Totul despre suspensiile sport, hidraulice si pe aer

In articolul de astazi vom aborda un subiect ceva mai interesant si ceva mai la moda, daca putem spune asa si anume vom vorbi despre suspensiile lasate la masini.

Da, vom vorbi despre suspensii sport (statice), despre air-ride, despre suspensiile hidraulice si multe altele.

Poate ati observat ca pe drumurile patriei si nu numai sunt din ce in ce mai multe masini “lasate pe burta”. Suspensia sport este una dintre cele mai populare modificari la care recurg posesorii de masini sh si nu numai.

Aceasta moda este de ceva timp si nu se demodeaza, cea a masinilor lasate (garda la sol micsorata). Pai un avantaj pentru care masinile sunt lasate mai jos ar f in primul rand aspectul este unul mult mai agresiv, masinile aratand mult mai sportive cand au garda la sol mai mica.

 

Citeste si despre: ce este bratul suspensiei si ce face

 

 

De asemenea stabilitatea la viteze mari este mult imbunatatita, masina se simte mult mai stabila, mai “lipita” de sosea si aerodinamica va fi imbunatatia, astfel la viteze mari (peste 120 km/h) consumul va scadea putin deoarece frecarea cu aerul este putin mai mica.

Stabilitatea pe curbe va fi si ea mult imbunatatita, masina nemaiavand acel “balans” sau ruliu pe viraje, la demaraje sau la franare, masina fiind mult mai stabila si mai usor de controlat.

Dar suspensia sport are si dezavantajele ei, de exemplu pe drumurile de la noi din tara s-ar putea sa-ti dea mari batai de cap si chiar mari dureri de spate. Suspensia sport este in general foarte rigida si neconfortabila.

De asemenea garda la sol fiind micsorata trebuie sa avem grija sa nu lovim bara fata sau mai rau baia de ulei. De exemplu la Vw Passat B5.5 sau Golf 4 baia de ulei este pozitionata foarte jos din fabrica, daca mai punem si suspensii sport trebuie sa avem grija foarte mare cand trecem peste obstacole, sa nu o lovim, deoarece este destul de costisitoare reparatia si in plus ramanem cu masina in drum ( cum prea bine stiti motorul nu poate functiona fara ulei). Dar pentru cei care vor si o masina joasa si o masina practica pot opta pentru suspensia pe aer, care poate regla garda la sol.

Sa o luam cu inceputul, exista mai multe metode prin care iti poti “lasa” masina sau sa-i micsorezi garda la sol. O vom lua intr-o ordine dupa costuri si dupa cat de folosite sunt.

Prima data vom vorbi despre arcurile sport. Un set de arcuri sport (doar arcuri sport, cu amortizoare stock) poate reduce garda la sol cu 15-60 mm in functie de model, dar cel mai bine este sa nu o coborati cu mai mult de 30-45 mm pe amortizoare de fabrica deoarece odata ce se reduce cursa lor, masina devine mai incofortabila si acestea vor ceda mai rapid.

 

De ce majoritatea pasionatilor aleg prima data sa monteze numai arcuri sport? Pai in primul rand este solutia care “impaca si capra si varza”, pretul nu este unul asa de mare pentru un set de arcuri, iar din confort nu veti pierde asa de mult.

Un arc mai scurt automat va fi si mai dur, deoarece suspensia nu va mai accepta aceeasi cursa pe care o avea cand era stock, acum cursa amortizorului va fi mai mica. Aceasta trebuie micsorat pe partea de inchidere, iar pe partea de deschidere trebuie pastrata, pentru a mentine cursa amortizorului de serie.  

Majoritatea arcurilor sport se potrivesc pe amortizoarele de serie, neafectandu-le, iar confortul este asemanator deoarece cursa amortizorului nu este redusa asa de mult, el putand sa-si faca inca treaba cum cum trebuie. 

Daca dispuneti de o suma putin mai mare de bani si doriti sa lasati masina si mai jos, atunci puteti sa optati pentru o suspensie sport completa (arcuri + amortizoare). Acest kit de suspensie costa ceva mai mult, mai ales daca este si reglabila pe duritate deja vorbim de niste cifre frumusele.

