Simptomele unui senzor de detonatie defect

Simptomele unui senzor de detonatie defect

Detonatia este un proces care exercita efecte distructive asupra motorului pe benzina si se refera la autoaprinderea amestecului de aer si combustibil si arderea acestuia cu o viteza foarte mare si total haotic, in momente in care combustia nu isi are rostul.

Cand acest senzor se defecteaza, performanta autoturismului poate avea de suferit. De cele mai multe ori, senzorul de acest tip se defecteaza ca urmare a trecerii timpului si a uzurii rezultate din acest proces. Alteori, senzorul se poate defecta ca urmare a coroziunii survenite, al unui contact imperfect sau ca urmare a umiditatii, al unor circuite electrice defecte sau intrerupte.

Combustia este initiata de scanteia data de bujie, care ajunge la nivelul amestecului aer-combustibil. Detonatia este procesul care survine atunci cand amestecul nu este aprins de scanteia bujiei, atunci cand temperatura amestecului atinge limita de autoaprindere si determina o ardere spontana.

In aceasta situatie, prin intermediul vibratiilor aparute si captate de senzor, acesta se activeaza si transmite un semnal la nivelul unitatii electronice de control a motorului. Acest semnal este transmis sub forma unei tensiuni.

Acest tip de senzor este deosebit de sensibil si de obicei este montat in apropierea motorului, prin urmare este expus unor temperaturi foarte mari si unor riscuri crescute de aparitie in timp a defectiunilor.

Simptomele unui senzor de detonatie defect

Scaderea performantei motorului

PCM – modulul de comanda al sistemului de propulsie foloseste informatiile transmise de senzor pentru a temporiza aprinderea, proces care va afecta modul in care masina accelereaza. Este posibil ca la apasarea pedalei de acceleratie, reactia masinii sa nu fie cea cunoscuta si asteptata, ca urmare a defectiunii la nivelul acestui senzor.

De asemenea, in cazul in care survine acest fenomen, consumul de combustibil va creste, determinand eliminarea unei cantitati mai mari de noxe. Daca observi aparitia acestor semne, este bine sa te prezinti la un service pentru o verificare a senzorului de detonatie.

Lumina de avertizare Check Engine este aprinsa

Lumina de avertizare semnalizeaza aparitia unei probleme la motor. ECU, prin codul de eroare aparut, ne informeaza asupra localizarii exacte a problemei. Pentru a interpreta codul de eroare, ai nevoie de un scaner de cod OBD2 care iti ofera informatii despre eventualele probleme. Daca apar coduri de eroare P0325 – P0332, acestea semnifica faptul ca este necesara o vizita in service.

Motorul da rateuri

Daca senzorul este defect, informatiile transmise catre PCM vor fi eronate, ceea ce se va traduce prin probleme in functionarea motorului, care va da rateuri si chiar va semnaliza problema auditiv, prin intermediul unor sunete specifice care sunt cunoscute ca batai ale motorului, batai ale avansului sau ciocanit. De asemenea, este posibil chiar ca motorul sa nu mai functioneze sau arderea care are loc sa nu se realizeze complet.

Bujiile se defecteaza foarte repede

Daca ti se pare ca inlocuiesti bujiile mult prea devreme, poate fi un semn ca ceva nu functioneaza corespunzator. Bujiile pot ajunge sa fie suprasolicitate in cazul in care cantitatea de combustibil din interiorul cilindrului este mai mare decat in mod normal sau daca timpul de aprindere difera de cel standard.

Orice problema de acest tip aparuta la nivelul bujiilor poate fi un indiciu ca o problema la nivelul senzorului de detonatie s-a instalat sau urmeaza sa apara.

Cum sa cureti mufa de la nivelul senzorului?

Senzorul de detonatie este o piesa extrem de sensibila, mai ales la nivelul mufei. Mufa este zona care este frecvent afectata de depunerile de praf si de resturi. Frecvent, depunerile din aceasta zona, precum si faptul ca senzorul este expus la temperaturi crescute, sporesc sansele ca acesta sa se defecteze.

Ceea ce poti face este sa verifici in primul rand aparitia coroziunii la nivelul conectorului sau senzorului si sa incerci sa il cureti. Daca nici macar dupa ce l-ai curatat, nu functioneaza, este bine sa iei in calcul posibilitatea ca defectiunea sa fie interna.

Pentru a curata mufa te vei folosi de o surubelnita si de o solutie de curatare. Ceea ce trebuie sa faci mai intai este sa localizezi senzorul in cauza. Acesta se afla la nivelul blocului motor, la nivelul cilindrilor sau la nivelul galeriei de admisie.

