O cama este un element rotativ din angrenajul autoturismului care imprima o miscare alternativa sau oscilanta unei alte piese cunoscuta sub numele de tachet. Aceste doua componente prezinta un contact de tip punctual sau liniar si constituie astfel un angrenaj. Contactul dintre o cama si un tachet este realizat cu ajutorul unei forte exterioare asigurata in general de catre un resort sau de greutatea tachetului propriu-zis atunci cand aceasta este suficienta. Rolul camelor este de a transforma miscarea de rotatie in miscare alternativa sau oscilatorie, in acest fel cama este elementul conducator, iar tachetul este elementul condus. Mecanismul cu came si tacheti este utilizat la majoritatea autoturismelor pentru a actiona supapele de admisie si evacuare ale motoarelor cu ardere interna, dar pot fi regasite si in alte industrii care nu tin de domeniul auto.
Clasificarea camelor
Exista o multitudine de moduri in care pot fi clasificate camele, iar aceste clasificari se bazeaza pe tipul de miscare si de deplasare a tachetului in raport cu axa de rotatie sau de oscilatie a camei. Pe baza acestor caracteristici putem regasi urmatoarele tipuri de came:
Cama radiala sau cu disc: atunci cand vorbim despre o cama radiala, suprafata de lucru a camei este proiectata in asa fel incat dispozitivul urmaritor sa se deplaseze intr-un plan perpendicular pe axa camei, asa incat sa efectueze o miscare alternativa sau oscilanta
Cama cilindrica: pentru acest tip de came, tachetul se deplaseaza alternativ sau oscileaza in plan paralel cu axa camelor. Exista un contur circumferential care apare pe suprafata cilindrului care se roteste in jurul propriei axe.
Cama cu pana: acest tip de came sunt mai diferite, deoarece au o miscare de translatie, iar profilul camei este format pe o parte a acesteia.
Clasificarea tachetilor
-
Tachet cu muchie ascutita: acesti tacheti au cea mai simplu tip de constructie, capatul de contact care se intalneste cu cama are o muchie ascutita, ceea ce ii da si denumirea. Miscarea dintre cama si tachet este una de alunecare, dar aceasta piesa nu se utilizeaza de obicei in practica, deoarece suprafata mica de contact face ca nivelul de uzura sa fie foarte mare si piesele sa necesite inlocuire foarte des.
- Tachet cu role: acest tip este cel mai ds utilizat, capatul de contact al tachetului fiin format dintr-o rola, asa incat intre acesta si cama exista mereu o miscare de rotire, rata de uzura fiind mult mai mica in acest caz datorita frecarii mult mai mici.
- Tachet cu fata plana: acest tip de piesa este utilizat in general atunci cand spatiul este foarte redus pentru a putea actiona supapa unui automobil. Suprafata de contact dintre tachet si cama este perfect plana, uneori circulara.
-
Tachet sferic: este precum un tachet cu fata plana, doar ca suprafata de contact cu cama este de forma sferica.
Tachetii mai sunt numiti si culbutori.
In functie de tipul de traiectorie a miscarii tachetului atunci cand axul cu came se invarte, putem avea un sistem radial sau unul deplasat. In cazul sistemului radial, tachetul se deplaseaza de-a lungul unei ax care trece prin centrul camelor, in timp ce la cel de-al doilea sistem, miscarea axei se indeparteaza de axa centrului de rotatie al camei.
sursa foto: https://www.cycleworld.com/