Dar aceasta optiune este pentru cei care vor si o tinuta de drum pe masura aspectului. Pai de ce am avea nevoie si de amortizoare sport? Din cauza ca daca de exemplu montam un set de arcuri sport care coboara masina cu 45 mm, cursa amortizorului stock va fi micsorata cu 45 mm, deci acesta va avea o cursa mult mai mica, dar acceptabila, putand sa faca fata la situatiile de incarcare, denivelari si alte conditii dinamice.

 

Dar daca optam pentru arcuri si mai scurte, sau in anumite cazuri se poate intampla acelasi lucru si cu arcuri mai mici cu 30 mm, sa nu poata compensa cursa de deschidere a amortizorului fara sa se desprinda de acesta, producand sunete deranjante in anumite situatii.

De asemenea exista amortizoare de serie care au o cursa mai lunga si ating in capat (se inchid aproape complet) si se distrug in scurt timp. Amortizorul sport va rezolva aceste probleme. Amortizorul sport avand o cursa mai scurta, automat si arcul poate fi mai scurt fara sa mai apara probleme. Un arc mai scurt inseamna mai putina rezonanta introdusa in aceasta la comprimari/destinderi rapide repetate.

Un amortizor de serie nu face intodeauna fata unui arc mai dur. Amortizoarele sport sunt mai dure si au deobicei viata mai lunga decat un amortizor de serie daca sunt secondate de un arc sport. Dar din pacate de aici incepem sa pierdem si din confortul asigurat de suspensia stock si trebuie sa optam pentru suspensii sport mai scumpe, de calitate mai mare pentru a compensa putin.

Daca amortizoarele sunt reglabile (pe inaltime si pe duritate) atunci treaba sta altfel. Suspensia reglabila este cea adecvata pentru un condus sportiv si chiar pentru curse. Aceste kit-uri de suspensii sport reglabile au atat arcurile cat si amortizoarele intarite, astfel se obtine un nivel de performanta peste cel al unui kit normal.

Arcul este mai mic in diametru si nu produce rezonanta, iar tija amortizorului este mai groasa astfel tot asamblul rezista mult mai bine la socurile unui condus sportiv. De asemenea aceste tipuri de suspensii care sunt reglabile si pe duritate te vor ajuta foarte mult, dar cel mai bine este sa vorbesti cu o persoana care sa cunoasca foarte bine aceste tipuri de suspensii si sa te ajute sa reglezi duritatea amortizoarelor, altfel risti sa strici tinuta de drum a masinii daca reglezi amortizoarele prea moi ori prea tari. 

Toate aceste suspensii sunt reglabile pe inaltime. Reglajul se face din suportul arcului (talerul acestuia), lucur care face reglarea acestuia cam greoaie deoarece odata miscat acesta se si comprima sau decomprima (daca suspensia este cu un singur arc). Unele suspensii se pot regla de-a-ntregul miscand tot asmblul amortizor + arc in sus si in jos, talerul de arc fiind pentru pretensionarea arcului.

 

Citeste si despre: cat de des trebuie sa inspectez directia si suspensia masinii

 

 

In acest mod se poate alege o suspensie cu un arc mai moale, care la nevoie se poate intari, garda la sol a masinii putand sa ramana aceeasi. Aceste suspensii sunt folosite in special la masinile de curse, arcurile fiind foarte dure si avand o cursa a suspensiei destul de limitata ( 10-12 cm), dar in schimb reglajul amortizorului are o plaja foarte larga. La aceste suspensii reglabile, se pot adauga si compensatoare (acele rezervoare externe) pentru a regla atat inchiderea cat si deschiderea acestora (bound/rebound). Ca sa schematizam putin tot ce-am spus pana acum despre arcuri si amortizore avem asa:

Un arc tare te va scutura destul de tare si nu va fi confortabil la un condus zilnic sau la drum lung

Dar un arc dur va micsora foarte mult ruliul caroseriei (body-roll-ul)

Un arc tare va micsora timpul de rebound al amortizorului

Un arc mai moale nu va arunca masina la cea mai mica denivelare

Un arc moale va creste ruliul caroseriei si totodata va mari cu mult distanta de franare

Un telescop trebuie sa fie mai tare pe urcare decat pe coborare

Daca telescopul este tare pe coborare, masina va avea mari probleme de aderenta (atat tractiune, franare si directie) pe un drum mai denivelat

De asemena trebuie sa tinem cont daca coboram foarte mult o masina, aceasta va avea nevoie de o reajustare a unghiurilor rotilor si toate acestea fara sa luam in calcul sutele de posibilitati de reglaj (set-up) a suspensiei masinii in functie de necesitate, aplicatie, stil de condus si a multor alte variabile. 

