Uite de ce masina nu mai arata nivelul de carburant corect

Uite de ce masina nu mai arata nivelul de carburant corect

Panoul de bord al unui autoturism este modul de legatura direct intre sofer si autovehicul. Prin intermediul acestuia computerul masinii ne trimite o multime de data foarte importante. Unul dintre cei mai importanti indicatori pe care ii regasim pe acesta este indicatorul pentru nivelul de carburant. Aceasta situatie este una destul de sensibila, asa incat nu mai stim in mod corespunzator cati kilometri mai putem parcurge cu masina si riscam sa ramanem in drum.

In continuare va vom prezenta motivele pentru care masina ajunge sa nu mai arate corect nivelul de carburant.

In cazul majoritatii vehiculelor, in momentul in care punem contactul, acul de la combustibil va incepe sa se ridice pana in pozitia corespunzatoare. Indiferent daca afisajul este digital sau analog, modul de functionare al sistemului este asemanator. In interiorul rezervorului de combustibil intalnit o componenta denumita flotor sau unitate de masura a combustibilului. Chiar daca exemplul nu este unul din domeniul auto, ganditi-va la modul in care functioneaza o toaleta, care are un flotor ce pluteste in rezervor si indica nivelul de apa din acesta.

Partea plutitoare este fixata cu ajutorul unei tije metalice care are o mica deschidere in mijloc. Datorita acestei mici crapaturi, tija se poate indoi asa incat intregul sistem este convertit intr-un brat mecanic, care poate sa mentina partea plutitoare deasupra combustibilului, chiar si atunci cand rezervorul nu este plin. In timpul deplasarii, indicatorul de plutire inregistreaza curbura bratului si transmite informatiile sub forma unui semnal electric catre indicatorul de combustibil. Asa incat, practic pozitia bratului indica cantitatea de carburant.

In general, aceste flotoare sunt concepute sa reziste foarte mult in timp si se strica destul de rar. In momentul in care functioneaza corespunzator, exista foarte putine cazuri in care acesta nu va indica perfect nivelul de carburant, dupa cum urmeaza:

Dupa ce faceti plinul

Cel mai probabil fiecare sofer a observat ca atunci cand face plinul, indicatorul de combustibil trece peste linia maxima de full si pare ca iese din cadran. Este nevoie sa conducem cativa kilometri buni, inainte ca acesta sa revina pe prima linie. Asa cum am mentionat, flotorul nu este pozitionat pe fund, fiind in general montat in parte superioara a rezervorului. Astfel, se poate crea un decalaj si este nevoie de o scurta perioada de timp cand cand se aseaza si citeste corect informatiile.

Cand rezervorul este aproape gol

Cea de-a doua situatie apare atunci cand rezervorul este aproape gol. Cele mai multe indicatoare cu plutitor nu ajung pana pe fundul rezervorului, asa incat niciodata nu vor putea oferi o citire perfecta cand combustibilul este pe terminate. Acest lucru inseamna ca de cele mai multe ori, atunci cand indicatorul este pe zero, defapt in rezervor mai exista putin combustibil. Nu exista o varianta perfecta pentru plasarea acestui flotor, asa incat vor exista cazuri cand va inregistra mici erori.

Acum ca am vorbit despre modul in care functioneaza sistemul de citire al nivelului de carburant si cunoastem componentele acestuia, urmeaza sa discutam despre situatiile in care pot aparea defectiuni la acesta. De obicei, exista 3 cauze principale pentru care indicatorul de combustibil nu mai arata valoarea corecta:

Indicatorul ne arata ca rezervorul este gol, atunci cand acesta inca e plin

Aceasta defectiune este una destul de uzuala si ar trebui sa o putem rezolva usor. Daca indicatorul de combustibil refuza sa paraseasca zona de gol, chiar si dupa ce alimentati, cel mai probabil flotorul este defect sau bratul prezinta o disfunctionalitate. De asemenea, mai este posibil sa exista o conexiune electrica ce nu functioneaza corect. Puteti incepe prin a verifica sigurantele, dupa care sa treceti la lucrari mai complexe.

Manometrul este blocat pe plin

Cea d- a doua defectiune cu care ne putem confrunta este atunci cand indicatorul ramane in permanenta blocat pe full, chiar daca stim ca nu am alimentat de mult si am utilizat combustibilul. In aceasta situatie va puteti confrunta cu doua probleme diferite. Fie indicatorul a ramas blocat pe plin fapt pentru care transmite aceasta informatie sau pur si simplu nu mai inregistreaza corect si transmite informatia deplin. Atunci cand opriti motorul, indicatorul ar trebui sa se reseteze, iar in acest mod puteti afla care este defectiunea.

Indicatorul fluctueaza in mod semnificativ in sus si jos

Aceasta situatie este cea mai complicata si sensibila dintre toate cele enuntate anterior. In momentul in care indicatorul de carburant fluctueaza, exista mai multe cauze ce pot conduce la aceasta situatie.

Primul scenariu ia in considerare uzura bratului care calculeaza cantitatea de combustibil. De fiecare data cand trecem peste o groapa sau conducem pe un drum rau, indicatorul de combustibil sare in sus si in jos, piesele din angrenaj se uzeaza si acesta incepe sa prezinte o miscare fluctuanta.

Al doilea scenariu este parte a unei conditii normale. De fiecare data cand autoturismul nu este parcat pe drept, citirea nivelului de combustibil va fi afectata. Daca parcam pe o panta indicatorul va arata mai mult, in timp ce pe rampa va citi mai putin. Aceasta situatie se aplica si atunci cand automobilul se afla in mers.

Reparararea unui indicator de combustibil defect nu este o interventie chiar usoara si va sfatuim sa o faceti doar daca detineti cunostiintele si echipamentele necesare pentru aceasta interventie. Este indicat sa incepeti mereu cu lucrurile mai simple, dupa care sa treceti la investigatii pentru probleme mai complicate sau mai grave. Nu in ultimul rand, pentru o citire cat mai exacta, utilizati un scaner OBD II. Daca scanerul indica o citire precisa, va confruntati cu o problema la manometru, in timp ce daca nu obtineti o citire corecta, cel mai probabil defectiunea este la flotor.

In cazul in care problema este la manometrul propriu-zis, demontati tabloul de bord si verificati daca este alimentat la corespunzator la curent si daca legatura intre manometru si tablou functioneaza. Daca totul este alimentat asa cum ar trebui sa fie, inlocuiti indicatorul. Daca citirea instrumentului de scanare este corecta si indicatorul nu primeste nicio putere, verificati conexiunea electrica dintre indicator si ECM - probabil ca exista o intrerupere sau a avut loc un scurtcircuit.

Daca instrumentul de scanare va indreapta spre indicatorul de flotor, repetati acelasi proces si in acest caz. Exista totusi o sansa mare ca problema sa fie unul dintre cele doua manometre. Desi problemele de cablare electrica se intampla, sunt cu siguranta mai rare. De asemnea, exista putine situatii in care flotorul sau bratul acestuia se strica.

sursa foto: https://www.liveabout.com/

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...