Trebuie anuntata Politia daca ai lovit singur masina?

Trebuie anuntata Politia daca ai lovit singur masina?

Obligatia conducatorilor auto de a instiinta Politia in cazul lovirii autovehiculului

Potrivit gds.ro, nu sunt multi cei care cunosc obligatiile legale in cazul in care au fost implicati intr-un incident cu autovehiculul in trafic, astfel ca vom prezenta, pe parcursul articolului de astazi, procedurile ce trebuie respectate intr-o astfel de situatie neplacuta.

Astfel, indiferent ca nu vorbim de un accident rutier care sa implice un minim de 2 autoturisme, obligatia legala de a anunta autoritatile intervine si in sarcina conducatorului auto care a lovit doar masina personala, din culpa proprie.

Politia Rutiera, odata instiintata, va elibera o autorizatie de reparatie, numai dupa ce a luat la cunostinta de conditiile in care respectiva masina a fost lovita. Aceasta autorizatie va fi de real folos in atelierele service autorizate, in vederea repararii daunelor; nu la fel sta situatia in cazul in care conducatorul auto are incheiata polita CASCO.

In concluzie, constatarea Politiei este necesara indiferent daca autovehiculul a fost implicat intr-un accident cu o alta masina sau daca autovehiculul a suferit pagube unice, ca urmare a manevrelor gresite ale conducatorului auto. Facem mentiunea ca respectiva constatare poate fi efectuata si de catre o societate de asigurari, in anumite conditii.

Procedura legala in cazul accidentelor soldate cu pagube materiale

Potrivit gds.ro, procedura obligatorie in cazul accidentelor soldate cu pagube de ordin material este reglementata de prevederile articolului 79 din OUG nr. 195/2002, cu modificarile si completarile ulterioare. Potrivit acestora, „Conducatorii de vehicule implicati intr-un accident de circulatie in urma caruia au rezultat numai avarierea vehiculelor si/sau alte pagube materiale sunt obligati sa scoata imediat vehiculele in afara partii carosabile ori, daca starea vehiculelor nu permite acest lucru, sa le deplaseze cat mai aproape de bordura sau acostament, semnalizandu-le prezenta. De asemenea, sa se prezinte la unitatea de politie competenta pe raza careia s-a produs accidentul in termen de cel mult 24 de ore de la producerea evenimentului pentru intocmirea documentelor de constatare“.

Facem mentiunea ca exista si doua exceptii de la aceasta regula. Astfel, soferii care procedeaza la incheierea unei constatari amiabile de accident nu vor fi nevoiti sa se prezinte la Politie. De asemenea, soferii care au incheiate asigurari facultative de tip CASCO nu trebuie sa se subordoneze acestor prevederi legale, in conditiile in care respectivul accident de circulatie s-a soldat numai cu pagube materiale ale propriei masini.

In aceste conditii, se intelege de la sine faptul ca acei conducatori auto care nu se inteleg cu privire la incheierea unei conventii amiabile vor ajunge in fata organelor abilitate. Daca soferul in culpa este de acord cu intelegerea amiabila, atunci societatea de asigurari este cea care va efectua constatarea.

Procedura legala in cazul tamponarii autovehiculului din culpa proprie, in conditiile in care se doreste efectuarea de reparatii in regim de service autorizat

Potrivit gds.ro, legislatia prevede, la articolul 80 din OUG nr. 195/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, faptul ca „proprietarul, detinatorul mandatat sau conducatorul auto al carui autovehicul si tractor agricol sau forestier, remorca ori tramvai a fost avariat in alte imprejurari decat intr-un accident de circulatie este obligat sa se prezinte in 24 de ore de la constatare la unitatea de politie pe raza careia s-a produs evenimentul, pentru intocmirea documentelor de constatare“.

Mai mult, alineatul 2 al articolului mai sus mentionat prevede faptul ca „persoanele prevazute la alin. (1) sunt exceptate de la obligatia prezentarii la unitatea de politie daca exista o asigurare facultativa in baza careia pot fi despagubite pentru avarierea vehiculelor respective“.

Aducem la cunostinta cititorilor faptul ca in ambele situatii reglementate de articolele 79 si 80, din OUG nr. 195/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, reparatia respectivelor autovehicule se va executa in baza documentului de constatare eliberat de unitatea de politie, respectiv de societatile din domeniul asigurarilor.

Astfel, in cazul in care se doreste repararea masinii lovite din culpa proprie intr-o unitate service autorizat, atunci efectuarea unui drum la unitatea de politie isi pastreaza caracterul obligatoriu, fara adeverinta eliberata de autoritati nefiind posibila reparatia in sine.

Potrivit gds.ro, efectuarea de reparatii la un autovehicul care prezinta urme de accident in lipsa autorizatiei politiei „constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare sau cu amenda penala. De asemenea, politia poate sanctiona orice sofer care circula cu un autovehicul cu avarie pentru care nu s-a facut constatare. Amenda ajunge la 145 de lei, daca este platita in termen de 15 zile. In caz contrar, aceasta se dubleaza. Singura situatie in care nu trebuie sa te mai prezinti la politie este daca detii o asigurare CASCO.“

Potrivit declaratiilor unui reprezentat service autorizat din Craiova, „Noi nu acceptam sa reparam o masina avariata, daca nu exista o constatare. Poate acel sofer a lovit pe cineva, poate a omorat pe cineva, si vrea sa stearga urmele accidentului. E ilegal sa se faca o astfel de reparatie pentru care nu s-a emis un document de reparatie. Cei care fac astfel de reparatii trebuie sa fie sanctionati.

(…)

„Daca se loveste o masina si are nevoie de reparatie la directie. Oamenii care opteaza pentru reparatie in regie proprie se duc la o baraca sau ceva, pentru reparatie. Acestea nu dau facturi, absolut nimic, dar sunt tolerate de toate serviciile statului. Piesele se iau la mana a doua, cine stie de unde, la negru. In mod normal, cel care iti face reparatia si iti da o factura, el trebuie sa raspunda pentru calitatea serviciilor. La noi asa ceva nu prea exista. Peste jumatate din service-urile din Craiova nu au autorizatie, lucreaza la negru. Asta se intampla de zeci de ani. Nu am auzit niciodata sa se inchida vreo unitate de service“.

sursa foto: https://nmedia.ro/

Citeste si...
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...