Semnificatia (micro)somnului din timpul conducerii unui autovehicul si modalitatile de preintampinare a acestuia

Semnificatia (micro)somnului din timpul conducerii unui autovehicul si modalitatile de preintampinare a acestuia

Articolul de fata reprezinta o initiativa de bun augur, cunoasterea metodelor de a ramane mereu atent la volan fiind mai mult decat bine-venita in conditiile existentei atator riscuri in trafic, autoturismul din dotare putandu-se dovedi, in unele situatii, un real pericol.

Manifestarea unei conduite preventive va scuti conducatorii auto de temeri legate de siguranta la volan, linistea si placerea condusului unei masini nefiind in acest mod afectate de oboseala soferului sau de stimulii externi.

Potrivit playtech.ro, conducerea unui autoturism nu este in egala masura o reala placere pentru toti soferii implicati in trafic, unii dintre acestia neavand abilitati in adevaratul sens al cuvantului in domeniul auto, folosirea autoturismului reprezentand o stricta necesitate.

Mai mult, unii dintre conducatorii auto debordeaza de energie la volan, indiferent de cat de putine ore au dormit, pe cand altii se simt cu adevarat storsi de puteri la un banal drum cu autoturismul. Indiferent in care parte va situati, trebuie sa cunoasteti faptul ca oricare dintre noi putem intampina, macar de cateva ori in decursul vietii, momente de reala oboseala la volan, ceea ce implica necesitatea cunoasterii metodelor de abordare a unei astfel de situatii de risc.

In general, recomandarea standard si poate cea mai potrivita este aceea de a trage pe dreapta la primul moment in care simtiti ca nu va mai puteti concentra indeajuns, in acest mod castigand cateva clipe de liniste si somn atat de necesare reluarii activitatii de sofat. O jumatate de ora de odihna va face diferenta, putand rula ulterior cu autovehiculul in trafic fara temeri legate de siguranta.

In cazul in care o astfel de manevra nu este posibila, va vom oferi, in cele ce urmeaza, cateva ponturi de gestionare a unei astfel de situatii de risc.

Potrivit megaauto.ro, dealer Skoda din Iasi, conducatorii auto se pot folosi de cateva modalitati de evitare a (micro)somnului intervenit la volanul masinii.

Intai de toate, se impune asimilarea notiunii de (micro)somn. Astfel, potrivit megaauto.ro, (micro)somnul este reprezentat de acel moment in care, pe fondul oboselii, capul soferului coboara usor, acesta trezindu-se la realitate in fractiune de secunda in momentul in care resimte schimbarea directiei de mers a masinii, evitand astfel iesirea in decor a acesteia.

Potrivit lui Karel Mulač, seful echipei de cercetare in domeniul sigurantei in trafic de la Skoda, „(Micro) somnul se incadreaza in categoria accidentelor cauzate de neacordarea atentiei la conducere, care este, in general, cea mai frecventa si cea mai tragica cauza da accidentelor“.

Mai mult, acesta mai afirma faptul ca „desi se pot adopta legi ce interzic folosirea telefonului mobil la volan si se pot da amenzi in acest sens, nu se poate face nimic in cazul (micro)somnului“.

Potrivit specialistilor, oboseala genereaza (micro)somnul. Bineinteles ca oboseala este, la randul ei, cauzata de mai multi factori. Potrivit lui Karel Mulač, „aceste situatii apar cel mai des noaptea, de obicei dupa o calatorie lunga sau cand soferul nu a avut parte de suficiente ore de somn. Din pacate, (micro)somnul poate avea loc si in timpul zilei. (…) Somnul regenereaza organismul si aceasta nevoie ne poate depasi dupa o sedinta lunga la birou, de exemplu. Cand o echipa de colegi se intoarce de la o astfel de sedinta si parcurge cateva sute de kilometri in drum spre casa, acestia adorm pe drum, iar soferul este lasat singur“.

O alta opinie avizata in domeniu vine din partea lui Matúš Šucha, de la departamentul de psihologie al Universitatii Palacký din Olomouc, care sustine faptul ca „Oboseala poate proveni din activitati monotone - chiar si cineva care a dormit suficient se poate simti obosit dupa ce a desfasurat o activitate monotona mult timp. Cand suntem expusi impulsurilor care se repeta constant, putem deveni mai putin alerti. (…) Soferii conduc adesea automatizat, astfel, organismul primeste implusuri ca se poate relaxa“.

Pentru a evita incidenta (micro)somnului la volan, cei de la megaauto.ro ofera urmatoarele variante:

Facilitatea Drive Alert identifica primele semne de oboseala ale conducatorilor auto, avertizandu-i pe acestia de nevoia unei pauze urgente

Matúš Šucha, de la departamentul de psihologie al Universitatii Palacký din Olomouc, este de parare ca „Nu exista sfaturi universale despre cum sa invingi oboseala. Trebuie sa fii constient de tine. Mai simplu, este bine cand soferii se gandesc de fapt la oboseala. (…) Suntem antrenati in mod inconstient pentru a ignora oboseala. (…) Nu exista nicio metoda stiintifica viabila pentru detectarea oboselii.

Insa, astazi, masinile au diverse functii de detectare a oboselii, dar acestea avertizeaza de obicei soferii doar atunci cand nivelul de oboseala a trecut de un anumit prag. Inainte de acest moment, senzorii sau camerele de miscare ale volanului din masina nu pot recunoaste in mod util oboseala.“

sursa foto:

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...