In anumite situatii, poate fi necesar, pentru a ajunge la senzor sa indepartezi portiunea superioara a motorului. Cel mai indicat ar fi sa apelezi la serviciile unui profesionist. Ar fi indicat sa urmaresti pe YouTube filmari care te invata cum sa desfaci motorul.

Cum poti sa cureti senzorul de detonatie sau conectorul acestuia?

Exista doua variante de a curata senzorul, si anume folosind alcoolul sau un dispozitiv special pentru senzori. Daca folosesti alcool, trebuie sa plasezi senzorul intr-o punga de plastic. Apoi, dupa ce ai curatat suficient piesa, scoate senzorul din punga, si lasa-l sa se usuce complet timp de 30 de minute, inainte de a-l pune pe pozitie. Este de asemenea indicat sa verifici existenta unor eventuale probleme la nivelul cablurilor.

Dupa ce senzorul si toate partile componente ale motorului care au fost dezasamblate au fost puse inapoi pe pozitie, porneste motorul si asculta. Orice sunet provenit de la motor, inafara celui obisnuit, trebuie depistat pentru a putea remedia problema.

Pentru a verifica daca senzorul functioneaza corect, poti utiliza un scaner pentru codurile de eroare. Pentru aceasta, ai nevoie de un scaner OBD2, un instrument destul de ieftin care poate diagnostica destul de usor orice problema. Este bine sa alegi un scaner care are un dictionar de coduri, pentru a-ti putea da seama de natura problemei.

Pentru a repara sau pentru a inlocui un senzor de detonatie este de ajuns sa urmezi fiecare pas descris mai jos. De asemenea, tine la indemana cartea tehnica a masinii. Pasii pe care trebuie sa-i urmezi sunt urmatorii:

  • Indeparteaza ansamblul de admisie;
  • Indeparteaza corpul clapetei de acceleratie;
  • Localizeaza cu precizie senzorul folosind cartea tehnica (ai grija sa nu indepartezi senzorul de temperatura);
  • Creaza-ti accesul necesar;
  • Indeparteaza conectorul senzorului;
  • Indeparteaza suruburile cu care este prins de blocul motor;
  • Ai grija sa nu rupi senzorul;
  • Verifica daca senzorul vechi si cel nou sunt identici;
  • Monteaza noul senzor;
  • Strange suruburile conform indicatiilor din cartea tehnica;
  • Reconecteaza conectorii;
  • Aseaza la loc ansamblul de admisie si restul pieselor si componentelor;

Pentru a verifica daca un senzor este defect, este indicat sa folosesti un ohmmetru. Pasii pe care trebuie sa ii parcurgi sunt descrisi mai jos.

Dezasambleaza motorul daca este necesar acest lucru

In cazul anumitor modele, poate sa nu fie necesara demontarea acestuia. Verifica aceasta informatie inainte de a incepe aceasta manopera. Indeparteaza galeria de admisie precum si corpul clapetei. Indeparteaza conectorii atasati. Indeparteaza senzorul din pozitie si dezasambleaza-l.

Este indicat sa folosesti un multimetru sau un ohmmetru pentru a testa senzorul. Controleaza daca ai semnal continuu pe iesirea din senzor. In cazul in care emite un semnal continuu, dispozitivul este bine sa fie inlocuit.

Determina valoarea tensiunii de la nivelul bornelor. Aceasta trebuie sa se incadreze intre 120 si 280 Kohmi (verifica cartea tehnica pentru date exacte). Daca rezistenta determinata nu se incadreaza in intervalul standard, este indicat sa schimbi senzorul.

Localizarea senzorului de detonatie

Localizarea acestuia poate sa varieze in functie de marca si modelul masinii, dar de obicei este pozitionat pe blocul motor. Alte locatii posibile sunt la nivelul galeriei de admisie sau la nivelul cilindrului.

Trebuie sa fii extrem de atent pentru a nu confunda acest senzor cu cel de temperatura. Daca este localizat la nivelul blocului motor, senzorul poate fi gasit pe portiunea inferioara a acestuia.

Cat costa sa schimbi un senzor de detonatie

Desi senzorul nu este o piesa extrem de scumpa, vei constata ca manopera de inlocuire este destul de costisitoare. Indiferent de costurile asociate, este bine ca atunci cand mergi la service pentru manopera de schimbare a senzorului, sa efectuezi si o revizie a masinii. Te poate scuti de multe probleme pe parcurs.

Sursa foto: autohausaz.com, farrishdodgejeep.net, grimmermotors.co.nz, youtube.com

Citeste si...
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...