Daca totusi vrei sa pastrati confortul si practibilitatea masinii, puteti opta pentru o suspensie cu perne pe aer (air-ride). Suspensia pe perne de aer este un sistem destul de complicat compus din: perne de aer, compresor de aer, rezervor aer, valve si multe furtunuri care fac legatura intre toate aceste componente.

Avantajele unui sistem air-ride sunt urmatoarele, in primul rand confortul, daca o masina este foarte rigida inainte, fie ea si cu suspensii de fabrica, odata ce veti monta perne pe aer masina se va schimba complet, confortul fiind dus la alt nivel.

Cei care detin masini cu perne pe aer spun ca diferenta este uriasa si pur si simplu simti ca plutesti cu ea, nu se simte nici ce-a mai mica denivelare. Aspectul de asemenea este unul deosebit fata de o suspensie stock si fata de una sport, mai ales cand masina sta “pe burta” complet, adica este lasata jos la maxim. Cu toate acestea trebuie avut foarte clar in vedere faptul ca este aproape imposibil sa conduci o masina cu presiunea 0 bari in perne, deoarece in majoritatea cazurilor roata sta direct pe contraaripa.

Utilitatea de asemenea este unul dintre cele mai mari avantaje a acestui sistem, deoarece poti lasa masina pe burta sau cat de jos vrei tu dar cand vine vorba sa pleci numai cat pornesti compresorul, bagi aer in perne (operatiune care in functie de sistem dureaza maxim 1-2 min), garda la sol se mareste si poti pleca linistit fara grija ca vei atinge ceva pe sub masina.

In anumite cazuri, de la presiunea 0 bari in perne pana la presiunea maxima garda la sol se mareste de aproximativ 4 ori, deci va dati seama ca este totusi o marire destul de mare fata de o suspensie stock.

Daca sistemul este unul mai performant ridicarea masinii dureaza si cateva secunde, pe cand la o suspensie clasica ( suspensie sport reglabila) va dura mult mai mult. Acest sistem de perne pe aer are si dezavantajele lui, precum pretul care este cam maricel, un sistem de calitatea poate sa ajunga si la putin peste 2000 de euro fara montaj, deci ajungem undeva la aproape 3000 de euro. 

 

Durata de viata a pernelor este undeva la 2- 5 ani in functie de cat de solicitate sunt, unii soferi spun ca au depasit cu mult aceasta perioada si sistemul inca merge perfect, deci in mare parte depinde de exploatare.

Intretinerea este si ea o mica problema mai ales pentru cei care sunt mereu pe fuga si timpul este foarte pretios, deoarece este recomandat si destul de necesar ca macar o data pe an sa se faca o revizie completa a suspensiei si a pernelor pentru a nu aparea probleme neplacute pe parcurs. De asemena anual trebuie sa se goleasca si condensatorul de apa adunata in el. Masinile premium vin cu perne de aer din fabrica. 

Mai este sistemul de suspensii hidraulice, care sunt in principal ca cele cu perne pe aer doar ca folosesc niste telescoape mai speciale si tot sistemul functioneaza pe baza de lichid hidraulic si nu pe aer. Dar aceste sisteme sunt destul de rar folosite la noi asa ca nu prea are rost sa ne aprofundam degeaba in acest subiect.

In concluzie sfatul nostru este sa alegi tipul de suspensie dupa buget, adica daca ai un buget mai redus dar ai vrea ca masina ta sa fie mai stabila atunci poti opta foarte bine pentru un set de arcuri sport, dar daca vrei sa ai o masina mai joasa dar sa o poti conduce zilnic (sa poti urca o bordura mica, sa nu ai grija in permanenta la capacele canalelor etc) si bugetul iti permite atunci cel mai bine optezi pentru o suspensie cu perne pe aer sau calea de mijloc, o suspensie sport reglabila, care va “impaca si capra si varza”.

 

 

Citeste si despre: ce se intampla atunci cand intri tare cu masina intr-o groapa

 

Sursa foto: hondaprokevin.com, kelownatoyota.com, autoaccessoriesgarage.com, carid.com, x2industries.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate