benzinariile Lukoil. Dupa ce ajutorul Turciei i-a salvat o data in 2007, se pare ca britanicii mai vor sa isi incerce o data norocul la noi in tara.

In momentul in care EXXON se transfera in Rusia, Shell revenea in forta pe piata romaneasca. Trebuie sa observam care sunt punctele de interes strategic in aceasta schema mult mai complexa.

Unul dintre ele este, asa cum am spus, zacamantul Leviathan, care a fost descoperit langa orasul Haifa in acum mai bine de un deceniu. Campul de gaze naturale este ca o mina de aur subacvatica pentru tarile care urmeaza sa profite de el, si pentru compania care l-a descoperit, si anume Noble Energy.

Desigur, atunci cand au loc asemenea descoperiri, apar si problemele politice. Politicienii din Israel au purtat nenumarate discutii si dezbateri, deoarece nu parea corect ca tot profitul facut din descoperire sa ajunga la companiile petroliere. Ideal ar fi fost ca si publicul sa profite de zacamant, cel putin prin scaderea preturilor gazelor. Din cauza acestor dispute, exploatarea s-a facut cu dificultate, si chiar au existat perioade de stagnare.

Un alt punct strategic important este zacamantul din Neptun, care apartine Romaniei. Acesta reprezinta un avantaj enorm pentru tara noastra, insa deja se discuta extinderiile spre Bulgaria, deoarece se pare ca rafinaria din Burgas este cu mult mai profitabila decat cea din Ploiesti.

In concluzie, Romania are o piata plina de oportunitati, mai ales in momentul in care un gigant precum Lukoil se pregateste sa se retraga, deoarece, in mod firesc, cineva trebuie sa-i ia locul. S-ar putea ca, in curand, sa aflam daca o companie precum Shell va prelua activele sau daca solutia gasita este alta.

Comentarii

Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...