Totul despre motoarele TDI

Totul despre motoarele TDI

Toata lumea a auzit cu siguranta de aceasta denumire TDI, dar foarte multi nu stiu ce inseamna, sau stiu gresit. In acest articol vom vorbi despre semnificatia acestei denumiri, ce inseamna ea mai exact, de unde vine si alte caracteristi ale sale.

Pai pentru prima data sa intelegem ce inseamna acest acronim “TDI”. TDI vine de la (turbocharged direct injection) si este folosit de marea companie Volkswagen si nu numai.

Tdi este folosit in mare parte de tot grupul VAG, dotate cu turbocompresor (turbina ) si injectie directa a combustibilului. Aceste motoare si-au creat un renume in timp, pe piata automobilelor deoarece ele se remarca prin economia de combustibil si eficienta destul de ridicata. Motoare TDI vom intalni pe vechiculele produse de Volkswagen, Audi, Seat, Skoda si chiar Porsche.

Primul motor TDI a aparut pe piata in anul 1989 pe un Audi 100 C3. Primele motoare TDI erau echipate cu pompa de injectie a combustibilului cu control electronic de la Bosch. Acest motor avea 5 cilindri aplasati in linie, un volum de 2.5 litri si o putere de 120cp si undeva la 265 Nm.

Abia in anul 1998 s-a lansat o a doua generatie de motoare TDI. Aceste motoare se remarca prin designul mai special al injectorului comun, care inlocuia combinatia clasica de pompa de injectie si injectoare. In sistemul cu acesta presiune de injectie era reglata separate pentru fiecare cilindru in parte spre deosebire de injectia directa cu rampa comuna. Primul motor TDI modernizat a fost instalat pe VW Passat generatia B5 si avea o capacitate de 1.9 litri, dezvoltand 115 cp.

Dar din motive de marketing si ecologice, in anul 2004 a fost introdusa, pe piata, a 3 a generatie de motoare TDI care foloseau sistemul de injectie cu rampa comuna. Aceste motoare s-au remarcat si ele prin eficienta mult mai ridicata, putere, ecologicitate si economie de combustibil. Din acest motiv motoarele TDI au fost si sunt foarte utizilizate pe multe modele de masini.

Insa odata cu trecerea timpului, din motive de marketing, motoarele TDI au inceput sa nu mai fie la fel de fiabile ca generatiile precedente deoarece inginerii de la VW au optat pentru un sistem de injectie common-rail care are in componenta, pe langa injectoare si pompa de injectie, mai are si pompa de inalta presiune.

Din cauza ca tot sistemul lucreaza cu o presiune foarte mare, el in timp se defecteaza destul de grav iar costurile sunt destul de mari. Din cauza unei erori ingineresti destul de banale, unele motoare mai au probleme la axul central din pompa de ulei, sau la arborele cu came. Din toate acestea cea mai grava este cea cu pompa de ulei deoarece nu da semne de oboseala, pur si simplu cedeaza si nu mai aveti presiune la ulei. Daca nu opriti la timp motorul riscati sa stricati turbina si dupa da gripati motorul. Deci o mica eroare inginereasca care paote costa extreme de mult.

Poate unii dintre voi ati observant ca la unele masini literele din TDI sunt rosii, o litera, doua sau in unele cazuri chiar toate trei. Daca nu stiati, acesta este un cod pentru puterile motorului. Da, in functie de cate litere sunt cu rosu puterea este mai mare sau mai mica. Codul culorilor este asa: daca avem TDI de culoare alba inseamna ca motorul dezvolta 105 cp.

TDI cu un singur rosu, “I” rosu, inseamna ca motorul dezvolta undeva la 115 cp, dar daca “DI”-ul este rosu atunci motorul dezvolta 130 cp, sau in cazul motoarelor mai noi, 140 cp. Daca vedeti “TDI” cu rosu, da toate literele cu rosu, atunci sa stiti ca acel motor dezvolta 170 cp si este un model mai sportiv.

Daca doriti o masina puternica, cu valente sportive este clar ca va uitati dupa cei trei de rosu, aceste motoare dezvoltand o puterea mai mare, consumul este asemanator dar avem mult mai multa forta in panta sau in depasiri mai stranse.

Avantajele unui motor diesel ar fi ca avem un cuplu destul de ridicat si un consum redus. Motorul tdi incearca oarecum sa imite un motor pe benzina, multumita turbinei acest motor dezvolta o putere si un cuplu remarcabil in comparatie cu cuplul dezvoltat de un benzinar.

Aceste motoare urca destul de rapid in ture multumita turbinei. Din pacate un TDI nu este la fel de rapid ca un benzinar (vorbim de variantele stock, pentru cei pasionati de modificari), deoarece nici cei care dezvolta motoare pe benzina nu au stat pe loc, au scos variante din ce in ce mai bune a motoarelor pe benzina.

Din pacate pe motorul TDI a aparut si prima data EGR-ul (supapa de recirculare a gazelor de exapament). Si daca nu era de ajuns pe motoarele de generate mai nou s-au montat si filtre de particule (DFP-uri ) cu scopul de a reduce emisiile de carbon.

Da, cu toate acestea motorul TDI ofera un consum de carburant foarte redus in comparative cu unul diesel de aceeasi capacitate, sau in unele cazuri chiar si decat motoarele cu capacitate mai mica. Cuplul la fel este impresionant, unele ajungand la 400 nm.

Dar acest tip de motor are si dezavantajele lui, de exemplu pretul de achizitie de nou este cu 5-10% mai mare decat la unul pe benzina.

De asemenea un motor diesel produce zgomot si vibratii mult mai mari de cat unul pe benzina. Mai nou mariile companii producatoare de masini au investit foarte mult in rafinarea acestor motoare diesel, acum ajungandu-se ca ele sa produca un nivel de zgomot si vibratii destul de mic. Totodata au antifonat si mult mai bine masinile.

Daca ar fi sa facem o comparatie intre diesel (TDI ) si benzina (TSI /TFSI ), fiecare din aceste motoare are avantaje si dezavantaje. De exemplu motorul pe benzina mereu va porni mai usor, mai ales cand afara temperaturile sunt foarte scazute.

Plaja de putere este de parte benzinarului, diesel-ul avand linia rosie la 4500- 5000 de ture. Dar motorul diesel are de partea lui cuplul mult mai mare (care te ajuta in special daca masina este grea), un consum mai mic, ce e drept nu cu mult mai mic, dar sa zicem 2 litri la 100 km. Deci per total daca doresti un motor diesel (TDI ) dar ai vrea si sportivitate, sa te uiti dupa cele 3 litere rosii.

Un diesel se renteaza mult mai mult doar daca parcurgi multi km, daca folosesti masina la navete lungi sau daca folosesti masina pentru excursii sau drumuri lungi. Diesel-ul e mai bun deoarece merge mult mai lejer la drum lung, viteza si turatie constanta, din nou multumita cuplului, pe cand benzinarul va sta mereu mai turat.

Sursa foto: tap.fremontmotors.com, forums.tdiclub.com, volkswagen-newsroom.com

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...