Totul despre senzorul presiune turbo

Totul despre senzorul presiune turbo

Ce este senzorul presiune turbo si ce rol are?

Senzorul presiune turbo este o parte a motorului cu turbina care masoara si reguleaza presiunea aerului din galeria de admisie si controleaza nivelul de boost ( presiune ) al motorului. Acesta monitorizeaza viteza si presiunea fluxului de aer din galeria de admisie si se asigura ca motorul functioneaza la nivel optim si primeste cantitatea necesara de aer si combustibil.

Un motor fara senzor de presiune turbo va genera suficienta putere, dar va fi afectat negativ de temperaturile inalte. Senzorul de presiune turbo este localizat intre conducta de admisie si supapa de acceleratie.

Simptomele unui senzor presiune turbo defect

Simptomele unui senzor presiune turbo defect variaza in functie de tipul motorului si modelul masinii. Cu toate acestea, in majoritatea cazurilor, simptomele principale sunt beculetul de avarie aprins pe bord, Check Engine aprins in bord si codurile de eroare OBD2: P0235, P0236 si P0238. Aceste coduri nu arata componenta exacta care este defecta, ci mai degraba zona in care trebuie cautata problema, adica probleme la sistemul turbo.

In afara martorului de avarie, cele mai observabile simptome ale unui senzor presiune turbo defect sunt puterea scazuta a motorului si acceleratia slaba. Acestea apar cand unitatea de control a motorului dezactiveaza boost-ul turbo pentru a proteja motorul. Alte simptome includ un ralanti ciudat si probleme la pornire.

Una dintre cele mai intalnite probleme este codul de eroare P0236. In acest caz, unitatea de control a motorului detecteaza valori anormale din partea senzorului turbo.

O alta cauza a aparitiei acestui cod este contaminarea cu praf si reziduuri a senzorului turbo. In mod normal, unitatea de control compara valorile senzorului turbo cu cele ale senzorului barometric, atunci cand masina este la ralanti si inainte de a porni motorul.

Daca unitatea de control detecteaza valori in afara limitelor normale ale senzorului turbo, va activa beculetul de avarie si codul P0236.

Daca crezi ca senzorul turbo este murdar el poate fi dat jos si curatat ca orice alt senzor.

Atunci cand codul P0236 este activat, este posibil sa experimentezi simptome precum aprinderea beculetului de avarie, a martorului Check-Engine in bord, putere mai slaba a motorului sau reprize in care masina accelereaza dificil, in trepte, urcarea in turatie se face trepidat sau in trepte din cauza pierderii de presiune.

In ce priveste codul P0235, toate vehiculele care prezinta aceasta problema au un lucru in comun. El se refera la o variatie inacceptabila intre procentajul programat al unitatii de control a motorului la o anumita valoare a rotatiilor pe minut si valoarea semnalului dat de senzorul de presiune turbo. Aceste doua valori trebuie sa fie in limite extrem de apropiate.

Un senzor presiune turbo defect poate oferi urmatoarele simptome: acceleratie slaba, vibratii si sunete ciudate aparute in turbocompresor, putere generala slaba a motorului, fum din teava de esapament, bujii defecte, temperatura motorului neobisnuit de inalta.

Codul P0238 apare atunci cand unitatea de control a motorului detecteaza o anomalie circuitul de intrare a senzorului de presiune turbo, mai exact un circuit deschis sau un voltaj foarte inalt in circuit. Simptomele cele mai comune ale acestui cod sunt aprinderea beculetului de avarie, scaderea puterii motorului. De asemenea, cand apare acest cod de eroare, motorul se poate cala sau nu porneste deloc.

Cauzele defectiunilor care pot aparea la senzorul de presiune turbo

Principalele cauze ale defectiunilor la senzorul presiune turbo sunt contaminarea si uzura normala. Daca s-a aprins beculetul de avarie in bord, poate de asemenea insemna ca senzorul raspunde prea lent si trebuie inlocuit. In acest punct, senzorul inca functioneaza, dar nu pentru mult timp. Astfel, el necesita inlocuirea.

Senzorul presiune turbo este expus procesului de admisie, astfel ca, in timp, va fi afectat de praf, noroi si alte substante. Daca senzorul este acoperit cu un strat gros de praf, nu va mai fi capabil sa masoare volumul de aer din galeria de admisie.

Cand se intampla acest lucru, este posibil sa se aprinda si beculetul de avarie din bord. Daca senzorul inca functioneaza sau valorile sunt in limitele normale, problema poate fi rezolvata prin scoaterea si curatarea manuala a senzorului.

Sursa foto: youtube.com, amazon.in

Citeste si...
Despre motorul Mazda 2.3L DISI Turbo
Despre motorul Mazda 2.3L DISI Turbo

Motorul Mazda 2.3L DISI Turbo sau modelul L3-VDT este o versiune turbo a 2.3 MZR / L3-VE. A fost pentru prima data introdus in 200...

Uite diferenta dintre biturbo si twin turbo
Uite diferenta dintre biturbo si twin turbo

Indiferent de producatorul de automobile de care discutam, tehnologiile au avansat pentru toate modelele de masini existente si ce...